چگونه چربی خون را کاهش دهیم ؟

چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

 

کلسترول خون به دو صورت است:

 

کلسترول بد یا LDL

اگر میزان کلسترول بد خون یا LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) در خون افزایش یابد، این کلسترول در دیواره رگ های خونی رسوب کرده و منجر به تنگ شدن و انسداد عروق می شود. این وضعیت می تواند انعطاف پذیری رگ ها را کم کرده و منجر به سخت شدن دیواره سرخرگ ها، تصلب شرایین، ایجاد لخته و در نهایت حمله قلبی و سکته شود.

 

کلسترول خوب یا HDL

کلسترول خوب یا HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد) بر خلاف LDL مانع بروز حمله قلبی می شود. کاهش این کلسترول در خون می تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب LDL، از انسداد رگ ها جلوگیری می کند.

 

افزایش کلسترول خوب یا HDL برخلاف کلسترول بد یا LDL یک مزیت محسوب می شود. در حقیقت نکته مهم در مورد چربی های خون، نسبت HDL بهLDL است و از آنجایی که افزایش HDL باعث بهبود این نسبت می شود، خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

تحقیقات انجام شده در ژاپن نشان داد که ورزش از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا حداقل ۲ بار در هفته به مدت ۱ساعت یا ۴ بار در هفته به مدت ۰٫۵ ساعت می تواند باعث افزایش HDL (کلسترول خوب خون) شود.

 

در این مطالعه بیش از ۱۴۰۰ زن و مرد مورد بررسی قرار گرفتند. افراد به ۳ گروه مختلف تقسیم شدند، گروهی که طی هفته ۳ یا ۴ بار بین ۰٫۵ تا ۱ ساعت ورزش های مختلف هوازی انجام می دادند، گروهی که میزان ورزش هفتگی آنها کمتر از ۱ ساعت بود و گروهی که تقریباً هیچ ورزش و فعایت بدنی انجام نمی دادند. پس از ۸ تا ۱۲ هفته مشخص شد در افرادی که ورزش منظم و مداوم انجام می دادند، افزایش نسبی HDL در خون قابل ملاحظه بود و در دو گروه دیگر این تغییر مشاهده نشد.

 

متخصصان معتقدند ورزش کردن حتی اگر فقط در اوقات بیکاری و فراغت افراد باشد، مثلا پیاده روی روزانه به مدت ۱۵ دقیقه، یا به مدت ۳۰ دقیقه ۳ تا ۴ بار در هفته می تواند تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی افراد داشته باشد و از بیماری های قلبی- عروقی پیشگیری نماید. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر ورزش، پیروی از یک رژیم غذایی سالم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *