چند پرسش و پاسخ

برای خرید محصول فوق ، روی دکمه خرید زیر کلیک کنید .

۱-سیناپسین ۱ چیست؟

سیناپسین ۱ یکی از اعضای خانواده فسفوپروتئین‌هاست که بر روی وزیکول های سیناپسی کوچک(موسوم به ssv) در پایانه‌های پیش سیناپسی قرار دارد. این پروتئین احتمالاً از طریق ایجاد پلهای ارتباطی کنترل شده‌ای میان ssv و اسکلت سلولی، نقش مهمی‌را در فرآیند اگزوسیتوز نورونی ایفا می‌نماید. با انجام دو نوع برش در mRNA، دو نوع سناپسین ۱ از ژن مربوط حاصل می‌آید که عبارتند از La با ۷۰۶ آمینو اسید و Lb با ۶۷۰ آمینواسید. سیناپسین ۱ از نظر ساختمان به دو ناحیه تقسیم می‌شود ناحیه‌ای در انتهای آمینی (انتهای N) که کروی است و ناحیه دیگر با یک دم طویل. عکس های میکروسکوپ الکترونی از پایـــانه‌های عصبی و تجربیات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که سیناپسین۱ می تواند با میکروتوبول ها ، میکروفیلامان‌ها و اسپکترین مرتبط باشد.

۲-معرفی گیاه آرابیدوپیس تالیاناArabidopsis thalian

آرابیدوپیس تالیانا گیاه گلدار کوچکی است که بطور گسترده‌ای به عنوان یک جاندار مدل در زیست شناسی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به خانواده کلم(Brassi cueea) تعلق دارد که برخی از اعضای آن مانند کلم و تربچه به عنوان گیاهان زارعی کاشته می‌شوند. آرابیدوپسیس از نظر زارعی اهمیت چندانی ندارد ولی برای استفاده در مطالعات ژنتیک و بیولوژی مولکولی از مزیتهای زیادی برخوردار است. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

۱٫ ژنوم نسبتاً کوچک آن (در حدود ۱۱۴ تا ۱۲۵ میلیون جفت باز) که در سال ۲۰۰۰ توالی یابی شد.

۲٫ چرخه زندگی آن بسیار کوتاه است(در حدود شش هفته از جوانه زدن تا تولید دانه).

۳٫ تولید دانه بسیار و امکان کشت آن درفضای محدود.

۴٫ در دسترس بودن لاین‌های مختلف جهش یافته آن . این ویژگی‌های آرابیدوپسیس را به‌یک مدل مناسب برای تحقیقات سلولی و بیولوژی مولکولی در مورد گیاهان گلوار تبدیل کرده است.

۳- پیتید گوگرد دار گیاهی چیست؟

بطور کلی عنصر گوگرد در سر تا سر بافتها و اندامهای گیاهان توزیع شده است. گوگرد از اجزای تشکیل دهنده سه اسید آمینه سیستئین ، سیستین و میتونین است که از آنها آنزیم ها و به طور کلی پروتئین‌ها ساخته می‌شود. ویتامین‌های تیامین و بیوتین هر دو ترکیبات گوگرد دار مهمی هستند، به علاوه گوگرد جزئی از کوآنزیم A است که در بسیاری از مراحل چرخه کربس و متابولیسم اسید چرب دخالت دارد. گوگرد همچنین یکی از اجزای گیلکوزید روغن خردل از قبیل سینیرین است که بو و طعم خاصی به گونه‌های خردل ، سیــر و پیاز می‌دهد. سینیرین در خردل سیاه‌یافت می‌شود.

۴-انتقال ایدز از طریق شیر مادر چگونه است؟

می‌دانیم که ترشحات بدن در رابطه مستقیم با خون است. پس شیر مادر می تواند حاوی HIV باشد، از طرف دیگر روزانه خراشهای میکروسکوپی بسیاری در پوست بدن انسان بوجود می‌آید که با چشم قابل مشاهده نیستند. بنابراین وجود خراشهایی در پستان مادر و از طرف دیگر در دهان، مری و معده فرزند شیرخوار نیز ممکن است.

بنابراین چه از راه زخم پستان و چه از طریق شیر مادر، HIV می تواند وارد سیستم گوارش شیر خوار گردد و از طریق زخمهای احتمالی میکروسکوپی در جدار لوله گوارش آن جذب گردد.

۵-چرا ویروس ایدز از طریق نیش حشرات منتقل نمی‌شود؟

تا کنون هیچ شواهدی مبنی در تکثیر ویروس ایدز در حشرات یا انتقال از طریق حشراتی که نیش زده‌یا خون می مکند مشاهده نشده است. چرا که برای انتقال بیماری حداقل ۵۰ ویروس باید وارد خرطوم شود و ثانیاً به علت عدم وجود گیرنده خاص ویروس HIV ، معده حشرات قادر به تکثیر این ویروس نیست بنابراین حشرات نمی توانند ناقل باشند.

از طرف دیگر ویروس ایدز متشکل از پوشش پروتئینی و اسیدنوکلئیک است، به عبارتی پوشش پروتئینی آن برهنه می‌باشد و با غشاء پوشیده نشده است، بنابراین به محض تماس با آنزیمهای معده حشره دناتوره شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد و اصلاً قابل مقایسه با پلاسمودیوم(عامل مولد مالاریا که از طریق نیش پشه آنوفل منتقل می‌گردد) نمی‌باشد.

لازم به تذکر است که پلاسمودیوم یک سلول یوکاریوتی بوده و جزو گروه‌های گلداران می‌باشد و به صورت همزیستی با پشه آنوفل زندگی می‌کند و در مقابل آنزیمهای معده پشه مقاومت دارد.

۶-مکانیسم اثر مواد مخدر به مغز و بدن چه می‌باشد؟

گیرنده‌های مواد افیونی در جاهای مختلفی از مغز قرار دارد، تحریک الکتریکی نقاطی خاص در مغز تزریق مورفین به‌این نقاط موجب تسکین شدید درد می‌شود. که به علت وجود گیرنده‌های مواد مخدر است. این مواد شبیه انکفالین‌ها و اندورفین‌های طبیعی بدن عمل کرده و با تحریک خروج یون سدیم از غشاء پیش سیناپسی و یا مهار نفوذ سدیم به غشاء پیش سیناپسی باعث کاهش انتقال و یا توقف انتقال عصبی سیناپسی می‌شوند و پیام درد را متوقف می سازند. گیرنده‌های مواد مخدر در عضلات صاف روده وجود دارد که باعث یبوست می‌شود. نیکوتین در مغز می تواند به گیرنده‌های استیل کولین متصل شود این ماده در مغز سبب رهایی دوپامین می‌شود و همین اثر سبب می‌شود که افراد سیگاری به ادامه مصرف سیگار تشویق شوند.

۷-آیا قند موجود در چغندر قند ساکارز خالص است؟

خیر، قند موجود در آن یک تری ساکارید بنام رافینوز می‌باشد که از ترکیب گالاکتوز+ فروکتوز + گلوکز درست شده است.

۸-فیبر از چه مولکولهایی درست شده است؟

فیبر دیواره سلولی گیاهی شامل سلولز ، همی سلولز لیگنین ، صمغ پکتین‌ها و پنتوزهاست. که بعد از هضم توسط میکروارگانیسم های روده نشخوار کنندگان به استات پروپیوناتها و بوتیرات تبدیل می‌شود.

۹-آیا در گیاهان کلسترول دیده می‌شود؟

کلسترول مخصوص بافتهای جانوری است و در گیاهان دیده نمی‌شود استرولهای موجود در گیاهان بنام فیتواسترولهاست که مهمترین آنها استیگمااسترول و سیتواسترون است. قارچها و مخمرها حاوی میکواسترول هستند در این دسته ارگواسترول هم وجود دارد که به ویتامین D تبدیل می‌شود.

۱۰-موم ها در کجا دیده می‌شوند؟

موم ها لپیدهای ساده‌ای هستند که استرهای اسیدهای چرب و الکل هایی با وزن مولکولی بالا می‌باشد اسیدهای چرب مانند پالمیتیک و کارناوبیک با الکل هایی که حاوی ۱۲ تا ۳۵ اتم کربن هستند ترکیب می‌شوند. معمولاً موم هایی که در طبیعت یافت می‌شوند موم زنبور عسل ، لانولین، اسپرماستی و موم کارناوبا هستند که موم زنبور در قسمت ساختمانی شانه عسل یافت می‌شود ، لانولین که از پشم بدست می‌آیــد ، مهمترین موم از نظر پزشکی است زیرا بطور گسترده‌ای اساس بیشتر پمادها و مرهم ها و کرم هاست، اسپر ماستی از اسپرم نهنگ بدست می‌آید و در ساختن لوازم آرایشی و برخی محصولات دارویی و در صنعت شمع سازی بکار می‌رود. موم کارناوبا از نخل کارناوبا بدست می‌آید و بطور گسترده‌ای در واکس های زمین و در براق کننده‌های وسایل خانگی و اتومبیل بکار می‌رود. اسید چرب موجود در موم زنبور عسل اسید پالمیتیک و الکل موجود در آن از الکلهای چرب منو هیدرو کسیلیک بلند زنجیره با تعداد ۲۶ تا ۳۴ کربن است مانند: CH3-(CH2)25-O-(CH2)14-CH3

۱۲-چگونه بادکنک شنا به حرکات عمودی ماهی‌ها در آب می‌کند؟

بادکنک شنا (مثانه‌ی شنا و کیسه‌ی شنا هم گفته می‌شود) کیسه‌ای با دیواره‌ی نازک، انعطاف پذیر و پر از گاز است. این کیسه در بخش پشتی حفره‌ی بدن ماهی قرار دارد. بادکنک شنا، شناوری ماهی در آب را تنظیم می‌کند و در بعضی گونه‌ها نقش یک اندام گیرنده ، تولید صدا و تنفسی نیز دارد. بادکنک شنا عمدتاً نسبت به گازها نفوذناپذیر است؛ زیرا جدار آن رگ های خونی اندک دارد و با صفحاتی از بلورهای گوانین پوشیده شده است.

ماهی در سطح افقی که شنا می‌کند، انرژی اندکی مصرف می‌کند. وقتی به پائین می‌رود، فشاری که از طرف آب اطراف به آن وارد می‌شود، افزایش می‌یابد و در نتیجه گاز درون بادکنک شنا متراکم می‌شود. در نتیجه، ماهی در آب فرو می‌رود. بر عکس وقتی ماهی در آب های سطحی تر شنا می‌کند، فشار آب کم تر است و در نتیجه گاز درون بادکنک شنا ، پخش می‌شود و ماهی به سمت بالا می‌رود. هنگامی‌که ماهی شناوری مثبت دارد (حرکت به سمت بالا) گاز از بادکنک شنا به درون خون منتشر می‌شود.

این اتفاق در بخشی از بادکنک شنا، به نام بخش بادامی‌رخ می‌دهد. گازی که از بادکنک شنا وارد خون شده است از طریق آبشش ها از بدن خارج شده به آب اطــــراف می‌رود. برعکس وقتی ماهی شناوری منفی پیدا می‌کند (حرکت به سمت پائین )، هوا از ناحیه‌ای به نام غده‌ی گاز وارد بادکنک شنا می‌شود.

تأثیر فشار بر حجم بادکنک شنا، توسط قانون فیزیکی بویل هم تفسیر می‌شود.

فشار به ازای هر ۳۳ فـــوت(هر فــــوت معادل ۴۸/۳۰سانتی متر) افزایش عمق در دریا، یک اتمسفر افزایش می‌یابد. این فشار بر گازهای درون بدن ماهی تأثیر می‌گذارد. با هر افزایش در عمق حجم گازها کم می‌شود. برعکس وقتی که ماهی به سمت بالا می‌آید کاهش فشار سبب افزایش حجم گازهای درون بدن ماهی و اساساً حجم بادکنک شنا، می‌شود؛ به طوری که اگر بالا آمدن ماهی سریع باشد ، بـافت ها و اندام ها آسیب می‌بینند و ممکن است سبب مرگ ماهی شود. همه‌ی ماهی‌ها بادکنک شنا ندارند. مثلاً کوسه بادکنک شنا ندارد. ماهی‌هایی که بادکنک شنا ندارند از رویکردهای دیگری استفاده می‌کنند. مثلاً داشتن کبد چرب و بزرگ و یا شکل خاص بدن که به پایداری در شناوری آن‌ها کمک می‌کند.

۱۳-چرا بکرزایی نوعی تولید مثل جنسی محسوب می‌شود ، در حالی که فقط یک والد در آن نقش دارد؟

از آنجایی که در بکر زایی سلول های جنسی نقش دارند، آن را نوعی تولید مثل جنسی به حساب می‌آورند.

۱۴-چگونه تنظیم بیان ژن بعد از عمل ترجمه انجام می‌شود؟

این تنظیم در سطح پردازش پروتئین‌ها انجام می‌شود.

۱۵-دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن چیست؟

به اختصار DMD ، شایع‌ترین و شدیدترین نوع از بیماری‌های ژنتیکیX دیستروفی ماهیچه‌ای است. از عوارض اصلی این بیماری تحلیل و نابودی ماهیچه‌های ارادی (که در کنترل بدن نقش حیاتی دارند) است که در مواقع شدید نهایتاً منجر به عدم توانایی در راه رفتن ،۹۶% معلولیت، مشکلات تنفسی و مرگ می‌شود.

فراوانی دوشن ۱ در ۳۵۰۰ کودک پسر است. این بیماری در اثر تغییرات و نقض در ژن (DMD) واقع در کروموزوم X ایجاد می‌شود. این ژن مسؤل ساخت پروتئین دیستروفین که ماده‌ای ضروری برای حفظ و ثبات ماهیچه‌ها است می‌باشد و در غشاء سلولی قرار دارد. به طور کلی بانوان دارای کروموزوم X ناقص و حامل این بیماری هستند و می‌توانند این بیماری را به نیمی‌آز فرزندان پسر خود منتقل کنند. ناقص بودن یکی از کروموزوم X در بانوان غالباً ارثی است یا ممکن است در اثر جهش‌های ژنتیکی باشد. به طور کلی علایم بیماری در ۶ سالگی ظاهر می‌شود گرچه در دوران نوزادی هم نمایان است. نوزاد در موقع تولد کاملاً سالم به نظر می‌رسد، ولی هنگامی‌که شروع به حرکت می‌کند، حتی زمانی که با چهار دست و پا و یا سینه خیز می‌نماید حرکت او کندتر از همسالان خود است و زود به زود خسته می‌شود. هنگامی‌که به راه می‌افتد ضعف ماهیچه‌ای به تدریج واضح تر می‌شود. معمولاً والدین نسبت به نحوه راه رفتن غیر طبیعی یا اشکال در برخاستن فرزندشان از روی زمین، راحت زمین خوردن، اشکال در بالا رفتن از پله‌ها و عدم توانایی دویدن یا انجام حرکات ورزشی در مقایسه با همسالانشان نگران می‌شوند. بزرگ شدن غیر طبیعی ماهیچه‌های ساق پا و ضعف خفیف تا متوسط ماهیچه‌های ابتدای اندام تحتانی، به صورت راه رفتن اردک وار و عدم توانایی در برخاستن راحت از روی زمین تظاهر می‌کنند. این کودکان به طور مشخص برای برخاستن از حالت نشسته از پاها و بدنشان کمک می‌گیرند که به نشانه گاور معروف است. تحلیل ماهیچه‌ای به صورتی است که در ۸ سالگی کاملاً ضعف ماهیچه‌ها بارز می‌شود. این تحلیل ماهیچه‌ای ابتدا از پاها و لگن شروع، باعث کاهش حجم و نابودی ماهیچه‌های این ناحیه می‌شود و نهایتاً دست‌ها، بازوها و شانه را نیز در بر می‌گیرد که موجب افتادگی شانه می‌شود. در ۱۰ سالگی بیمار توانایی راه رفتن را از دست می‌دهد و به ویلچر نیاز پیدا می‌کند. از آنجایی که دو سوم از وزن بدن از ماهیچه‌ها تشکیل شده است، با نابودی ماهیچه‌ها وزن بدن به شدت کاهش می‌یابد و به‌یک سوم از کل آن می‌رسد. در بیشتر مواقع پیشرفت بیماری ادامه می‌یابد و به علت رشد غیر طبیعی استخوان‌های ستون فقرات، ستون فقرات به صورت حرف S انحنا پیدا می‌کند و قفسه سینه اندکی تغییر شکل می‌دهد که سبب جمع شدگی بدن می‌شود. پیشرفت بیماری در مواقع شدید نهایتاً با مشکلات تنفسی و مرگ همراه خواهد بود، طول عمر متوسط برای بیماران معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

۱۶-چرا قاطر نازا ست؟

چون n پدریش ( n=32) با n مادریش (n=31) جفت نمی‌شود این مشکل در هنگام گامتوژنز رخ می‌نماید.

برای خرید محصول فوق ، روی دکمه خرید زیر کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *