روش مردر را یاد بگیرید

یکی از روش‌های مطالعه برای یادگیری، روش “مردر” است. مراحل این روش عبارت‌اند از:

حال و هوا:

منظور این است که برای مطالعه باید سرحال و آماده‌ی یادگیری باشید. به این منظور سعی کنید با ایجاد حالت آرمیدگی عضلانی بر اضطراب خود غلبه کرده و افکار مثبت را جانشین افکار منفی و شک و تردیدهای بیهوده سازید.

درک و فهم:

در این مرحله بکوشید تا آن‌جا که ممکن است مطالبی را که می‌خوانید به طور عمیق درک کنید. از میزان درک خود آگاه باشید و مطالبی را که خوب نفهمیده‌اید، با علامت سؤال مشخص کنید.

یادآوری:

آن‌چه را در هر مرحله خوانده و فهمیده‌اید، به یاد آورید. در این مرحله با استفاده از تخیل، تفسیر و تحلیل مطالب به یادگیری مطلب کمک کنید.

کشف و هضم:

در این مرحله به مطالبی که در مراحل قبل نفهمیده‌اید، مراجعه کرده و به یادگیری آن‌ها و کشف ارتباط بین مطالب با یکدیگر بپردازید. مطالب پیچیده را به اجزای ساده‌تر تجزیه کنید و برای فهم آن‌ها از معلمان، اساتید و منابع معتبر کمک بگیرید.

بسط و گسترش:

مطالبی را که می‌خوانید به مطالبی که قبلاً آموخته‌اید ارتباط داده و به آن شاخ و برگ دهید و سؤال‌هایی نظیر این سؤال‌ها را از خود بپرسید که اگر به نویسنده‌ی مطلب دسترسی داشتید، از او چه سؤال‌هایی می‌پرسیدید؟ چگونه می‌توانید آن‌چه را آموخته‌اید برای دیگران قابل فهم سازید؟ چگونه می‌توانید از اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، در عمل استفاده کنید؟

مرور و پاسخ دادن:

مرور مطالب آموخته‌شده و پاسخ دادن به سؤال‌های طرح‌شده به منظور رفع ابهامات و اشکالات احتمالی، یکی از مهم‌ترین مراحل در تمام روش‌های یادگیری است.

منبع : سایت کانون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *