بررسی علل و روش درمان جوش صورت در بزرگسالان

بررسی علل و روش درمان جوش صورت در بزرگسالی

 

شاید در اطرافتان افرادی را بشناسید که در دوران میانسالی نیز از شر جوش و آکنه خلاص نشده‌اند و از جوش‌های صورت خود رنج می‌برند.شیوع این نوع از جوش‌ها در دوران پس از بلوغ که سبب قرمزی و تورم پوست صورت می‌شود در میان مردم به جوش بزرگسالی معروف است و پزشکان نام آن را «رزاسه» (رز به معنی قرمز) گذاشته‌اند.

 

دکتر نیما استواری، فوق‌تخصص لیزر و زیبایی درباره این بیماری به جام‌جم می‌گوید: «رزاسه» مشتمل بر قرمزی و مویرگ‌های بسیار ظریف بر روی گونه‌های فرد است که ممکن است روی این مناطق (گونه و بینی) به صورت مرتب جوش بزند که معمولا این بیماری در ۳۰ سالگی به بالا رخ می‌دهد و بیشتر پوست صورت زنان را درگیر می‌کند.

 

رزاسه اغلب با تمایل به برافروختگی و قرمزی صورت شروع می‌شود و با پیشرفت بیماری به صورت قرمزی دائمی قسمت میانی صورت که تدریجا گونه‌ها، پیشانی، بینی و چانه را نیز گرفتار می‌کند و با استقرار بیماری عروق خونی ظریف و برآمدگی‌های کوچک در اطراف و روی مناطق قرمزرنگ پدیدار می‌شود و برخلاف جوش‌های غرور جوانی،‌دانه‌های سرسیاه در ‌آنها دیده نمی‌شود.

 

 

 

 

 

 

به گفته این فوق تخصص لیزر و زیبایی، بیماری هنگامی شروع می‌شود که فرد در سنین میانسالی قرار دارد و بیمار به طور مکرر در ناحیه میانی صورتش دچار جوش، گرگرفتگی و قرمزی می‌شود و همزمان گاهی در پلک بیمار قرمزی‌هایی مشاهده می‌شود که به درمان‌های عادی جوش پاسخ نمی‌دهد.

 

این پزشک متخصص خاطرنشان می‌کند: رزاسه توسط برخی از عوامل همچون غذاها و نوشیدنی‌های پرحرارت و گرم (چای داغ) و ادویه‌‌جات (فلفل و …) تشدید می‌شود که باعث بروز قرمزی بیشتر در صورت می‌شود.

 

چگونه رزاسه را تشخیص دهیم

جوش‌های قرمزرنگی که گاهی چرکی نیز می‌شوند و همراه با عروق ظریف خونی در پوست نمایان می‌شوند، نزدیک به ۵۰‌درصد از مبتلایان را دچار گرفتاری‌های چشمی می‌کند که اگر این عوارض درمان نشوند می‌تواند وضعیت بغرنجی را به وجود آورد.تحقیقات نشان می‌دهد زنان با پوست سفید،‌ بین سنین ۳۰ تا ۵۰‌سال،‌ بیشتر از دیگران در معرض این بیماری قرار می‌گیرند و معمولا در یک دوره طولانی ایجاد می‌شود و در ابتدا به صورت تمایل به قرمز شدن، التهاب صورت و حساس شدن شدید به مواد آرایشی بروز می‌کند که ممکن است در شرایط عصبی و استرس‌زا برانگیخته شود.

 

درمان

دکتر استواری با اشاره به این که این بیماری به درمان سخت جواب می‌دهد، عنوان می‌کند که «رزاسه» دارای درمان‌های متنوعی است که تشخیص‌ آن با پزشک است.

 

وی می‌افزاید: از آنجا که رزاسه دارای دو بخش جوش و قرمزی است برای از بین بردن قرمزی و مویرگ‌های ریز کنار بینی و گونه‌ها از لیزر استفاده می‌شود و جوش‌ها با تجویز پزشک متخصص التیام‌ بخشیده می‌شوند، ولی با این حال نمی‌توان این موارد را از درمان‌های قطعی رزاسه ذکر کرد. چرا که این بیماری به صورت دوره‌ای است و مراحل آن شدت و ضعف دارد.

 

این فوق‌تخصص لیزر و زیبایی با بیان این که تاکنون علت طبیعی این بیماری شناخته نشده است، می‌گوید: فردی که دچار این بیماری می‌شود باید از نور مستقیم آفتاب بپرهیزد و از ضدآفتاب استفاده کند؛ چرا که نور خورشید قرمزی صورت را تشدید می‌کند.

 

چند توصیه

از آنجا که علت بیماری هنوز شناخته نشده است بهتر است افراد مبتلا برای عدم تشدید بیماری، موارد ذیل را رعایت کنند:

 

– سعی شود از نوشیدنی‌های داغ، غذاهای تند و کافئین موجود در قهوه و نوشیدنی‌های الکلی پرهیز شود.

 

– کمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب، استفاده از کلاه و بکار بردن فرآورده‌های مناسب ضدآفتاب در این امر بسیار کمک‌کننده است.

 

– اجتناب از دستکاری، مالش، ماساژ و شستشوی زیاد صورت که پوست قرمز با هر یک از این موارد بیشتر تحریک می‌شود.

 

– پرهیز از مواد آرایشی محرک و انجام حرکات ورزشی به صورت متعادل، می‌تواند این بیماری را تعدیل و از پیشروی آن جلوگیری کند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *