متن در مورد عاشورا و محرم

درباره قیام و ظهور امام زمان (عج) روایات مختلفی وارد شده است که در آن ها نوروز ، عاشورا ، شنبه و یا جمعه روز ظهور معرفی شده است .

در مورد احتمال یکی شدن عاشورا ، نوروز و یکی از روزهای شنبه یا جمعه باید گفت این احتمال وجود دارد چون عاشورا بر اساس سال قمری و نوروز بر اساس سال شمسی حساب می شود و شنبه یا جمعه هم روز های هفته هستند که ممکن است با هر مناسبتی تداخل کنند .

اما در مورد اختلاف شنبه و جمعه باید گفت این هم قابل توجیه است روایات روز جمعه به روز ظهور و روایات روز شنبه به روز استقرار حکومت حضرت تفسیر می شوند .

اما آنچه مورد بحث ماست مصادف شدن روز ظهور ( حال چه نوروز باشد چه نباشد و چه جمعه باشد چه شنبه ) با روز عاشورا است که در این زمینه می توان به ۲ حدیث معتبر اشاره کرد :

۱ . امام محمد باقر (ع) می فرماید :

“گویا حضرت قائم (عج) را می بینم که روز عاشورا ، روز شنبه ، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند : بیعت برای خداست . پس زمین را پر از عدل می کند ، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود .”

منابع : غیبه طوسی ، صفحه ۲۷۴ / کشف الغمه ، جلد ۳ ، صفحه ۲۵۲ / بحارالانوار ، جلد ۵۲ صفحه ۲۹۰

۲ . امام جعفر صادق (ع) می فرماید :

“قائم ( درود خدا بر او باد ) در شب بیست و سوم ماه رمضان ، به نام {شریفش} ندا می شود و در روز عاشورا ، روزی که حسین بی علی (ع) در آن کشته شد ، قیام خواهد کرد .”

منابع : غیبه طوسی ، صفحه ۲۷۴ / بحارالانوار ، جلد ۵۲ صفحه ۲۹۰

با توجه به دو حدیث بالا روز ظهور موعود روز عاشورا خواهد بود !