سلامت جنسی در گرو چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد ۹۰ درصد زوج‌های ایرانی نمی‌توانند علائق خود را به‌خوبی با همسرشان در میان بگذارند.

نتایج مطالعه ای که در سومین کنگره خانواده و سلامت جنسی ارائه شد، نشان داده است که ۹۰ درصد زنان مورد مطالعه، در ارتباط جنسی ناتوانند و نمی‌توانند احساسات و علائق خود را با همسرشان به طور مطلوب در میان بگذارند و با او به شکل مناسب ارتباط برقرار کنند.

بررسی‌های این محققان نشان داده که ناتوانی ارتباطی، به ویژه ارتباط کلامی، تاثیر منفی بر رابطه زناشویی سالم بین زن و شوهرها گذاشته است.

محققان طی این مطالعه نتیجه‌گیری کرده‌اند که رابطه مخدوش‌شده جنسی، به طور معنی‌داری می‌تواند روی احساس خوشبختی این زنان در زندگی، تاثیر بگذارد.

همچنین در این مطالعه مشخص شده با زیاد شدن طول مدت زندگی مشترک بین زوجین، احساس خوشبختی آنها هم کاهش می‌یابد.

همچنین در این مطالعه مشخص شده در افراد تحصیل‌کرده، خصوصا در وضعیتی که تحصیلات شوهر با همسرش هم‌خوانی دارد، احساس خوشبختی بیشتر است. البته لازم به توضیح است که تطابق تحصیلی همسران عامل خوشبختی آنها نیست بلکه این تناسب سطح درک و تفکر افراد است که می تواند به دوام و قوام زندگی کمک کند .

در کنار این مسئله تصورات و برداشت های افراد نیز در این میان مهم است . یعنی اینکه ممکن است فردی به لحاظ تحصیلی مدارج عالی را طی نکرده باشد اما از سطوع فکری مثبت و بالایی برخوردار باشد در این مقطع اگر همسر او همچنان فرضیه ضروری بودن سطح تحصیلات را متصور باشد احتمالا روابط خود را متشنج خواهد نمود .

این نتایج، به خوبی این مطلب را روشن می‌کند که رابطه زن و شوهر، تنها در رابطه جنسی خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل طیفی از ارتباطات انسانی است که لازم است زن و شوهرها، مهارت‌های برقراری آن را بیاموزند.

دبیرعلمی چهارمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: براساس تحقیقات انجام شده ارتباط تنگاتنگی میان نارسایی‌های جنسی و مشکلات اجتماعی از قبیل جرائم، تجاوزات جنسی، بیماریهای روانی، اعتیاد و طلاق وجود دارد.

ناتوانی ارتباطی، به ویژه ارتباط کلامی، تاثیر منفی بر رابطه زناشویی سالم بین زن و شوهرها گذاشته است.

دکتر شهرام قائدی نیز چنین ابراز می کند که زوج های زیادی با نارسایی جنسی و تاثیر آن بر مشکلات زندگی زناشویی مواجه اند اما از نقش آن در ایجاد ارتباط ضعیف، اعتماد به نفس پایین و افسردگی در خود و همسرشان غافل هستند.

کارشناسان سلامت جنسی معتقدند می‌توان با آموزش صحیح و به‌موقع مهارت‌های ارتباطی به زوجین، از وقوع اختلالات جنسی و متلاشی شدن خانواده‌ها جلوگیری کرد. این در حالی است که آموزش سلامت جنسی و درمان اختلالات آن، هنوز هیچ متولی‌ای در نظام بهداشت و درمان کشورمان ندارد.

پزشکان

گروه خانواده و زندگی- تغییر و تنظیم : کهتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *