گناه زنا و عواقب آن

هرکدام از دو طرف زنا راضی به این عمل باشند حکم زنا روی آنها میرود و به عمل او زنا می گویند، به تحقیق مختصر زیر توجه شود:

۱- زنا، یعنی عمل منافی با عفت، به زن اجنبی که غیر همسر شرعی او است. ( زن اجنیی ؛ یعنی زنی که باید با او ارتباط همسری نداشته باشد وهمچنین زنی که در صورت داشتن شرایط ، می تواند با او ازدواج کند) – به عبارت دیگر، زنا: نزدیکی مرد با زن به صورت غیرمشروع است. ارتباط با نامحرم بدون عقد ورابطه ازدواج هرچند با رضایت باشد زنا است

۲- زنای با محارم از گناهان بزرگ است که اگر از روی علم و آگاهی و در حال کمال عقل و بلوغ باشد، علاوه بر عذاب اخروی، در دنیا هم اگر برای حاکم شرع و دادگاه اسلامی ثابت شود حد آن اعدام است. این حکم الهی است و رضایت طرفین هیچ تأثیری در حکم ندارد.

۳- گفتنی است از نظر اسلام هر گونه لذت بردن جنسی از نامحرم و به طور کلی از غیر همسر شرعی، حرام و ممنوع است؛ اعم از این که این لذت بردن به وسیله نگاه کردن باشد یا در قالب ارتباط کلامی و دوستانه، یا ارتباطی عمیق تر مثل دست دادن و لمس بدن و یا شدیدتر از آن، یعنی رابطه جنسی برقرار کردن که به آن زنا گفته می شود که در صورت اثبات نزد حاکم شرع موجب اجرای حد خواهد شد و صرف رضایت دختر مجوزی برای جواز زنا نمی باشد.

۴- زنا و ارتباط نامشروع زن و مرد نامحرم دو حالت دارد: ۱٫ زنای محصنه ۲٫ زنای غیر محصنه

هر گاه یکی از طرفین خواه زن یا مرد یا هر دو آنها، دارای همسر (متأهل باشند)، این عمل نامشروع نسبت به او محصنه محسوب می شود و هر گاه یکی از آنها یا هر دوی آنها مجرد (فاقد همسر) باشند، نسبت به آنها غیر محصنه خواهد بود. به عبارت دیگر مردی که زن دارد اگر با زن دیگری زنا کند و نیز زنی که شوهر دارد با مرد دیگری زنا نماید، آن را زنای محصنه گویند که در صورت اثبات و فراهم بودن شرایط آن، بر آنها حد جاری می شود و حد آن رجم یعنی سنگسار کردن زانی و زانیه است.

۵- جوان مجرد که همسر ندارد خواه مرد باشد یا زن، اگر با دیگری زنا کند آن را زنای غیر محصنه گویند و حدش تازیانه است.

۶- البته باید توجه داشت اگر مرد مجرد با زن شوهردار زنا کند، حد زن رجم است ولی حد مرد تازیانه است چون زنای در حق مرد زنای غیرمحصنه است و نیز اگر دختر مجردی با مردی که همسر دارد زنا کند. تنها مرد را سنگسار می کنند و بر زن تازیانه می زنند.

۷- در قانون مجازات : حد زنا در موارد زیر رجم است :

الف) زنای مرد محصن یعنی مردی که دارای همسری دایمی است و با او در حالی که عاقل بوده جماع کرده و هر وقت نیز بخواهد می تواند با اوجماع کند.

ب) زنای زن محصنه با مرد بالغ، زن محصنه زنی است که دارای شوهر دایمی است و شوهر در حالی که زن عاقل بوده با او جماع کرده است و امکان جماع با شوهر را نیز داشته باشد».

تبصره همین ماده می گوید: « زنای زن محصنه با نابالغ موجب حد تازیانه است» اما این مجازات در صورتی اعمال می شود که زنا ثابت بشود

سؤال : برای ترک عادت چه باید کرد؟ الف :توجه به آیات واحادیث در این مورد. ب :متذکر بودن دائم .ج: توجه به آثار دنیوی واخروی عمل ؛اکنون به مطالب زیر توجه کنید

۱- وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‏ إِنَّهُ کانَ فاحِشَهً وَ ساءَ سَبیلاً «الإسراء : ۳۲ » و به زنا نزدیک مشوید، چرا که آن همواره زشت و بد راهى است.

۲- وَ الَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَاهًا ءَاخَرَ وَ لَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتىِ حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقّ‏ِ وَ لَا یَزْنُونَ وَ مَن یَفْعَلْ ذَالِکَ یَلْقَ أَثَامًا(۶۸) یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ یخَْلُدْ فِیهِ مُهَانًا(۶۹)إِلَّا مَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیَِّاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَ کاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا(۷۰)وَ مَن تَابَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلىَ اللَّهِ مَتَابًا(۷۱)«سوره فرقان»

و کسانى‏اند که با خدا معبودى دیگر نمى‏خوانند و کسى را که خدا [خونش را] حرام کرده است جز به حق نمى‏کُشند، و زنا نمى‏کنند، و هر کس اینها را انجام دهد سزایش را دریافت خواهد کرد. (۶۸)براى او در روز قیامت عذاب دو چندان مى‏شود و پیوسته در آن خوار مى‏ماند. (۶۹)مگر کسى که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند. پس خداوند بدیهایشان را به نیکیها تبدیل مى‏کند، و خدا همواره آمرزنده مهربان است. (۷۰)و هر کس توبه کند و کار شایسته انجام دهد، در حقیقت به سوى خدا بازمى‏گردد. (۷۱)

۳- آنچه از روایات در رابطه با اثرات دنیوی و اخروی این عمل ذکر شده است بدین قرار است:

آثار دنیوی:

-در پی داشتن خشم وغضب پروردگار. « فَسَخَطُ الرَّبِّ وَ یُسْخِطُ الرَّحْمَنَ »

– صفا و نورانیت و نیز آبرو را از انسان میبرد.« فَیَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ یَذْهَبُ بِمَاءِ الْوَجْهِ »

– دین را از بین می برد .« یُبْطِلُ الدِّینَ »

– روزى را قطع و حبس مى‏کند، فقر می آورد،خیر وبرکت روزی را می برد. « یُورِثُ الْفَقْرَ یَمْحَقُ الرِّزْقَ وَ الَّتِی تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنَا»

– شیوع و آشکار شدن آن باعث ظهور زلزله می شود.« إِذَا فَشَا الزِّنَا ظَهَرَتِ الزَّلْزَلَهُ»

-عمر را کم می کند و باعث تسریع در مرگ و مرگ ناگهانی می شود.« یُعَجِّلُ الْفَنَاءَ یَنْقُصُ الْعُمُرَ مَوْتُ الْفَجْأَهِ»

آثار اخروی:

– در پی داشتن خشم وغضب پروردگار.« فَسَخَطُ الرَّبِّ وَ یُسْخِطُ الرَّحْمَنَ »

– سختى حساب و تشدید عذاب . « سُوءُ الْحِسَابِ »

– دخول یا خلود در آتش دوزخ .« وَ الْخُلُودُ فِی النَّارِ وَ یُخَلِّدُ فِی النَّارِ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ النَّارِ »

– عدم عنایت و توجه خداوند به او. « لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لَا یُزَکِّیهِمْ »

۴- ونیز مشکلات روحی و روانی که این عمل در مراحل بعدی زندگی به دنبال خواهد داشت و پیداش بیماری های خطرناک و غیر قابل درمان و ایجاد بی بند و باری و هرج و مرج در نظام خانواده که به دنبال آن مشکلات و بزه های اجتماعی نیز وجود دارد و … را می توان از آثار این عمل شنیع دانست.

۵- روایات دیگر مرتبط با این مطالب :

– ….عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ لِلزَّانِی سِتُّ خِصَالٍ ثَلَاثٌ فِی الدُّنْیَا وَ ثَلَاثٌ فِی الْآخِرَهِ أَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیَا فَیَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ وَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الْآخِرَهِ فَسَخَطُ الرَّبِّ وَ سُوءُ الْحِسَابِ وَ الْخُلُودُ فِی النَّارِ

زنا شش اثر دارد: سه اثر در دنیا سه اثر در آخرت، اما آثار دنیوی زنا، آبرو را می‌برد، رزق را کم می‌کند و مرگ و نیستی را نزدیک می‌نماید اما آثار اخروی آن، پس غضب پروردگار و سختی حساب ودخول در آتش و جاودان ماندن آن را ایجاب می‌نماید

– عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ وَجَدْنَا فِی کِتَابِ عَلِیٍّ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا کَثُرَ الزِّنَا مِنْ بَعْدِی کَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَهِ هرگاه پس از من زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد

منبع:سایت پرسمان دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *