دویدن زیاد خطرناک است

دویدن زیاد خطرناک است

 

معمولا دویدن را راهی برای کاهش وزن، کاهش استرس و کاهش فشار خون تلقی می‎کنند. اما همین ورزش خوب ممکن است باعث مرگ زودرس شود. از طرفی می‌توان گفت؛ افرادی که اصلا نمی‎دوند هم در معرض مرگ زودرس قرار دارند.

 

یافته‎های اخیر درباره دویدن نشان می‎دهد افرادی که در هفته بیش از دو ساعت و نیم می‎دوند نسبت به دونده‎های معمولی‎تر در معرض خطر قرار دارند. دونده‎های معمولی کسانی هستند که حدود دو ساعت و نیم در هفته می‎دوند. این یافته‎ها در نشست سالانه کالج آمریکایی کاردیولوژی در واشنگتن اعلام شده‎اند. در تحقیقاتی که این نتیجه را به دست داده‎اند، چهار هزار مرد و زن دونده شرکت داشته‎اند.

 

جیمز اوکیف یکی از دست‎اندرکاران این تحقیق می‌گوید؛ “دوندگان معمولی با این فعالیت ورزشی قادر به کاهش نرخ مرگ و میر خود به میزان ۲۵ تا ۴۰ درصد هستند و می‎توانند شش سال به عمرشان اضافه کنند.”

 

اما مشکل افرادی که بیشتر می‎دوند چیست؟ آنها با این کار روی بدون خود فشاری وارد می‎کنند که تاثیری دومینو وار دارد. این فعالیت شدید باعث تغییر در قلب می‎شود و این مساله برخی از مزایای دویدن به عنوان ورزش را خنثی می‎کند. به گفته محققان، راه حل این است که قلب به وسیله فعالیت‎های دیگری مانند؛ ورزش‎های قدرتی و یوگا حالتی متعادل پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *