هشدار محققان در مورد آثار طوفان خورشیدی برزمین

دانشمندان سازمان ناسا از بروز سونامی(طوفان) خورشیدی خبر دادند که ممکن است امواج ان به زمین برسد. به گزارش واحد مرکزی خبر،روزنامه دیلی تلگراف نوشت ، دانشمندان ناسا هشدار دادند به دنبال وقوع انفجار بزرگی در خورشید، زمین ممکن است با موجی از تغییرات جوی شدید مواجه شود. این انفجارهای خورشیدی که در روزهای اغازی این هفته صورت گرفت، با ماهواره های مختلفی از جمله “رصدخانه دینامیک خورشیدی” جدید ناسا ثبت شد.
اخترشناسان سراسر جهان زبانه بسیار بزرگی به ابعاد زمین را در بالای یک لکه خورشیدی مشاهده کردند که ان را به انفجاری بسیار شدید بر سطح خورشید ربط می دهند.
این انفجار مستقیما به سمت زمین رخ داده است و “سونامی خورشیدی” به سرعت نود و سه میلیون مایل را در فضا پراکند.
تصاویر گرفته شده با رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا، امواج شدیدی را نشان می دهد که از این زبانه به فضا پراکنده می شود.
کارشناسان می گویند امواج گاز ناشی از این انفجار احتمالا امروز (سه شنبه) به زمین می رسد و به سپر مغناطیسی محافظ زمین برخورد می کند. این برخورد احتمالا شفق های قطبی تماشایی را به وجود می اورد.
دانشمندان هشدار داده اند در صورت بروز یک انفجار بزرگ خورشیدی رخ دهد، ممکن است ماهواره ها از بین برود و شبکه های مخابراتی و برق سراسر جهان مختل شود.
دیلی تلگراف در ماه ژوئن فاش کرد که دانشمندان ناسا بر این باورند زمین در زمانی حدود سال دوهزار وسیزده با سطح بی سابقه ای از انرژی مغناطیسی مواجه می شود که پس از بیدار شدن خورشید از “نوعی خواب عمیق” بر اثر انفجارهای ان در فضا پراکنده می شود.
هنوز معلوم نیست این انفجار اخیر چه خساراتی به ابزارهای مخابراتی در سراسر جهان وارد کرده است.

انفجارهای خورشیدی زمانی رخ می دهد که ساختارهای مغناطیسی جو خورشید ثبات خود را از دست می دهند و دیگر نمی توانند در جاذبه عظیم خورشید باقی بمانند و ناگهان مانند فنری رها شده از اطراف ان به فضای منتشر می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *