ارتباط سیگار با جوش صورت

ارتباط سیگار با جوش صورت!

 

وجود آن‌که  بیشتر نوجوانان  به آکنه مبتلا می‌شوند اما۱۵ درصد از زنان ۲۰ تا ۲۹ سال هم هنوز از جوش‌های پوستی خود شکایت می‌کنند. جالب است بدانید، حتی برخی از مشهورترین ستاره‌های سینما و موسیقی جهان نیز با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و مجبورند با لوازم آرایش، جوش‌های صورت خود را پنهان کنند. اما خبر خوب در این خصوص این است که در بیشتر افراد، آکنه به‌خوبی و به‌طور کامل درمان می‌شود. هدف اصلی در درمان آکنه این است که از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری کنیم و لکه‌های قرمز را نیز کاهش دهیم، اما درنظر داشته باشید که درمان شگفت‌انگیز و جادویی برای آکنه‌ها و زخم‌های پوستی وجود ندارد که فقط ظرف مدت چند روز شما را از دست این جوش‌ها نجات دهد. صبور باشید و بدانید از هر روش درمانی که استفاده می‌کنید، حداقل ۲ ماه زمان لازم است تا به نتیجه موردنظر خود برسید.

 

یک تحقیق ایتالیایی که بعد از مطالعه روی زنان ۲۵ تا ۵۰ ساله در مجله تخصصی پوست بریتانیا به چاپ رسید، نشان می‌دهد ۲۴در‌صد از زنان سیگاری دارای آکنه هستند. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از زنان غیرسیگاری به آکنه مبتلا می‌شوند

 

 

آکنه و جوش‌ با هم  فرق دارند؟

 

از دیدگاه پزشکی هیچ تفاوتی بین این ۲ وجود ندارد. اگرچه برخی مردم به اشتباه این‌طور فکر می‌کنند که اگر تعداد جوش‌ها خیلی زیاد باشد، بیماری پوستی در طبقه آکنه‌ها قرار می‌گیرد. برخی دیگر نیز بر این تصورند که شما زمانی دچار آکنه هستید که متخصص امراض پوستی این بیماری را در شما تشخیص دهد، اما در کل هیچ کدام از این باورها درست نیست.

 

چه زمانی باید به سراغ پزشک بروم؟

 

توصیه می‌شود از پزشک پوست زمانی مشورت بگیرید که:

 

حداقل ۲ روش متفاوت خوددرمانی را تجربه کرده باشید.

 

وضعیت پوست شما در حال بدتر شدن باشد.

 

زخم‌ها یا جای جوش روی صورت شما باقی  مانده باشد.

 

وضعیت پوست‌تان، شما را مضطرب و نگران ‌کند به‌طوری که در انجام کارهای عادی زندگی خود دچار مشکل شوید.

 

درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها‌ زمان‌بر است؟

 

بیش از ۱۰۰ روش مختلف برای درمان آکنه وجود دارد. بسیاری از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارند که برای درمان آکنه مفید هستند، به‌خوبی پوست را درمان می‌کنند و اثرات جانبی زیادی هم ندارند.

 

تحقیقات ثابت کرده است، کاربرد آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند برای درمان آکنه‌ها مفید بوده و اثرات خوبی به همراه آورد. اما برای آن‌که از درمان‌های دارویی نتیجه بگیرید، حداقل ۶ ماه زمان لازم است.

 

معمول‌ترین نوع آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان آکنه، تتراسایکلین، اریترومایسین، ماینوسایکلین و تریمتوپریم‌ها هستند. در واقع آنتی‌بیوتیک‌ها با عوامل باکتریایی مبارزه می‌کنند و علاوه‌بر درمان جوش‌های متورم، سرخی پوست و التهاب را هم کاهش می‌دهند. البته آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان جوش‌های غیر‌متورم کمکی نمی‌کنند و روی آن‌ها موثر نیستند. اگر از این نوع آکنه‌ها یا جوش‌ها رنج می‌برید، باید در کنار استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها از ژل‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی هم استفاده کنید.

 

حقایقی که باید بدانید

 

درمان موثر آکنه هم می‌تواند از طریق معالجه‌های خارجی (استفاده از کرم‌ها یا ژل‌ها) و هم از طریق درمان‌های خوراکی (استفاده از قرص‌ها) صورت گیرد.

 

درمان‌هایی که باعث خشکی صورت‌تان می‌شوند، وضعیت بیماری را در شما بدتر نمی‌کنند. چند درجه خشک شدن صورت، باعث کاهش چربی پوست شده به این ترتیب تعداد جوش‌های شما کاهش پیدا می‌کند.

 

توقف ناگهانی درمان می‌تواند باعث ایجاد التهاب در پوست و بازگشت مجدد آکنه‌ها شود. بسیاری از پزشکان پوست، این احتمال را در تجویزها و دستور‌العمل‌های خود درنظر نمی‌گیرند. بنابراین از آن‌ها بپرسید، درصورت متوقف کردن موقتی درمان -حتی برای مدتی کوتاه – چه اتفاقی برای پوست شما خواهد افتاد.

 

غذاها و مکمل‌ها

 

امگا ۳ که در ماهی، مغزهای خوراکی، آجیل، تخم‌مرغ و مرغ یافت می‌شود، می‌تواند روند درمان آکنه را سرعت ببخشد. به همین دلیل استفاده از امگا ۳ به‌دلیل آن‌که به مبارزه با عفونت‌ها می‌پردازد و کارایی سلول‌های پوستی را افزایش می‌دهد، در طول درمان توصیه می‌شود. ویتامین‌ها نقش‌های متفاوتی در بدن ما دارند و بسیار در بینایی، استخوان‌بندی و سلامت پوست ما موثر هستند. ویتامین A که در کرم‌هایی با عنوان رتینوئید وجود دارد،  در ترمیم ظاهر پوست موثر است و به آن شادابی می‌بخشد. ویتامین E نیز به بهبود جای جوش‌ها و زخم‌ها کمک می‌کند، به‌طوری که در برخی مواقع توصیه می‌شود این ویتامین را که به‌صورت کرم در دسترس است، روی محل زخم‌های حاصل از آکنه‌ها بمالید تا سرعت بهبود آن‌ها افزایش پیدا کند. البته توجه داشته باشید، این ویتامین‌ها در برخی افراد منافذ پوستی را مسدود کرده و باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها می‌شود. استفاده از روی به همراه آنتی‌بیوتیک‌ها هم می‌تواند به‌عنوان یک داروی ضد‌التهاب عمل کرده و بسیار به درمان آکنه کمک کند.

 

بخار و سونا، دوست یا دشمن؟

 

سونا و قرار گرفتن در معرض بخار آب می‌تواند، پوست شما را شفاف کرده یا شاداب‌تر کند، اما در برخی افراد قرار گرفتن در این محیط‌ها باعث عرق کردن می‌شود و به همراه عوامل آلودگی‌ در منافذ پوست گرفتار شده که این عامل موجب بدتر شدن وضعیت پوست می‌شود. به‌طور کلی توصیه می‌شود، افرادی که به آکنه مبتلا هستند سراغ سونا نروند.

 

رژیم غذایی نیز نقشی دارد؟

 

تئوری‌های مختلفی در مورد ارتباط رژیم‌های غذایی مانند شکلات، غذاهای سرخ شده، غذاهای چرب و کیک با بدتر شدن جوش‌های جوانی وجود دارد، اما متاسفانه هنوز هیچ تحقیق کارشناسی نتوانسته اثبات کند  آیا واقعا بین این ۲ عامل ارتباطی وجود دارد یا خیر. با وجود این، تحقیقات نشان می‌دهد، در ۲قبیله در کشورهای گینه‌نو و پاراگوئه هیچ‌کس به آکنه دچار نمی‌شود. بررسی رژیم غذایی این قبایل نشان داد، آن‌ها بیشتر از میوه، ماهی، سبزی‌ها استفاده می‌کنند و اصلا سراغ کربوهیدرات‌ها و قندوشکر نمی‌روند. به‌نظر می‌رسد باید بپذیریم که رژیم غذایی آن‌ها بر پوست‌شان تاثیر‌گذار است، البته باید توجه داشت افراد این قبایل هیچ‌گاه به مکان دیگری مهاجرت نکردند و فقط با افرادی از قبیله خود ازدواج کرده‌اند، بنابراین این احتمال وجود دارد که عوامل ژنتیک در این میان نقش داشته باشد و آن‌ها به‌طور ژنتیک از ابتلا به آکنه در امان هستند، اما به هر حال نمی‌توان تاثیر رژیم‌های غذایی را در این بین انکار کرد.

 

سیگار جوش می‌آورد؟

 

تحقیقات علمی در این مورد معمولا نتایج متفاوتی به همراه داشته است. یک تحقیق ایتالیایی که بعد از مطالعه روی زنان ۲۵ تا ۵۰ ساله در مجله تخصصی پوست بریتانیا به چاپ رسید، نشان می‌دهد ۲۴در‌صد از زنان سیگاری دارای آکنه هستند. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از زنان غیرسیگاری به آکنه مبتلا می‌شوند.

 

می‌توان گفت سیگار کشیدن باعث انسداد منافذ پوست می‌شود اما واقعا توضیح علمی برای چگونگی و چرایی ایجاد آکنه‌ها بر اثر سیگار کشیدن وجود ندارد

 

در مورد استرس چه می‌توان گفت؟

 

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، اضطراب و استرس هم می‌تواند موجب بروز آکنه ‌شود. اضطراب ممکن است موجب افزایش سطح هورمون استروئید شود که یکی از محرک‌های آکنه است. اگر باور دارید اضطراب و پریشانی وضعیت پوست شما را بدتر و وخیم‌تر می‌کند، به‌دنبال روش‌هایی برای درمان استرس خود باشید. مراجعه به روان‌شناس می‌تواند در این بین به شما کمک کند. استفاده از آرام‌بخش‌ها در این میان موثر است اما حتما در این مورد با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

نور خورشید آکنه را بهتر می‌کند؟

 

یک حمام آفتاب، معمولا باعث تیره‌تر شدن پوست شده و قرمزی سطح پوست را که بر اثر جوش‌ها به‌وجود می‌آید، کم‌رنگ می‌کند. هر چند درخصوص اشعه‌های خورشید مشکلات بزرگ‌تری وجود دارد. اشعه‌های ماوراء‌بنفش خورشید، باعث پیر شدن سلول‌های پوستی شده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

 

در مورد آکنه بدن وضعیت به چه شکلی است؟

 

جوش‌های قسمت پشت بدن و ناحیه کمر را هم آکنه می‌گویند. درمان آکنه‌ها در قسمت پشت بدن می‌تواند بسیار مشکل‌تر و زمان‌گیر‌تر باشد. از پزشک خود بخواهید قوی‌ترین کرم یا لوسیون را برای شما تجویز کند. حتی می‌توانید از یک لیف بلند برای مالیدن کرم‌ها در پشت بدن خود استفاده کنید، اما اگر باز هم استفاده از داروهای موضعی در پشت بدن برای‌تان مشکل بود، از پزشک‌تان بخواهید به جای لوسیون‌ها، قرص‌ها و داروهای خوراکی برای‌تان تجویز کند. در پایان باز هم باید  بگوییم، درمان آکنه نیازمند زمان و حوصله است. اگر بعد از مدتی احساس کردید پوست‌تان بهتر شده است به هیچ‌وجه درمان‌های خود را کنار نگذارید. داروهای خود را تا آخر مصرف کنید و بعد از پایان یافتن داروها مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *