حقایقی درباره ازدواج از راه دور

عروس گوشی تلفن را رو به مهمان‌ها نگاه‌داشته است. لطفاً همه سکوت کنید داماد می‌خواهد بله بگوید؛ بله‌ای از آن سوی آب‌ها، به فاصله هزاران کیلومتر‌. تنها عکس‌ داماد در کنار سفره عقد است… و عقد ازدواج جاری می‌شود؛ پیوند ۲ انسان در ۲گوشه دنیا. مرد‌، سال‌ها‌ست که در خارج از کشور زندگی می‌کند، دایره شناخت عروس و داماد از یکدیگر بسیار تنگ و محدود بوده؛ چند مکالمه تلفنی یا گفت‌وگوهایی از راه چت و اینترنت و وب‌کم و ای‌میل؛ ازدواجی به پیشنهاد و سفارش دوست همکار فلانی یا خاله دوست همسایه…گاهی شناخت‌ها قدری بیشتر است؛ قرار ملاقات و دیداری در یکی از کشورهای همسایه و اقامتی چند روزه در یک هتل!

اما درباره این ازدواج ها باید به چند نکته توجه داشت:

۱ – شناخت ناکافی: امروز، آمار طلاق در داخل کشور رو به افزایش است و بخش قابل توجهی از این طلاق‌ها به دلیل نداشتن شناخت کافی از شرایط و روحیات همسر است‌. در این شرایط که زن و مردی که در یک کشور و در مواردی یک شهر‌، یک محل و حتی یک فامیل و با وجوه فرهنگی مشترک‌، زندگی می‌کنند‌، در عرصه شناخت نامزد خود شکست می خورند و این شکست منجر به جدایی شان می‌شود، ازدواج دختر و پسر از راه دور، با شناخت حداقلی شان از طریق ایمیل، چت، تلفن و دیدارهای کوتاه مدت، خیلی بیشتر در معرض خطر است.

واقعیت این است که فاصله‌ای طولانی و اقامت در خارج از کشور، شناخت فرد مهاجر را حتی برای پدر و مادر و خانواده خود او دشوار می کند. آدم ها مدام در حال تغییر هستند و در فضاهای فرهنگی مختلف که قرار می گیرند، میزان این تغییر بیشتر می شود.

پدر و مادر بسیاری از این دامادهای ایرانی ساکن خارج از کشور‌، هنگامی که گله‌های عروس را از اعتیاد‌، مشکلات روحی و اخلاقی یا اقتصادی شوهر می‌شنوند، متعجب و شرمنده می‌شوند و اظهار می کنند که در جریان مشکلات پسرشان نبوده اند. شناخت آنها محدود به شناختی است که پیش از رفتن پسرشان از او داشته اند.

۲ – نیمه پنهان زندگی یک مرد: اگر مردی‌، زندگی در یک کشور خارجی را پذیرفته چرا در شکل و شیوه انتخاب همسر مطابق فرهنگ کشور و محل اقامتش رفتار نمی‌کند‌؟ واقعیت آن است که بسیاری از آقایان ایرانی پس از تجربه سال‌ها زندگی در کشوری بیگانه، به آداب و رسوم و سنت‌های وطن خود در مورد ازدواج پایبند‌تر می‌شوند، از این روست که مصمم می‌شوند از ایران همسر اختیار کنند. این مردان‌، از همسر ایرانی فرستاده شده برای خود‌، انتظار دارند که زندگی با سبک و سنت ایرانی را برای شوهر به ارمغان بیاورد در حالی‌که عروس از ایران آمده با اشتیاق و سودای رسیدن به فرهنگ آن کشور خارجی است که چنین انتخاب و ازدواجی کرده است. تفاوت این ۲ دیدگاه موجب بسیاری اختلافات، مشکلات و… ودر نهایت طلاق‌هاست.

۳ – عشق با یک نگاه یا به یک صدا: از نکات قابل توجه در انتخاب‌ها و ازدواج‌های راه دور این است که ارتباط مستمر تلفنی و تنها شنیدن صدای مرد‌، تعلق خاطری کاذب برای دختر ایجاد می‌کند‌. برای دختری که شنیدن صدای نامزدش از راه دور تنها وسیله ارتباط و شناخت است‌، عرصه غرق شدن در خیال‌پردازی و رۆیا‌، فراخ و گسترده است چرا‌که از صحنه واقعیات و دیدن رفتار نامزد و شناخت حقیقی او‌ محروم است. شاید آگاه بودن از تأثیر کاذب و البته عمیق شنیدن صدا بر احساسات زنانه‌، جلودار انتخاب‌هایی باشد که تحت‌تأثیر چنین احساسات نیرومند و غیرمنطقی شکل می‌گیرد‌.

اگر پس از چنین ازدواج‌هایی زن‌، به دلایل مختلف از انتخاب خود پشیمان شده و زندگی زناشویی‌اش را به بن‌بست رسیده ببیند‌، در کشوری خارجی‌، با مشکلات خاصی مواجه است. صرف نظر از بحث اقامت و قوانین کار و…، فشار روانی طلاق در کشوری دیگر بسیار بیشتر از شرایط مشابه در ایران است

۴ – وضعیت مالی نامعلوم: دامادهای خارج نشین می توانند مراسم عروسی باشکوهی برای شما بگیرند که همه فامیل را انگشت به دهان بگذارد. اما این به هیچ وجه نشان دهنده تمکن مالی خواستگار خارج نشین شما نیست. برای مرد ایرانی که در کشوری خارجی به دلار یا پوند حقوق می‌گیرد چندان دشوار نیست که درآمد چند ماهش را تبدیل به ریال کرده و جشن عروسی مفصلی در ایران برگزار کند‌. این وضعیت برای کسانی که به خارج از کشور سفر می کنند تا در رفاه زندگی کنند، اولین شوک و شکست ازدواج است. خیلی از این دختران بعد از ورود به کشور مقصد با زمزمه های شوهرشان در تشویق او به کارکردن رو به رو می شوند.

۵ – نه راه پس، نه راه پیش‌: اگر پس از چنین ازدواج‌هایی زن‌، به دلایل مختلف از انتخاب خود پشیمان شده و زندگی زناشویی‌اش را به بن‌بست رسیده ببیند‌، در کشوری خارجی‌، با مشکلات خاصی مواجه است. صرف نظر از بحث اقامت و قوانین کار و…، فشار روانی طلاق در کشوری دیگر بسیار بیشتر از شرایط مشابه در ایران است. نداشتن شبکه حمایتی برای گذراندن روزهای بعد از طلاق، دوری از دوستان و خانواده و نزدیکان زمینه ساز بحرانی تر شدن این دوران می شود. از سوی دیگر، برگشتن فرد به کشور به دلیل طلاق معمولا با نوعی سرخوردگی و تحقیر همراه است و قضاوت منفی اطرافیان را در پی دارد و به همین دلیل خیلی از افراد طلاق گرفته در خارج، در هر شرایطی سعی در بازنگشتن دارند.

برگرفته از: همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *