از “لهجه” خود بکاهید!

بیشتر مشکلاتی که زیان آموزان در تلفظ دارند به خاطر ناهماهنگیهایی است که بین صداهای زبان مادری آنها و زبان انگلیسی وجود دارد. برای مثال، اگر یک انگلیسی زبان با شما صحبت کند، میتواند به راحتی تشخیص دهد که زبان مادری شما انگلیسی نیست و این نکته را با گفتن این که شما “لهجه هندی، روسی، یا چینی دارید” ابراز میکند.

در هر صورت زبان مادری شما میتواند باعث شود که شما مشکلاتی در تلفظ صداها و کلمات خاصی داشته باشید. این مشکلات تلفظی از یک زبان به زبان دیگر متفاوت است. نکاتی که در زیر آمده است میتواند به شما کمک کند که مشکلات تلفظی خود را به حداقل برسانید:

 

**  به حرکات دهان انگلیسی زبانهای بومی دقت و سعی کنید از آنها تقلید کنید. زمانیکه فیلم تماشا میکنید، به حرکات دهان افرادی که صحبت میکنند، نگاه کنید. جملات آنها را تکرار کرده و سعی کنید که تلفظ و آهنگ صدای آنها را تقلید کنید.

 

**    تا زمانیکه تلفظ و آهنگ صحیح جملات را یاد نگرفته اید، سعی کنید شمرده صحبت کنید. اگر با تلفظ و آهنگ نادرست، سریع صحبت کنید، مطمئنا کسیکه به حرفهای شما گوش میدهد، چیزی نخواهد فهمید. نگران این نباشید که ممکن است طرف مقابل شما حوصله اش سر برود، مهم اینست که شما بتوانید منظور خودتان را به درستی منتقل کنید.

 

**     موسیقی انگلیسی گوش بدهید. وقتی در حال یاد گرفتن انگلیسی هستید، سعی کنید به آهنگهای انگلیسی گوش بدهید. کمتر به موسیقی زبان مادری خودتان گوش بدهید. هر زبان، موسیقی و نوع خواندن خاص خودش را دارد.

 

**    از دیکشنری استفاده کنید. علائم فونتیک زبان انگلیسی که در دیکشنری به کار میروند را یاد بگیرید و با استفاده از آن تلفظ صحیح کلماتی که گفتن آنها برایتان دشوار است را پیدا کنید.

 

**    لیستی از کلماتی که نمیتوانید آنها را به خوبی تلفظ کنید، تهیه کرده و از فردی که آنها را به خوبی تلفظ میکند بخواهید آنها را برایتان بخواند. صدای او را ضبط کنید و با تمرین و تکرار تلفظ صحیح آن کلمات را یاد بگیرید.

 

**    کتابهایی بخرید که همراه خود نوار یا سی دی دارند. به طور همزمان گوش دهید و بخوانید. صدای خودتان را در حال خواندن بخشهایی از کتاب ضبط کنید. صدای خود را با صدای اصلی خواننده کتاب مقایسه کرده و اشتباهات خود را اصلاح کنید.

 

**    انتهای کلمات را با دقت بیشتری تلفظ کنید. به “s” سوم شخص و جمع در آخر کلمات توجه کنید و “ed” انتهای افعال زمان گذشته را نیز با دقت بیشتری تلفظ کنید.

 

 

 

**    روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با صدای بلند یک متن انگلیسی بخوانید. این کار باعث قوی شدن عضلاتی از دهان میشود که در زمان انگلیسی صحبت کردن مورد استفاده قرار میگیرند. تحقیقات نشان داده است که تقویت عضلات دهان برای صحبت کردن به یک زبان جدید، به سه ماه تمرین روزانه نیاز دارند.

 

**    صدای خودتان را ضبط کنید و در آن به دنبال اشتباهات تلفظی بگردید. بسیاری از افراد دوست ندارند که به صدای ضبط شده خودشان گوش دهند و از این کار اجتناب میکنند. اما این کار بسیار مفید بوده و باعث میشود که شما نسبت به اشکالاتی که در تلفظ خود دارید آگاه شوید.

 

**    صبور باشید. هر کسی میتواند نحوه صحبت کردن خودش را تغییر دهد، ولی این کار مطمئنا یک شبه اتفاق نمی افتد. مردم اغلب به دنبال این هستند که خیلی سریع نتیجه بگیرند و به همین خاطر خیلی زود تسلیم میشوند. تنها زمانی قادر خواهید بود بهتر انگلیسی صحبت کنید که واقعا تلاش کنید و برای آن وقت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *