زناشویی در مفاتیح الحیات

توجه مرد به همسر

ارزش وجودی همسر

ارزش وجودی همسر (زن) در خانه به اندازه ای است که از عوامل آرامش برای زندگی مرد به شمار آمده ( جعل منها زوجها لیسکن الیها )(سوره اعراف آیه ی ۱۸۹ ) ، گفت و گوی با وی نیز از کارهای نیک و خوب شمرده می شود ، و نیز دو رکعت نماز شخص همسردار از عبادت شبانه ی بی همسر برتر است.

در حدیثی آمده است که یک رکعت نماز از مرد همسردار برتر است از هفتاد رکعتی که مرد بی همسر بگزارد.

امام صادق سلام الله علیه می فرماید: پدرم از مردی پرسید : آیا همسر داری؟ گفت: نه . پدرم فرمود: برای من خوشایند نیست که دنیا و همه آنچه در آن است برای من باشد و شبی را بدون همسر سپری کنم. سپس فرمود : دو رکعت نمازی که همسردار می گزارد برتر است از عبادت مرد بی همسری که تمام شب خود را به عبادت بگذراند و روزش را روزه بگیرد. سپس پدرم هفت سکه زر به وی داد و فرمود : با این پول ازدواج کن . آنگاه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چنین روایت کرد که : همسر بگیرید ، به راستی که برای شما سبب روزی بیشتر است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود هر عمل سرگرم کننده ی مؤمن باطل (ناصواب) است ، مگر سرگرمی در سه چیز : پرورش اسب ، تیر اندازی و شوخی با همسر.

منزلت زن در مقام مادری و حقوق او بیان شد.اکنون سخن از حقوق زن در مقام همسری است. زن و شوهر نسبت به هم حقوق فراوانی دارند که با رعایت آن ها زندگی شیرین و با صفا می شود و رعایت نکردن آن تلخکامی می آورد.

خدای سبحان زنان را لباس مردان و مردان را لباس زنان معرفی کرده است.(هُنَّ لِباسٌ لَکُم وَ أَنتُم لِباسٌ لَهُنَّ)

لباس مانع از آسیب و پوشاننده ی عیوب و حافظ از گرما و سرما و زینت بخش و مایه ی آرامش انسان است. زن و شوهر نیز برای همدیگر چنین اند ، به شرط آنکه دو اصل مهمّ مودّت (دوستی) و رحمت (مهربانی) بر زندگی حاکم باشد.

خدای سبحان می فرماید: و از جمله نشانه های او (خدا) این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت… . (سوره ی روم آیه ی ۲۱) همچنین در تعامل با همسر ، مکرر سفارش کرده که : با آنان به نیکی معاشرت کنید . در پرداخت مهریه ، حقوق متقابل ، هزینه های جاری زندگی حتی هنگام جدایی و طلاق همسر ، خدا به نیکی با وی سفارش فرموده است، پس در هیچ حالی مرد نباید به همسر خود ستم کند و حقوق و منزلت او را نادیده بگیرد، گرچه وی مرتکب اشتباهی شده باشد.

پاداش نیکی به همسر (زن)

امیر مؤمنان سلام الله علیه در وصیت به محمد حنفیه فرمود : به راستی زن ریحانه (شاخه گلی) است و قهرمان نیست ، پس در هر حال با وی مدارا کن و همراهی نیکو داشته باش تا زندگیت باصفا گردد.

امام صادق سلام الله علیه فرمود : بر شوهر در تعامل با همسرش سه چیز ضروری است : موافقت با وی تا موافقت و محبت و میل او را به خود جلب کند، خوش اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش و گشایش در زندگی برای او.

امام کاظم سلام الله علیه نیز فرمود: آرایش مرد برای همسرش از عوامل افزایش عفت زن است.

پاداش صبر مرد در برابر بد اخلاقی همسر

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر مردی که بر بداخلاقی همسرش برای خدا شکیبایی کند خدا برای صبر وی در هر بار ، پاداشی همانند پاداش صبر ایوب سلام الله علیه در برابر بلای او به وی می دهد.

مرز نیکی مرد به همسر

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : ای علی! هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش می افکند. علی سلام الله علیه پرسید: این پیروی چیست؟ آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: به همسرش جهت رفتن(بدون پوشش) به حمام های عمومی و عروسی ها و سوگواری ها و پوشیدن لباس نازک اجازه دهد.

به فرموده ی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هرگاه زنی در حالی که آرایش کرده و معطّر است از خانه اش خارج شود و همسرش از این عمل او خوشنود باشد برای آن همسر در برابر هر قدمی که آن زن بر می دارد خانه ای از آتش ساخته میشود. پس بالهای زنانتهان را کوتاه کنید (وبه آنان قدرت جولان ندهید) . در بلندی بالهایشان پشیمانی است و کیفر آن آتش است و در کوتاهی بالهای آنان خوشنودی و سرور و بی حساب وارد بهشت شدن است. وصیت مرا درباره ی زنانتهات حفظ کنید تا از دشواری حساب (روز قیامت) نجات یابید و هر کس وصیت مرا حفظ نکند نزد خدا چه حال بدی خواهد داشت!همچنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که هرگاه امت من به چند خصلت عمل کنند بلا بر آنان فرود آید [از جمله اینکه] مرد از همسر خود پیروی و از مادرش نافرمانی کند.

کیفر خشونت مرد با همسر

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هرکس زنی را از روی ستم بزند من در روز قیامت دشمن او خواهم بود. زنانتان را نزنید. هرکس آنان را از روی ستم بزند خدا و پیامبرش را نافرمانی کرده است.

برگرفته از مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *