اینترنت و لزوم آموزش مسائل جنسی

ترس خانواده‌ها از بیان و آشنا نمودن کودکان و نوجوانان خود با مسائل جنسی در ایران باعث شده که در طول سالها نوجوان ایرانی عموما از طریق دوستان بزرگتر یا برخی از افراد فامیل با مسائل جنسی آشنا شوند. حتی در سالهای اخیر که کتابهای آموزشی در این زمینه منتشر شده است بسیاری از نوجوانان به خاطر خجالت یا ترس چنین کتبی را نخوانده اند. شاید در گذشته این مسئله آنقدر مهم نبود نوجوانان بعد از بلوغ با مسائل جنسی برخورد میکردند و تا زمان ازدواج هم آنقدر از اطرافیان یاد می گرفتند که کفایت کند (شاید هم کفایت نمی کرد) . اما اینروزها قضیه فرق کرده است.مسئله اینجاست که کودکان قبل از بلوغ ممکن است بارها و بارها با متون یا تصاویر جنسی برخورد کنند.نوجوانان بسیاری وجود دارند که مهارت بیشتری در کار با کامپیوتر و اینترنت نسب به اولیاء خود دارند و آنها هر لحظه ممکن است که شاهد تصاویر یا متون جنسی در اینترنت باشند بدون آنکه خانواده‌ها کنترلی روی محتوایی که آنها می بینند داشته باشند. دسترسی به مطالب جنسی بسیار ساده است ، با یک جستجوی ساده در سایتهای جستجوگر، یا همراه با دریافت یک ایمیل  ، دریافت آدرس اینگونه سایتها از دوستان و یا حتی مشاهده تصادفی اینگونه مطالب در اینترنت. کودکان و نوجوانان ممکن است به محتوایی دسترسی داشته باشند که نه تنها در جهت افزایش اطلاعات یا پاسخ کنجکاوی آنها در مورد مسائل جنسی نباشد بلکه ذهن آنها را منحرف و حتی اطلاعات اشتباه به آنها بدهد. این قضیه فقط محدود به اینترنت نیست نوجوانانی که در خانواده دارای ماهواره زندگی میکند نیز ممکن است بارها و بارها صحنه های جنسی و سطحی از معاشقه را ببیند.چندی پیش در موبایل یکی از دوستان برادر نوجوانم کلیپهایی دیدم که باور کنید در موبایل هم سن و سالهای من هم پیدا نمی شود. به زبان ساده دیگر مانند گذشته دسترسی کودکان و نوجوانان به مطالب یا تصاویر جنسی کار سختی نیست. آنها به سادگی و در هر جایی مانند موبایل دوستان خود در مدرسه هم به محتوای جنسی دسترسی دارند. این مسئله حداقل از یک جهت یک تاثیر منفی بر آنها میگذارد چرا که آنها با مسائل جنسی به شکل صحیح آشنایی ندارند و بسیاری نیز تنها در جهت پاسخگویی به حس کنجکاوی اینگونه محتوا را مشاهده میکنند و ممکن است برداشتی نادرستی از این مسئله داشته باشند.
حال در چنین شرایطی راه حل چیست؟محدودیت و کنترل بیشتر؟ این کنترل قرار است تا کجا پیش رود و چقدر امکان اعمال کنترل بیشتر وجود دارد؟ شاید تنها یک راه حل وجود داشته باشد. واکسیناسون و جلوگیری از انحراف و پاسخگویی درست به کنجکاوی نوجوانان.
با توجه به حساسیت و تردیدها در خانواده ها اینکار بایستی از مدارس و حتی در مقطع تحصیلی ابتدایی آغاز شود.برخی معتقدند که آشنایی زودهنگام نوجوانان با این مسائل احیانا باعث  تحریک یا علاقه به تجربه آن شود.شاید بصورت مقطعی چنین چیزی درست هم باشد اما به هر حال آنها با این مسئله برخورد خواهند کرد و آن زمان اطلاعات دریافتی آنها ناقص ، اشتباه و بدون ناظر صالح خواهد بود.  بهتر است این اطلاعات با دید کارشناسی  و همراه با نکات اخلافی و توسط افراد صالح در اختیار نوجوانان قرار گیرد به جای آنکه آنها با چنین مسائلی  در تصاویر، فیلمها و یا داستانهای پورنو  آشنا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *