بهترین سن یادگیری زبان دوم

کودکان از ۶ ماهگی به تدریج زبان مادری خود را یاد می‌گیرند و با هر کلمه جدیدی که به زبان می‌آورند، مادر و پدرشان را ذوق‌زده می‌کنند. وقتی به سن ۳ یا ۴ سالگی می‌رسند، بعضی والدین نام آنها را در مهدکودک‌های دو زبانه می‌نویسند تا فرزندشان از همان کودکی با یک زبان دیگر، مثلا انگلیسی یا فرانسوی آشنا شود و با پا گذاشتن به سن و سال مدرسه، بعضی‌ها فرزندشان را در کلاس‌های آموزش زبان ثبت نام می‌کنند تا همان هدف را تامین کنند.

خلاصه اینکه یادگیری زبان دوم برای بسیاری از خانواده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما چه سنی برای این کار بهتر است؟ کودکان از چه زمانی باید به فراگیری زبان دوم بپردازند؟

سن مناسب یادگیری زبان انگلیسی

هرچه کودک زودتر با زبان دوم آشنا شود، شانس بیشتری برای دستیابی به مهارت‌های کسب زبان دوم خواهد داشت. بررسی‌ها نشان داده است اگر کودک در سن زبان‌آموزی یعنی قبل از ۷ تا ۸ سالگی زبان دوم را بیاموزد، مهارت بهتری در تکلم زبان دوم و لهجه خواهد داشت. هرچه سن بالاتر رود، یعنی از حدود ۱۰ سالگی به بعد توانمندی فرد در صحبت کردن به زبان دوم مانند اهالی آن زبان کاهش می‌یابد. باید اشاره کرد که نه تنها کودک می‌تواند همزمان علاوه بر زبان مادری زبان دوم را فراگیرد، بلکه می‌تواند زبان‌های دیگری را نیز به ‌طور جداگانه بیاموزد. در این زمینه ذکر این نکته نیز ضروری است که این مطلب در مورد همه کودکان صدق نمی‌کند. کودکانی که دچار تاخیر در زبان و گفتار هستند، درصورت مواجه شدن با زبان دیگری علاوه بر زبان مادری در کسب مهارت گفتار و زبان دچار مشکلات بیشتری می‌شوند و این مسئله به تشدید تاخیر در تکلم کودک کمک می‌کند.

درصورتی که شرایط کسب زبان دوم مهیا باشد، کودک می‌تواند همزمان با زبان مادری خود زبان‌های دیگر را فرا گیرد، یعنی از ابتدای تولد تا سن ۷ تا ۸ سالگی بهترین زمان آموزش زبان دوم است.

آموزش زبان دوم در همه سنین می‌تواند اتفاق بیافتد اما همان‌طور که گفتیم، بهترین زمان قبل از ۷ تا ۸ سالگی است و بعد از این سنین معمولا آموزش زبان دوم نیازمند زمان بیشتری است و همچنین فرد موفقیت کمتری در کسب لهجه اهالی آن زبان کسب خواهد کرد.

این مهدکودک‌های دو زبانه

مشکلی که این مهدکودک‌ها دارند، این است که به‌ طور کلی بدون آنکه غربالگری صحیحی داشته باشند، همه کودکان را واجد شرایط کسب زبان دوم می‌دانند و شروع به آموزش زبان دوم می‌کنند که این نکته مشکلاتی در درک زبان در مورد کودکانی که تاخیر در گفتار و زبان دارند، ایجاد می‌کند و حتی یادگیری زبان مادری را نیز با مشکل مواجه می‌کند. بهترین روش آن است که ابتدا کودکان توسط آسیب‌شناس گفتار و زبان مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت نبود مشکل زبانی به آموزش زبان دوم بپردازند.

فواید آموزش زبان دوم

آموزش زبان‌های دوم و سوم علاوه بر آنکه به فرد در ارتباط بهتر کمک می‌کند، به موفقیت فرد در برنامه‌های مدرسه و مهارت‌های حل مسئله نیز کمک می‌کند. این افراد درک عمیق‌تری از فرهنگ خود و همچنین فرهنگ زبانی که در آن مسلط شده‌اند، دارند. همچنین این افراد در رقابت‌های شغلی برای کسب مشاغل بهتر و ارتباط‌های بین‌المللی موفق‌تر هستند.

مهارت‌های لازم برای یادگیری زبان دوم

کودک باید تا حدی از بهره ‌هوشی لازم برخوردار باشد و همچنین بررسی‌های لازم در مورد وی صورت گرفته باشد تا در صورتی که کودک به تاخیر در رشد گفتار و زبان دچار است، ابتدا به او کمک شود تا پایه‌های زبان و گفتار درمانی در ذهن وی تقویت شود و سپس به آموزش زبان دیگر بپردازد.

بهترین راه برای آموزش زبان مادری در یک جامعه بیگانه، صحبت کردن در خانه به زبان مادری است. والدین باید در خانه به زبان خودشان صحبت کنند و اجازه بدهند کودک زبان دوم را از طریق تلویزیون، مدرسه و ارتباط با همسالان کشور بیگانه بیاموزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *