گناه دوستی با نامحرم

سلام.من خواهری دارم که دوست پسر داره وباهاش بیرون میره و به حرفای من توجه نمیکنه میگه گناه نیست ایا درست میگه؟ دوستم میگه تا وقتی تلفنی باشه وهمدیگه رو نشناسیم اشکالی نداره درست میگه؟؟؟

دوست خوبم؛ اولاً اسلام دوستى با نامحرم را منع کرده و فرموده است: با زنان یا دختران دوست نشوید. دوم اینکه، این دوستى، مى‏تواند تبدیل به دامى براى خود شما گردد و ما حق نداریم خودمان را با دست خودمان، به هلاکت اندازیم: «لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ»بقره (۲)، آیه ۱۹۵٫

پرسشگر عزیز؛ ارتباط زن و مرد نامحرم بسیار حساس، ظریف و در عین حال خطرناک است. روزى از عالم بزرگ مقدس اردبیلى پرسیدند: آقا اگر شما با یک زن نامحرم در یک اتاق قرار بگیرید، چه مى‏کنید؟ او فرمود: به خدا پناه مى‏برم!! على‏رغم اینکه او یکى از بزرگان اهل تقوا و معنویت بود، قرار گرفتن در چنین شرایطى را براى خود خطرناک دید. علت اینکه اسلام حتى قرار گرفتن زیر یک سقف و در یک جاى تنها با زن نامحرم را – اگر احتمال گناه داده شود – حرام مى‏داند و اگر احتمال گناه نباشد، مکروه مى‏شمارد؛ نشانگر حساسیت ارتباط بین زن و مرد نامحرم است، و راهى خطرناک است.
قرآن کریم در دو جا، یکی در سوره مائده آیه ۵ و دیگری در سوره نساء آیه ۲۵ زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف بر حذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه ۲۵ سوره نساء به مردان می گوید: با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید.
«…فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان…؛آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید (به شرط آنکه) پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.» در آیه ۵ سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید: «شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید.»
آیات مذکور در حقیقت تأکید دارد که خداوند مى خواهد با رعایت مقررات و قوانین از طرف انسان ها ، جهت مثبتى به هدایت انسان ها بدهد و آن ها را آگاه کند که به غرائز و خواسته هاى خود به صورت مشروع و قانونى پاسخ دهند ، زیرا بى بند و بارى و در قید و بند مقررات نبودن باعث هرج و مرج ، فساد ، گناه و نابودى مى شود . خداوند متعال بهتر از هر کسى به مصلحت و منفعت انسان ها آگاه است ، و سنت ها و قوانینى که قرار داده باعث نجات و سعادت بشر است .
خداوند متعال تأکید مى کند که خداوند به وسیله سنن و وضع احکام مى خواهد ، نعمت ها و برکاتى که بر اثر آلودگى به شهوات از انسان ها قطع شده ، به آن ها برگرداند; ولى شهوت پرستانى که در امواج گناهان غرق هستند ، مى خواهند انسان ها را از راه سعادت منحرف سازند و همانند خود آلوده و فاسد کنند .
آزادى هاى بى قید و بند و توأم با آلودگى ، نکبت ، انحطاط و . . . سرابى بیش نیست ، و نتیجه آن انحراف بزرگ از مسیر خوشبختى و تکامل انسانى و گرفتار شدن در بیراهه ها و پرتگاه ها و تنزل به مقام حیوانیت است و بنیان خانواده ها را تحریف و سرچشمه جنایات ، ناهنجارى ها ، انواع بیمارى هاى جنسى و آمیزشى و ناراحتى هاى روانى و . . . مى باشد .

داشتن روابطى مثل نامه نگارى، تماس‏هاى تلفنى و مخفیانه و… عواقب روانى و اجتماعى بسیار خطرناکى در پى دارد که متأسفانه بیشترین آسیب، نصیب دختران مى‏شود.

روابط نامشروع دختر و پسر و عواقب آن از دیدگاه پیامبر: هر کس با زنی نامحرم شوخی کند برای هر کلمه که با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زندانی می کنند.
با هیچ زبانی نمیشود به برخی گفت که کارشان درست نیست چون توجیهات زیادی برای این رابطه تراشیده شده و کلا به گونه ای آن را پذیرفته و منطقی میدانند و نبودش را غیر ممکن میدانند خوب در این مقاله چند سخن گهربار از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می آوریم باشد که از پیامبر حرف شنوی داشته باشیم و کمی در کار خود تأمل کنیم .

باید این نکته را افزود که این دوستی های نامشروع سبب حرص و ولع و از بین رفتن حجب و حیاء در بقیه جوانان می گردد. وقتی جوانی دید جوانان دیگر به راحتی با دختر یا دخترانی دوست می شوند، و یا دختری دید دختران مثل او، با پسران ارتباط برقرار می کنند، پیش خود فکر می کند، گویا برای این کارها مانعی پیش پای او نیست.

اکنون به روایاتی از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) در این مورد توجه فرمایید:
– درباره ارتباط زن و مرد نامحرم فرمود:«با عدوا بین انفاس الرّجال و النساء فانه اذا کانت المعاینه واللقاء کان الدّاء الّذی لا دواء له؛ بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید [تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند]؛ زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت. »۱
– حضرت (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: « ایاک و الخلوه بالنساء و الذی نفسی بیده ما خلا رجل بامراه الا دخل الشیطان بینهما و لان بزحم رجل خنزبراً منلطخاً بطین و حماه خبر له من ان یزحم منکئه امراه لا نجلّ له؛از خلوت کردن با زنان بپرهیزید، قسم به آن خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی کند. مگر اینکه شیطان (برای وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد می شود. اگر خوکی آلوده به کثافت و لجن باشد و به انسان برخورد کند بهتر است از آنکه شانه زن بیگانه ای با مرد نامحرم برخورد کند. ۲
_ حضرت (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: « لان یطعن فی راس احدکم بمخفط من یدیه خیر له من ان یمس امراه لا تحل له ؛ اگر سوزنی با شدت و ضربه بر سر یکی از شما فرود آید، بهتر از آن است که زنی را که نامحرم است لمس کند.» ۳
– درباره شوخی با زن نامحرم فرمود: «من فاکه امراه لا یملک ها حبس به کل کلمه کلمها فی الدنیا الف عام فی النّار، و المراه اذ طاوعت الرجل فالنزمها او قبل ها او باشرها خراما او فاکهها واصاب منها فاحشه فعلیها من الوزر ما علی الرّجل فان غلبها علی نفسها کان علی الرّجل وزره ووزرها؛ هر کس با زنی نامحرم شوخی کند برای هر کلمه که با او گفته است، هزار سال در آتش دوزخ او را زندانی می کنند.» ۴
– در مورد دست دادن با زن نامحرم فرمودند:«من صافح امراه حراماً جاء یوم القیامه مغلولاً ثم یومر به الی النّار؛‌ هر کس با زن نامحرمی دست دهد، روز قیامت با دست زنجیر شده به گردن محشور شود، سپس امر می شود تا او را به آتش ببرند. ۵

– در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:« ایاک و محادثه النساء فانه لا یخلوا رجل بامراه لیس لها محرم الا هم بها؛ از گفتگو و اختلاط با زنان بپرهیز. به راستی هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی گوید مگر اینکه در دل او نسبت به وی رغبت پیدا می کند.» ۶
حضرت علی (علیه السلام) در باره سخن گفتن با زن نامحرم فرمود:« عباد الله! اعلموا… محادثه النّساء تدعوا الی البلاء و بزبغ القلوب. و الرّمق لهنّ یخطف نور ابصار القلوب و لمح العبون مصائد الشّیطان؛ ای بندگان خدا! بدانید که… گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل ها را منحرف می سازد، و پیوسته به زنان چشم دوختن نور چشم دل را خاموش می گرداند، و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است.» ۷
(منظور از با گوشه چشم آن است که شیطان ملعون گاهی انسان را وسوسه می کند و می گوید: یک لحظه به این زن بنگر و فوری چشمت را برگردان! که همین کار باعث نگاه های بعدی و مقدمه گناهان بزرگ خواهد شد.)
دوست عزیز؛‌ با توجه به احادیث کاملا روشن است که مکالمه چه تلفنی و چه حضوری در صورتی که از روی ضرورت نباشد و رابطه دوستی و آمیخته با شهوت باشد، قطعا حرام بوده و گناه است.
خوب اکنون چه کسی دوست دارد به خاطر شوخی و لذتی زودگذر آخرت خود را نابود کند جوانانی که این قبیل روابط را داشته اند و بعدا صدمه هایی از همان محبوب و معشوق خود می بینند صدها بار در دل آرزو می کنند که ای کاش هرگز وارد این روابط نمی شدند .
بنابراین لذت آنها زودگذر و باعث پشیمانی است اما لذت کسی که خود را پاک نگاه می دارد و احساس می کند خدای متعال از او راضی است پایدار است و هرگز باعث پشیمانی نخواهد بود.
پی نوشت ها:
۱- بهشت جوانان، ص ۴۶۸٫
۲- بهشت جوانان، ص ۴۶۸٫ مرات النساء ص ۱۱۷، و مانند آ« مستدرک الوسائل ج ۱۴ ص ۵- ۲۶۴٫
۳- بهشت جوانان، ص ۴۶۹٫ مرات النساء ص ۱۱۷٫
۴- بهشت جوانان، ص ۴۴۱٫ عِقاب الاعمال: ص ۶۵۲٫
۵- بهشت جوانان، ص ۴۴۲٫ عِقاب الاعمال: ص ۶۵۲٫
۶- بهشت جوانان، ص ۴۷۲٫ مرآت النساء: ص ۱۴۱٫

۷- بهشت جوانان، ص ۴۷۲٫ بحارالانوار ج ۷۴ ص ۲۹۱ و مانند آن بخارج ۷۵ ص ۲۳۲٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *