بهترین راهکار برای ضد عفونی سبزیجات

به گفته متخصصان تغذیه، مایع ظرفشویی قابلیت انگل زدایی سبزی ها را ندارد.
شست و شوی سبزی ها مرحله بسیار مهمی برای مصرف آن محسوب می شود و این اقدام باید با آب سرد انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز، استفاده از آب با دمای بالا برای شستن سبزیجات سبب از بین رفتن مواد مغذی داخل سلول های گیاهی است.

وقتی صحبت از مایع ظرفشویی برای ضد عفونی کردن سبزی ها می شود باید دقت داشت که بنابر تحقیقات انجام پذیرفته، این مایع قابلیت انگل زدایی سبزی ها را نداشته و به کیفیت، طعم و ظاهر آن نیز آسیب وارد می کند.

بهترین راهکار برای ضد عفونی و میکروب کشی

سبزی ها استفاده از محلول پرکلرین و قراردادن ۱۰دقیقه ای سبزی ها در محلول آب و پرکلرین است.

متاسفانه استفاده از حرارت بالا در پخت سبزی ها، ویتامین های آن بویژه ویتامین C و اسید فولیک را از بین برده و بیماری های مختلفی در انسان را سبب می شود. بنابراین اگر قرار بر این باشد که سبزی ها با حرارت پخته شوند بهتر است آنها را به مدت ۵ تا ۱۰ثانیه داخل آب جوش کرده و سریع خارج کرد.

ظروف شیشه ای بهترین ظروف طبخ غذا هستند که مواد مغذی سبزی ها را درون خود حفظ می کنند. همچنین بدترین ظروف برای پخت سبزی ها آلومینیوم و تفلون است که سرطان زا هستند.

مضرات خرد کردن سبزی ها

سبزی ها حاوی آنتی اکسیدان هستند که با خرد کردن آنها چه به صورت دستی و چه ماشینی ویتامین C آن را از بین می رود. بنابر این باید تا حد ممکن ازاین کار پرهیز کرده و اگر مجبور به این عمل شدیم باید بلافاصله بعد از خوردن آن را مصرف کرد. در مجموع خشک کردن و سرخ کردن سبزی ها به کیفیت سبزی آسیب وارد می کند.

زیاد روی در مصرف سبزی ها ممنوع

استفاده از سالاد و سبزی همراه با غذا از فرهنگ های خوب ایرانی هاست. با توجه به اینکه بدن انسان روزانه به ۱۲ تا ۱۵گرم فیبر نیاز دارد که به وفور در سبزی ها یافت می شود، البته باید از مصرف بیش از اندازه مواد بویژه سبزیجات خام پرهیز شود؛ چرا که استفاده بیش از حد باعث شل شدن بدن، تغییر مزاح و حتی سبب ابتلای فرد به اسهال می شود.

متاسفانه عادت بد غذایی که هم اکنون وجود دارد این است که مردم همراه با سالاد از سس مایونز و سس فرانسوی استفاده می کنند. این درحالی است که این مواد سرشار از چربی بوده و سبب دریافت بیش از حد انرژی و چاقی و افزایش وزن می شود.
از طرف دیگر درتهیه سس مایونز از مواد شیمیایی و افزودنی استفاده می شود که بسیار سرطان زا بوده و از لحاظ تغذیه ای نیز قابل قبول نیست. پس بهتر است به جای آن از ماست کم چرب و یا از چند قطره آب لیموی تازه استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *