فواید تخم شربتی

خواص تخم شربتی بسیار زیاد است. دانه ریحان معروف به تخم شربتی است ، یکی از پرخاصیت ترین قسمت های گیاه ریحان است ،

در تابستان هنگامی که به خانه مادر بزرگ یا یکی از بزرگتر های فامیل می روید برای رفع تشنگی معمولا با تخم شربتی از شما پذیرایی می کنند.

مزه بی نظیر شربت لیمو و تخم شربتی در تابستان یکی از بهترین راه ها برای تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان می باشد.

اما آیا فقط رفع گرمای بدن تنها خواص تخم شربتی است ؟ نه من فکر میکنم که اگر فقط رفع گرما را از خواص تخم شربتی بدانیم در حق این گیاه  معطر کوتاهی کرده ایم ، در این مقاله قصد داریم تا خواص تخم شربتی را به شما معرفی نماییم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

خواص تخم شربتی

تخم شربتی سرشار از فیبر است  که برای سلامتی بسیار مناسب می باشد. از این دانه برای درست کردن شربت، شیرینی و سایر نوشیدنی های سالم استفاده می شود.

این دانه در تمام دنیا به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده برای درست کردن نوشیدنی ها و شیرینی های آسیایی معروف است و  همانند دانه چیا، نسبتا خوشمزه و خوش خور می باشد.

 

تخم شربتی برای کاهش وزن مناسب است

خواص تخم شربتی را می توان برای کاهش وزن مورد استفاده قرار داد ، تخم شربتی سرشار از فیبر است و این خاصیت باعث می شود تا شکم برای مدت طولانی پر باشد و احساس گرسنگی کمتر برای انسان به وجود آید.

خواص تخم شربتی برای سلامت مو مناسب است

دانه های ریحان سرشار از ویتامین K، پروتئین و آهن می باشند ، این مواد مغذی باعث می شود تا موهای انسان سالم و درخشان باشند.

برای همین اگر ترس از ریزش مو و طاسی دارید بسیار لازم و ضروری است که از تخم شربتی استفاده کنید.

سلامت پوست با استفاده از دانه ریحان

مخلوط روغن نارگیل و دانه ریحان می تواند برای پوست بسیار مفید باشد و از بیماری های پوستی جلوگیری کند.

روش مصرف این مخلوط به این شکل است که ابتدا  ۱۰۰ میلی لیتر روغن نارگیل و ۱ قاشق مرباخوری دانه ریحان (که شسته شده باشد ) را با هم مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه حرارت می دهیم و سپس آن را بر روی پوست اعمال می کنیم ، تا مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و غیره را درمان کند.

رفع مشکلات  اسیدی بودن معده و سوزش سر دل

شیوه زندگی غلط و رژیم غذایی نادرست یکی از دلایل اصلی بیماری ها در این روزها می باشد ، یکی از این مشکلات ، مشکل اسیدی بودن معده است.

خواص تخم شربتی بسیار مناسب برای مقابله با این مشکل است زیرا اثرات خنک کننده و تسکین دهنده معده را داراست. روش مصرف برای درمان سوزش و اسیدی بودن معده به شرح زیر می باشد:

شیر (۱ فنجان) و دانه های ریحان (۱ قاشق چایخوری) را خوب با هم مخلوط می کنیم و سپس میل می کنیم ، این کار برای کاهش سوزش معده نیز مناسب و کاربردی می باشد.

درمان دیابت

تخم شربتی می توانند به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار کمک کنند و منجر به کاهش قند خون شوند ، روش مصرف : دانه ریحان خام (۱ قاشق سوپ خوری)، شیر آشامیدنی (۱ لیوان) و وانیل برای طعم دهی را با هم خوب مخلوط می کنیم و سپس می توان آن را میل نمود.

توجه: اگر از دارو های دیابت استفاده می کنید حتما باید با یک پزشک در این مورد مشورت کنید زیرا ریحان می تواند با آن دارو ها اختلال داشته باشد و منجر به عوارض زیادی شود.

درمان یبوست با دانه ریحان

دانه های خیس خورده ریحان یک لعاب در دور خود ایجاد می کنند ، این لعاب می تواند برای تمیز کردن معده بسیار مفید باشد ، همچنین باعث عبور راحتتر مدفوع از روده می شود . می توانید قبل از خوابیدن مقداری از دانه ریحان را با شیر مخلوط نمایید و میل کنید ، این باعث جلوگیری از یبوست می شود.

خنک کننده عالی

دانه ریحان برای کاهش حرارت بدن بسیار مفید است، به همین دلیل یکی از مهمترین مواد خوراکی در تابستان می باشد و ماده تشکیل دهنده انواع شربت ها و خوراکی های خنک کننده است .

ارزش غذایی تخم شربتی بسیار بالا است

دانه های ریحان حاوی مقدار قابل توجه ای از آنتی اکسیدان ها می باشند و هم چنین حاوی مقادیر زیادی از بتا کاروتن، لوتئین، زاکسانتین، ویتامین A و ویتامین K می باشند.

علاوه بر این ها دانه ریحان حاوی مقدار زیادی از مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، فولات ها و منیزیم است.

سرفه و آنفولانزا را درمان می‌کند

تخم شربتی قابلیت ضد انقباضی دارد و می تواند به درمان سرفه و گرفتگی گلو بسیار کمک کند. این دانه گیاهی ایمنی بدن را بالا برده و بدن را در برابر میکروب و باکتری ها مقاوم  می کند .

روش مصرف : می توان مقدار ۱ قاشق چای خوری از این گیاه را در آب جوش ریخت و صبر کرد تا لعاب بدهد سپس آن را میل کرد ، خواص تخم شربتی می تواند علاوه بر رفع سرفه و گرفتگی گلو باعث راحتی تنفس و باز شدن صدا نیز شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *