علل و درمان جوش صورت و بدن

درمان جوش یا آکنه صورت و بدن با درمان خانگی و مکمل غذایی و عوامل ایجاد این نازیبایی های پوست:

 

تولید بیش از حد هورمون تستوسترون در مردان و همچنین در زنان (هر چند در مردها ترشح این هورمون بیشتر است)،باعث رشد بیشتر غدد سباسه و در نتیجه ترشح بیشتر چربی به داخل فولیکول های مو می شود.در ضمن سلولهای پوستی نزدیک حفره تخلیه چربی تولید ماده کراتین می کنند،وقتی این دو ماده مخلوط شوند،چربی روغن مانند و کراتین تولید ترکیبی می نمایند که باعث ایجاد نقاط سیاه رنگ می گردد.وقتی سوراخ غدد با این ماده مسدود می شود،باکتری ها شروع به تجمع و رشد می نمایند.این اقدام منطقه را ملتهب کرده و ایجاد جوش یا آکنه و برآمدگی های چربی زیر پوستی ایجاد می شود.

 

نوجوانان به دلیل فعالیت زیاد هورمونها در طول بلوغ مستعد جوش هستند. زنان نیز به دلیل تغییرات هورمونی در قاعدگی و بارداری بیشتر از مردان احتمال جوش زدن دارند. اما این جوشهای ناخوشایند بر کودکان از سنین ده سال به بالا نیز تاثیر می گذارد.

 

 

یک علت منفرد به وجود آورنده جوش نیست، این مشکل پوستی می تواند نتیجه ترکیبی از عوامل باشد مانند هورمونها، چربی زیاد، استرس، استفاده از محصولات مراقبت از پوست نا مناسب و فشار ناشی از کلاه. داروهایی مانند داروهای حاوی لیتیوم، ید، استروئیدها و برومیدها نیز می توانند در ایجاد جوش و بدتر شدن جوشهای موجود نقش ایفا کنند.

 

بیرون ریزی جوش می تواند از نظر شدت، گستره مختلفی داشته باشد و چون پوست هر فردی متفاوت است هیچ روشی برای نابودی جوشها برای همه موثر نیست. ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، داروها و درمانهای خانگی می تواند برای از بین بردن جوشها و پیشگیری از ایجاد جوشهای جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

این ضایعات پوستی می توانند تقریبا هر جایی در بدن اتفاق بیافتند اما در صورت، گردن، شانه، سینه و کمر شایعتر هستند. با این حال ممکن است شما متوجه آکنه در بازو، باسن و نواحی دیگر بدن که عرق می کنند شوید.

 

آکنه یا جوش می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و ممکن است ظاهری سفید، قرمز و یا حتی سیاه داشته باشند. این جوشها می توانند عفونی شوند و باعث درد، التهاب و حتی باقی ماندن اثر شان در حالی که بهبود یافته است شوند.

 

انواع آکنه یا جوش ها در افراد مختلف:

 

• آکنه خفیف، متوسط یا شدید

 

• آکنه ولگاریس

 

• آکنه کیستی یا ندولی

 

• آکنه کانگلوباتا

 

• آکنه روزاسه

 

• جوشهای سر سیاه یا سر سفید

 

• پاپولها (جوشهای سر قرمز) یا پوستولها

 

• آکنه در گردن، صورت، شانه ها یا سینه

 

• آکنه بزرگسالی یا نوجوانی

 

• آکنه یائسگی یا آکنه به دلیل سیکلهای ماهانه

 

• آکنه شدید

 

 

آکنه اغلب توسط ژنها، تغییرات هورمونی ایجاد می شود که با نوسانات هورمونی و تولید چربی بیشتر در دوران بلوغ، بارداری و حتی بزرگسالی بروز می کنند. بسیاری از مردم فکر می کنند خوردن غذاهای چرب باعث آکنه می شود اما این درک اشتباهی از آکنه یا جوش و برآمدگی های چربی زیر پوستی است. بیشتر نوجوانان حداقل آکنه خفیف را تجربه می کنند در حالی که برخی از آنها هیچ مشکلی با آن نداشته اند و برخی دیگر دچار آکنه شدید شده اند.

 

آکنه شدید می تواند بر کیفیت زندگی و اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی بگذارد و حتی می تواند در اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد. برخی از مردم به ویژه نوجوانان به دلیل آکنه در صورتشان احساس خجالت و شرمندگی می کنند و ممکن است از موضعیتهای اجتماعی اجتناب کنند یا حتی نخواهند کسی از آنها عکس بگیرد.

 

بزرگسالانی که آکنه را در زندگی تجربه می کنند معمولا آمادگی آن را ندارند و برایشان استرس زا و تحقیر آمیز است. با این حال با تکنولوژی و داروها و مکمل های غذایی که امروزه در دسترس است روشهای زیادی برای درمان و پیشگیری از هر نوع آکنه وجود دارد.

 

بررسی انواع آکنه های شایع:

 

۱- آکنه سر سفید

 

آکنه سر سفید در نتیجه زیادی چربی و سلولهای مرده که منافذ را مسدود میکنند تشکیل می شوند. منافذی که با این مواد پر شده است، سطح شان سفید دیده می شود. این شکلی از آکنه است که بیشتر کردم برای ترکاندن و فشار دادن آن وسوسه می شوند اما باید از این کار خودداری کرد.

 

۲- آکنه سر سیاه

 

آکنه های سر سیاه نتیجه منافذی هستند که با سبوم و سلولهای مرده پوست مسدود شده است. در مورد آکنه های سر سیاه سطح منافذ باز باقی مانده و به شما این امکان را می دهد که داخل منافذ را که سیاه به نظر می رسد ببینید.

 

۳-کیست ها(تخمدان،رحم،پستان،پروستات،…. ) و ایجاد جوش:

 

چربی زیادی می تواند زمینه تکثیر برای باکتریها فراهم آورد و چون باکتریها در داخل منافذ چند برابر هستند، می توانند باعث شوند منافذ ملتهب شده و ظاهری قرمز، متورم و بسیار دردناک و حتی گرم در هنگام لمس پیدا کنند. این نوع شدید التهاب می تواند کیست تشکیل دهد که شدیدترین نوع آکنه است. کیست ها اغلب پس از بهبودی از خود جای آکنه همیشگی باقی می گذارند.که با همزمان با درمان کیست می توانید از کرم پروپولیس،کرم آلوئه ورا باربادنیسیس میلر و صابون مایع آلوئه ورا استفاده نمایید.

 

محرکها یا رفتارهای معمول که می تواند آکنه را شدیدتر و یا بدتر کند شامل موارد زیر است:

 

• پوشیدن لباسهای تنگ یا تجهیزاتی که می تواند به پوست مالیده شود و باعث تحریک پوست گردد. بند یا تسمه یا سایر لوازم چسبیده به بدن که اغلب همراه با تجهیزات ورزشی هستند و نیز سینه بند های بندی و حتی لباسهای یقه اسکی می تواند پوست را تحریک و آکنه ایجاد کند. اگر شما مدت زیادی پای تلفت هستید یا فعالیتهایی انجام می دهید که چیزی را در مقابل صورت یا پوستتان فشار می دهید (مانند ویولون زدن) ممکن است پوست را به آکنه تحریک کنید.

 

• شستشوی بیش از حد و استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب یا دنبال نکردن دستور العمل محصولات خاص می تواند آکنه را تحریک کند.

 

• استرس می تواند باعث پاسخ التهاب در بدن شود. همچنین افزایش آندروژن یا هورمونهای مردانه در مردان و زنان می تواند احتمال آکنه را افزایش دهد. هم التهاب و هم سطح بالای اندروژن می تواند باعث تولید چربی را افزایش داده و ممکن است رویداد و شدت آکنه را افزایش دهد.

 

• لمس کردن صورت،دستان و انگشتان شما حاوی چربی است که می تواند پوست صورت را تحریک کرده و در آکنه نقش داشته باشد.

 

• پس از هر فعالیت فیزیکی که شامل تعریق است لباستان را عوض کنید و اگر ممکن است دوش بگیرید تا عرق را از سطخ پوستتان پاک کنید.

 

• مو نیز حاوی چربی است و اگر موهایتان زیاد بر روی صورتتان می ریزد ممکن است افزایش آکنه در آن نواحی از صورت را تجربه کنید.

 

• برخی از داروها می تواند باعث آکنه شود از جمله کورتیکواستروئیدها، هورمونها، دیلانتینها (ضد تشنج)، لیتیوم و برخی از قرصهای جلوگیری از بارداری. بیشتر داروهای در ارتباط با آکنه پس از توقف دارو دیگر تاثیری در ایجاد آکنه ندارند.

 

• اگر شغلی دارید که شامل برخورد دست با مواد شیمیایی و روغنهای نامناسب می شود احتمال آکنه در شما افزایش می یابد.

 

 

درمانهای خانگی برای جوش :

 

درمانهای دارویی تنها روش مدیریت جوش ها نیستند. درمانهای طبیعی نیز می توانند برای موارد خفیف مورد استفاده قرار بگیرند. درمانهای طبیعی ممکن است زمان بیشتری برای تاثیر گذاری نیاز داشته باشند اما ارزانتر هستند و احتمال عوارض سوء در آنها کمتر از داروها است.

 

برخی از درمانهای خانگی که می تواند برای از بین بردن جوشهای پوستی مورد استفاده قرار بگیرد را اشاره می کنیم:

 

تغییرات سبک زندگی برای پیشگیری از جوش یا آکنه:

 

اگر چه هیچ علت واحدی مسبب جوش نیست، عوامل سبک زندگی می توانند نقش موثری در ایجاد آن ایفا کنند.

 

• تمیز نگه داشتن صورت

 

صورت خود را دو مرتبه در روز با لیف نرم و پاک کننده ملایم بشویید. از استفاده از اسفنجهای زبر خود دارید کنید چون می توانند باعث تحریک و آسیب به پوست شوند.

 

دستانتان را به صورت نزنید. فشردن یا ترکاندن جوش می تواند باعث انتقال باکتریها و کثیفیها به نقاط دیگر صورت شده و التهاب را افزایش دهند و در کل جوش را بدتر کنند. در مواردی که صورتتان را با دستتان لمس می کنید، ابتدا دستان را بشویید.

 

• شستن رو بالشی

 

روبالشی و ملحفه ها را به طور مرتب بشویید و آنها را از کثیفی و باکتریها و انتقال به صورت دور کنید. مو را به طور مرتب بشویید و از محصولات روغنی بر روی مو استفاده نکنید.

 

• ورزش به مدت حداقل سی دقیقه در روز لازم است. ورزش منظم می تواند با کاهش استرس و تنظیم هورمونها به کاهش بیرون ریزی جوش کمک نماید. تعریق نیز تولید چربی در غدد را کاهش می دهد و در نتیجه احتمال ایجاد جوش کم می شود.

 

از لوازم آرایشی برچسب دار و بدون چربی فوراور لیوینگ بر روی پوست استفاده کنید. این انواع لوازم آرایشی منافذ را مسدود نمی کنند و احتمال واکنشهای آلرژیک و بسته شدن منافذ را کاهش می دهند.

 

• از پدها یا اسفنجهای آرایشی تمیز برای پوست استفاده کنید و پدها یا قلموهای آرایش را به طور منظم بشویید تا از انتقال باکتریها جلوگیری کنید.

 

یک صورت پر از جوش ممکن است باعث خجالت کشیدن شما و دوری از اجتماع شود. اما جوش زدن پایان زندگی نیست. با رنج گسترده ای از درمانهای طبیعی و دارویی موجود، این مشکل را به خوبی می توان مدیریت نمود.

 

اگر آکنه شما خفیف است یا هنوز به نقطه ای نرسیده که احساس کنید لازم است نزد پزشک بروید، انواع محصولات مفید و موثر وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید. باید همچنین پاکسازی پوست را به طور منظم انجام دهید تا باکتری ها و چربی ها را کنترل کنید.

 

محصولات پیشنهادی برای بر طرف کردن آکنه و جوش:

 

۱- مکمل غذایی مولتی پوراریا میریفیکا

 

۲- مکمل غذایی سیر و آویشن

 

۳- مکمل غذایی آبتاکار ای

 

• درمان جوش و آکنه شدید و مشکلات هورمونی به ۴ تا ۶ ماه مراقبت و درمان نیاز هست اما در موارد کمتر در ماه اول هم اثرات نمایان می شود.

 

افرادی که جوش های آنها چرکی و دردناک بوده و یا مربوط به مشکلات زیاد هورمونی طبق آزمایشها و بیماری خاصی می باشد باید تحت نظر پزشک باشند و نیاز به مصرف دارو و یا درمانهای طبیعی مثل طب سوزنی و طب چینی،سنتی و مصرف سایر مکمل های غذایی مثل پروپولیس زنبورعسل برای از بین بردن چرک ها و عفونت هستند و نیز مصرف بیشتر ویتامین B5 ,B6 که در رویال ژلی ملکه زنبور عسل مقدار بالایی هست..

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *