استرس را به آسانی مدیریت کنید

استرس را به آسانی مدیریت کنید

 

مشکلات فردی، اجتماعی، شغلی، اقتصادی، زندگی مشترک، روابط بین افراد، ترافیک، کارهای ناتمام، امتحانات و آزمون ها و … عوامل استرس زای زندگی ما هستند. متخصصان رشته های مختلف روش های متعددی را برای کنترل و مدیریت استرس های روزانه پیشنهاد نموده اند. این روزها در قالب مهارت های زندگی به افراد آموزش داده می شود که چگونه استرس های روزمره را کاهش دهند.

 

از آنجایی که استرس و اضطراب بخش جدا نشدنی زندگی مدرن و امروزی به شمار می رود، نمی توانیم آن را به طور کامل از زندگی خود حذف کنیم. بنابراین پذیرش این واقعیت به عنوان اولین قدم در کاهش و مدیریت استرس می باشد.

 

ورزش به عنوان یک عامل مهم و موثر در تنظیم متابولیسم بدن شناخته می شود. روان‌شناسان معتقدند که ورزش یک رفتار مفرح و لذت‌بخش بوده و نشاط، شادابی و بهبود روحیه را به همراه دارد. رفتارهای مفرح و به ویژه ورزش، بدن را در انجام وظایف خود از جمله ایمنی و مقابله با بیماری ها تقویت نموده و به تامین و حفظ سلامتی کمک می کند.

 

فعالیت بدنی و ورزش یکی از ساده ترین ابزاری است که استرس را کاهش داده و به حفظ و تامین آرامش کمک می کند. ورزش به خودی خود مشکلات ما را حل نمی کند اما به دلیل فعل و انفعالاتی که در بدن ایجاد می کند، تحمل شرایط سخت و فشارهای روحی را آسان تر نموده و کمک می کند که تصمیمات منطقی تری بگیریم.

 

تحقیقات نشان می دهند که ورزشکاران در اغلب موارد مشکلات روانی کمتری نسبت به سایر افراد دارند و از واکنش مناسب تری در مقابله با استرس برخوردارند. همچنین افسردگی، نا امیدی و بی‌انگیزگی در این افراد کمتر مشاهده می شود.

 

اگر ورزش در درازمدت و به صورت مداوم انجام شود، در کاهش سطح هورمون کورتیزول و بهبود علایم استرس تاثیر بسزایی دارد. هورمون کورتیزول در پاسخ به استرس و از غدد فوق کلیوی ترشح می شود.

 

متخصصان معتقدند که ورزش اگر از استقامت بالایی برخوردار باشد در کنترل استرس موثرتر است. همچنین یوگا که یک ورزش روحی وجسمی بوده و با اعتماد به نفس شخص ارتباط مستقیمی دارد یک فعالیت موثر در کاهش استرس می باشد.

 

مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم و مداوم ورزش می کنند معمولا در شرایط سخت تصمیمات بهتری می گیرند و قادرند فشارهای روحی خود را آسان تر کنترل نموده و بر اوضاع مسلط شوند.

 

اگر تصمیم دارید برای کاهش استرس، ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید، این موارد را به خاطر بسپارید:

 

ورزشی را انجام دهید که برای شما لذتبخش است: اگر از انجام یک ورزش لذت نمی برید خود را مجبور به انجام آن نکنید. انجام اجباری ورزشی که دوست ندارید، سبب کاهش خلق و بی حوصلگی شده و استرس شما را افزایش خواهد داد.

 

به صورت گروهی ورزش کنید: کوه رفتن با دوستان و یا ورزش صبحگاهی به همراه دیگران نمونه های مناسبی برا ی کاهش استرس هستند. در ورزش گروهی از حمایت اجتماعی و عاطفی سایرین برخوردار شده و لحظات شاد و دلپذیرتری را تجربه خواهید نمود.

 

درحد توانایی بدن خود ورزش کنید: محدودیت های بدن خود را بشناسید، واقع گرا باشید و درحد توانایی جسمی خود ورزش کنید. هرگز سعی نکنید بیش از حد به بدنتان فشار بیاورید. این کار نه تنها استرس را کاهش نمی دهد بلکه موجب آسیب دیدگی شما نیز می شود.

 

ورزش های ساده را انتخاب کنید: اگر تازه کار هستید، ورزش هایی را انجام دهید که نیاز به تمرکز و مهارت زیادی ندارند.

 

ورزش های غیر رقابتی انجام دهید: در اغلب افراد پرداختن به ورزش های غیر رقابتی اثرات مفیدتری در کاهش علایم استرس دارد. اضطراب برنده شدن را به استرس های خود اضافه نکنید.

 

فعالیت بدنی و ورزش را آهسته آغاز کنید: در جلسات اول فعالیت سبک و ملایمی داشته باشید و در جلسات بعدی به تدریج بر مدت و شدت تمرین اضافه کنید.

 

به تغذیه خود توجه کنید: برای ورزش مستمر و موثر می بایست از یک الگوی تغذیه صحیح پیروی کنید. در این مورد می توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *