رفتار های تغذیه ای نامناسب

•خودداری از خوردن گوشت : برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع می ورزند در توصیه می‌شود گوشت چرخ کرده در غذاهایی که مورد علاقه کودک است به او داده شود مثل ماکارونی و گوشت چرخ کرده ، کتلت ، همبرگر و کباب که در منزل تهیه می‌شود و یا استفاده از گوشت چرخ کرده در املت ، سوپ و آش .

•خودداری از مصرف شیر و لبنیات : مصرف گروه شیر و لبنیات در این سنین برای رشد و استحکام دندان و استخوانها ضروری است . اگر دانش آموز علاقه ای به خوردن شیر ندارد می‌توان مقدار کمی پودر کاکائو ( در حد یک قاشق مرباخوری در یک لیوان شیر ) به آن اضافه کرد . مقدار زیاد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می‌کند . اضافه کردن کمی عسل به شیر نیز ممکن است دانش آموز را به خوردن شیر علاقمند کند . می‌توان شیر را به صورت غذاهایی مثل فرنی و شیربرنج به کودکان داد . معمولاً‌ مصرف یک لیوان شیر در روز برای کودکان این سنین کافی است و با گنجانیدن سایر مواد غذایی این گروه مثل ماست ، پنیر و کشک در وعده ناهار و شام و یا بستنی در میان وعده نیاز کلسیم تأمین می‌شود . افراط در خوردن شیر نیز به این دلیل که جایگزین سایر غذاهای اصلی می‌شود ، کودک را در معرض خطر کمبودهای تغذیه ای بخصوص کمبود آهن قرار می‌دهد .

•خودداری از مصرف سبزی‌ها : معمولاً کودکان در این سنین تمایلی به مصرف سبزی‌های تازه همراه با غذا ندارند . بهتر است والدین سبزیجات خام مثل هویج ، گوجه فرنگی ، کاهو ، گل کلم و سبزیجات پخته مثل چغندر پخته ( لبو ) نخود فرنگی ، لوبیا سبز ، کدو حلوایی را بعنوان میان وعده مثلاً در هنگام تماشای تلویزیون به کودکان بدهند .

•افراط در مصرف شکلات و شیرینی : مصرف بی رویه شکلات و شیرینی به این دلیل که موجب بی اشتهایی و سیری کاذب در کودکان می‌شود و آنها را از مصرف غذاهای اصلی بازمی‌دارد موجب اختلال رشد آنها خواهد شد . به والدین توصیه کنید حداقل ، در منزل از نگهداشتن شکلات و شیرینی خودداری کنند و به این ترتیب ، دسترسی دائمی آنها را به این نوع مواد کاهش دهند . از دادن شکلات و شیرینی بعنوان جایزه به کودکان خودداری کنند و با تنظیم یک برنامه منظم ، تعداد شکلات و شیرینی که دانش آموز در طول روز مصرف می‌کند را کنترل نمایند . برای جلوگیری از خراب شدن دندانها باید به دانش آموزان آموزش داد که پس از خوردن مواد قندی و شیرین بویژه شکلاتها و آب نباتهایی که به سطح دندان می چسبند ، دهان و دندانهای خود را با آب و حتی الامکان مسواک شستشو دهند .

•مصرف بی رویه تنقلات غذایی کم ارزش : متأسفانه برخی از تنقلات تجارتی مثل انواع پفک بطور بی رویه توسط کودکان و دانش آموزان مصرف می‌شود . نتایج بررسی کشوری سال ۱۳۷۷ توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نشان داده است که در حدود ۵۰ درصد کودکان ۱۲-۶ ماهه و در حدود ۹۰ درصد کودکان ۱ تا ۲ ساله هر روز پفک مصرف می‌کنند . مصرف پفک بخصوص قبل از وعده‌های غذایی بدلیل ایجاد سیری کاذب کودکان را از خودرن غذاهای اصلی که باید مواد مغذی مورد نیاز رشد کودک تأمین کند باز می‌دارد . از سوی دیگر نمک آن ذائقه کودک را به خوردن غذاهای شور عادت می‌دهد . مطالعات انجام شده رابطه بین مصرف نمک و افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی را به اثبات رسانده است . مصرف بی رویه نوشابه نیز بویژه همراه با غذا علاوه بر سیری کاذب ، جذب مواد مغذی مانند کلسیم را مختل می‌کند . به والدین توصیه کنید کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش ، گردو ، بادام ،‌ پسته ، گندم برشته ، برنجک ، عدس برشته شده ، توت خشک ، انجیر خشک و برگه‌ها تشویق کنید و سر سفره بجای نوشابه برای افراد خانواده از دوغ استفاده کنند .

حالی که مصرف گوشت بعنوان منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب ، آهن و روی حائز اهمیت است .

برای خرید محصول فوق ، روی دکمه خرید زیر کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *