خورش بادمجان بی روغن

مواد لازم

برای ۶ نفر

بادمجان قلمی متوسط ۱۲ عدد

گوشت ۵۰۰ گرم

(از یک عدد مرغ هم می توان استفاده کرد)

پیاز متوسط ۲ تا ۳ عدد در حدود ۲۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری

گوجه فرنگی تازه ۲ تا ۳ عدد

غوره در صورت امکان ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

نمک و فلفل بقدر کافی

خورش بادمجان بی روغن

طرز تهیه

گوشت را خرد می کنیم . پیاز را می شوئیم و چهار قاچ می کنیم . گوشت را با پیاز و ۲ لیوان آب روی حرارت ملایم می گذاریم. وقتی پیاز پخت ، آن را از ظرف خارج می کنیم و در صافی می ریزیم ، بعد آن را می کوبیم تا مثل پوره نرم شود. پیاز کوبیده را دوباره داخل گوشت می ریزیم .

اگر گوشت با همان ۲ لیوان پخته نشد ، مقداری آب به آن اضافه می کنیم . پس از این که گوشت پخت ، رب گوجه فرنگی و کمی نمک و فلفل به آن می زنیم . بادنجان ها را می شوئیم، چوب دم آنها را می گیریم و پوست دور دمها را می بریم و آنها را درسته روی سینی فر می چینیم ،سینی را روی پنجره وسط فر قرار می دهیم و می گذاریم با حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتیگراد بپزد ، به حدی که له نشود ، ولی پوست آن به آسانی گرفته شود و بعد بادنجانها را از فر بیرون می آوریم، وقتی سرد شدند ، پوستشان را می کنیم.

ظرفی که خورش در آن آماده می شود ، باید سطح بزرگتری داشته باشد که بادمجان ها در یک ردیف روی گوشت چیده شده ، تمام بادنجان ها با سس آغشته و خوشرنگ و خوشمزه شوند.

ظرف را روی حرارت ملایم می گذاریم . غوره را به آن اضافه می کنیم و در اواخر کار گوجه فرنگی ها را به صورت چهار قاچ می بریم و دور بادنجانها می چینیم و نمک خورش را اندازه می کنیم . باید سس حورش در حدی باشد که کمی روی بادنجانها را بگیرد و رنگ آنها کاملا طلایی شود . خورش باید با حرارت ملایم بجوشد تا بادنجانها زیاد له نشود .

اگر فر نداشته باشیم . می توانیم بادمجانها را روی آتش یا روی شعله گاز کبابی کنیم در حدی که پوست آنها به آسانی گرفته شود .

در صورت نداشتن رژیم غذای می توانیم ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری پیاز سرخ کرده را در صافی بریزیم و روغن آن را بگیریم و به جای پیاز خام مورد استفاده قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *