شگفتی های دنیای حیوانات

● بزرگترین حیوان دنیا وال آبی رنگ است. این جانور حدود ۱۰۰ فوت (حدود ۳۰٫۴۸ متر) درازی و ۱۵۰ تن وزن دارد. متاسفانه امروزه نسل وال های آبی در حال منقرض شدن است و این به دلیل شکار بی رویه آنها به وسیله صیادان نهنگ است.

● بلندترین حیوان روزی زمین زرافه است. قد زرافه ممکن است به ۲۰ فوت (حدود ۶٫۱ متر) برسد که برابر ارتفاع یک خانه دو طبقه است.

● کوچکترین جانور، پروتوزون (Protozoan) نام دارد. پروتوزونها به قدری کوچک هستند که تنها با می‌کروسکوب های قوی قابل دیدن می‌باشند. بعضی از آنها به قدری کوچک هستند که اگر ۵۰۰۰ تا از آنها را در کنار هم قرار بدهند، نقطه ای به اندازه نیم اینچ “۱٫۲۵ سانتی متر” را تشکیل خواهند داد.

● تعدادی از جانوران عمر طولانی تری نسبت به انسانها دارند. لاکپشت غول پیکر یکی از آنهاست. این جانور بیشتر از دویست سال عمر می‌کند.

● کندترین پستاندار دنیا خرس تنبل سه انگشتی است که با سرعتی معادل ۱۰۰ یارد (حدود ۹۱٫۵ متر در ساعت) حرکت می‌کند.

● سریعترین پرنده دنیا، سویفت (swift) نام دارد. نوعی سویفت در آسیا زندگی می‌کند که میتواند با سرعتی بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۱ کیلومتر در ساعت) پرواز کند. این سرعت میتواند با سرعت زیاد قطارهای سریع السیر برابری نماید.

● قهرمان دو جانوران، یوزپلنگ است. این جانور میتواند با سرعتی معادل ۶۲ مایل (۹۹٫۸ کیلومتر) در ساعت بدود. او با چنین سرعتی میتواند به راحتی بز کوهی را شکار کند. البته یوزپلنگ نمیتواند با این سرعت مسافت زیادی بدود و زود خسته میشود.

● شتر مرغ بزرگترین پرنده دنیا است و نمیتواند پرواز کند. شتر مرغ در علف زارهای آفریقا زندگی می‌کند و بیشتر از ۸ فوت (۲٫۴۴ متر) قد و ۳۳۰ پوند (۱۵۰ کیلو) وزن دارد.

● آلباتروس (Albatross) سرگردان بزرگترین بالها را دارد. اندازه بالهای او ممکن است بیشتر از ۱۱٫۵ فوت (۳٫۵ متر) بشود.

● اندازه کوچکترین پرنده دنیا ممکن است به اندازه حبه قند باشد. این پرنده کوچک مرغ مگس خوار زنبور عسلی نامیده میشود. چون که بدن او حدودا به اندازه بدن یک زنبور عسل است. فاصله نوک او تا انتهای دمش فقط ۲٫۵ اینچ (۶۳ سانتی متر) است. این پرنده در کوبا زندگی می‌کند.

● طولانی ترین مسیر مهاجرت را در میان پرندگان چلچله‌های دریایی قطب شمال طی می‌کنند. و این پرندگان هر سال بین قطب شمال و جنوب مهاجرت می‌کنند و برمی‌گردند. آنها در هر سفر مسافتی حدود ۱۱۸۰۰ مایل معادل۱۹۰۰۰ هزار کیلومتر را پرواز می‌کنند.

● افرادی که به قله اورست صعود کرده‌اند، پرندگانی را مشاهده نموده‌اند که در ارتفاع ۲۷۰۰ فوتی (۸۲۵ متر) پرواز می‌کردند عده‌ای نیز از داخل هواپیما پرندگانی را مشاهده کرده‌اند که در چنین ارتفاعی مشغول پرواز هستند.

● درازترین مار آناکوندا (anaconda) یا بوا آبی است که در مردابها و رودخانه‌های جنوب امریکا زندگی می‌کند. طول بدن این جانور ممکن است به ۳۶ فوت (۱۱ متر) برسد. این مار سمی نیست، اما دور بدن طعمه خود حلقه میزند و آنقدر به او فشار می‌آورد تا خفه شود.

● بزرگترین دماغ را در بین حیوانات فیل دارد. اندازه دماغ فیل از قد یک انسان نیز بلندتر است و حدودا به ۶٫۵ فوت (۱,۹۸ متر) میرسد. فیل از دماغ دراز یا خرطوم خود استفاده‌های زیادی می‌کند. او علاوه بر بوییدن و نفس کشیدن میتواند خرطوم خود را پر از آب کرده و مثل یک دوش، آب را بر روی بدن خود بریزد و یا با خرطومش غذا را برداشته و به دهان خود بگذارد فیل برای ترساندن دشمنان خود میتواند با خرطومش آنها را محکم بگیرد. هر چه از استوا به سمت قطب پیش میرویم اندازه‌ی موجودات بزرگ‌تر می‌شود مثل پنگوئن‌ها، روباه و وال.

●گاو نر کور رنگ است و فقط نسبت به حرکات شنلی که گاو باز در مقابل چشمانش تکان میدهد به خشم می‌آید و دیگر فرقی نمی‌کند که شنل به چه رنگی باشد.

● ادرار موش در زیر اشعه ماورا بنفش میدرخشد و همین امر باعث میشود که بازها بتوانند آنها را شکار کنند.

●کانگوروها قادر نیستند بسوی عقب راه بروند.

● مارها و ببرهای استرالیایی که چشمهایشان توسط پرندگان کور شده‌اند به راحتی میتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

● یکی از سمی ترین حیوانات دنیا نوعی عروس دریائی است که سم آن در کمتر از دو دقیقه قربانی خود را می‌کشد.

●فقط سی درصد از مارهای دنیا سمی هستند.

● عقربها تنها موجوداتی هستند که اشعه رادیو اکتیو تاثیری به آنها ندارد و جالب‌تر اینکه عقربها دو دشمن دارند یکی از آنها یک نوع سار است و دیگری مگس.

●مار «آناکوندا» تنها نمونه افعی است که بچه می‌زاید.

●ملکه موریانه پنجاه بار بزرگتر از جفت مذکر خود می‌باشد.

●زمان بارداری فیل به ۲ سال می‌رسد.

● نوعی ماهی وجود دارد که با کمک باله‌هایش به سطح آب می‌آید و یک و نیم دقیقه در هوا پرواز می‌کند و به شکار طعمه خود می پردازد.

●اسب ماده سی دندان و اسب نر سی و شش دندان دارد.

●حس بویاییه مورچه با حس بویاییه سگ برابری می‌کند.

●از بزاق یک نوع خفاش خون آشام دارویی ساخته اند که جلوی سکته مغزی را میگیرد.

●در صورت نبودن غذا تمساح قوی همنوع ضعیفتر از خود را می‌خورد.

●کوچکترین سگ جهان ، دارکیده پیترزبورگ با ۶۰۰ گرم وزن می‌باشد.

● پنگوئن نر در طول دو ماه محافظت از تنها تخم پگوئن ماده چیزی نمی‌خورد و چهل درصد وزن خود را از دست دهد.

● قلب گنجشک ۱۰۰ بار در دقیقه می‌زند ، درضمن میدانستی که گنجشکها روی زمین راه نمی‌روند بلکه می‌پرند.

●مار می‌تواند تا نیم ساعت بعد از قطع شدن سرش نیش بزند.

●بزرگترین مار جهان ، ۸ متر طول و ۱۲۵ کیلوگرم وزن دارد.

●قدرت بینایی جغد هشتاد و دو برابر انسان است.

●دلفینها و فیلها فقط ۲ ساعت در شبانه روز می‌خوابند.

● حداکثر سرعت لاک پشت های غول پیکر چهار و نیم متر در دقیقه است که خرگوش این فاصله را در کمتر از نیم ثانیه می‌پیماید.

● بزرگترین جانور بی مهره ماهی مرکب غول پیکر است بلندیش ممکن است تا حدود ۱۵ متر برسد.

● شمپانزه، اورانگوتان، گوریل، میمون، سگ، گربه، راکون، خوک، فیل و اسب ۱۰ تا از باهوشترین حیوانات هستند.

●وزن مغز گوریل ۶۰۰ گرم است و مغز فیل یک هزارم وزن بدن اوست.

● سگها دنیا را بی‌رنگ و مات می‌بینند آنها نزدیک بین بوده و تنها سایه‌های خاکستری رنگ را تشخیص می‌دهند.

● ماهی قزل آلا یکی از بهترین و معروفترین ماهی‌های پرورشی آبهای شیرین است و نوع رنگین کمان آن نخستین بار از آمریکا به نقاط دیگر برده شده‌است.

● فیل از گوشهایش بعنوان تهویه هوا نیز استفاده می‌کند فیل دمای بدنش را توسط گوشهایش متعادل نگه میدارد ، چون سطح بزرگی دارد که حیوان میتواند از طریق آن گرمای بدنش را کاهش دهد.

●ضربان قلب مرغ مگس خوار ۱۰۰۰ مرتبه در دقیقه است.

● حیواناتی چون سگ و گربه تنها از طریق نفس زدن تند ، تند به دفع گرمای بدن خود می پردازند و بدین علت است که سگ در هوای گرم دهان خود را باز کرده و له له می‌زند ، تا بدین‌گونه از حرارات و گرمای بدن خود بکاهد.

● بعضی از پرندگان چنان درجه حرارت بدنشان بالاست که مجبورند برای حفظ این گرما ، غذای زیادی بخورند بطوری که اگر شما بخواهید باندازه‌ی این نوع پرندگان غذا بخورید باید در هر وعده غذا حداقل ده کیلو غذا بخورید.

برای خرید محصول فوق ، روی دکمه خرید زیر کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *