جلسه بیستم : آموزش نرم افزار مفید تریدر – ۳

در این پست پرکاربردترین ابزار نوار toolbar را در نرم افزار مفید تریدر به شرح تصویر زیر خدمتتان توضیح خواهیم داد. برای سهولت در تشخیص هر توضیح و تطبیق آن با تصویر ، از شماره گذاری و حروف الفبای لاتین بعنوان نشانه گذاری استفاده شده است :

راهنمای آموزش نوار ابزار مفید تریدر
راهنمای آموزش نوار ابزار مفید تریدر

۱ – ابزاری که با شماره ۱ در تصویر نشانه گذاری شده شامل سه گزینه می باشد:
a : تبدیل حالت نمایش نمودار به Bar Chart . این گزینه دارای کلید میانبر Alt+1 است که در هر زمان و مکان قابل استفاده خواهد بود.
b : تبدیل حالت نمایش نمودار به Candlesticks . این گزینه دارای میانبر Alt+2 است . ضمنا در نمودار تصویر بالا از حالت نمایش کندل استیک استفاده شده است.
c : تبدیل حالت نمایش نمودار به Line Chart . این گزینه نیز دارای کلید میانبر Alt+3 است که حالت نمودار را به خطی تبدیل میکند.
۲ – دسته ابزار بعدی که با شماره ۲ نشانه گذاری شده دارای ۳ گزینه به شرح زیر می باشد:
a : بزرگنمایی یا Zoom In . این گزینه دارای کلید میانبر + است . یعنی با فشردن کلید + می توانید نمودار را بزرگنمایی کنید.
b : کوچکنمایی یا Zoom Out .  این گزینه نیز دارای کلید میانبر – است. که با فشردن کلید – می توانید نمودار را کوچک کنید.
c : گزینه مرتب کردن پنجره نمودارهای فعال یا arrange windows as non-overlapping tiles . این گزینه باعث می شود به هر تعداد پنجره نمودار انتخاب کرده باشید ، همه آنها را همانند کاشی طوری در کنار هم بچیند که بر روی هم قرار نگیرند. اگر صرفا ۲ نمودار فعال داشته باشید نرم افزار محیط قابل نمایش را به دو نیم کرده و هر دو نمودار را در کنار هم میچیند. و اگر ۸ و یا بیشتر پنجره فعال هم داشته باشید صفحه را به شکلی تنظیم میکند که همه نموارها را بتوانید در یک صفحه ببینید.
در این حالت اگر خواستید پنجره یک نمودار را بزرگ کنید به نحوی که کل صفحه را پوشش دهد ، در این صورت می توانید قسمت بالای هدر هر پنجره دابل کلیک کنید
۳ – دسته ابزار بعدی که با شماره ۳ نشانه گذاری شده شامل دو گزینه می باشد:
a : فعال کردن حرکت صفحه نمودار به آخرین پالس و اطلاعات رسیده scroll the chart to the end on tick incoming . با فعال کردن این گزینه چنانچه شما در حال تماشای تایمهای قبل یک نمودار باشید و تایم فریم انتخابی باعث دریافت و تشکیل تیک جدید شود ، نمودار به صورت خودکار به انتهای آن شیفت پیدا می کند.
b : فعال کردن و ایجاد فضای خالی بعد از آخرین تیک دریافتی shift end of the chart from border . این گزینه برای ایجاد فضای لازم جهت ترسیم اشکال مورد نیاز پیش بینی شما از آینده کاربرد خواهد داشت.
۴ – دسته ابزار بعدی که با شماره ۴ شماره گذاری شده مربوط به ذخیره تصویر نمودار انتخابی save the active chart data as picture در قالب فرمت عکس می باشد.
۵ – گروه بعدی با شماره ۵ شامل دو گزینه به شرح زیر است:
a : مکان نما یا cursor .  از این گزینه برای غیر فعال کردن سایر گزینه های همدسته استفاده می شود و زمانی کاربرد دارد که از تصمیمتان برای انتخاب یک گزینه ترسیم صرف نظر کرده اید.
b : فعال کردن خط کش صلیبی یا crosshair . این گزینه که با کلید میانبر Ctrl+F هم فعال می شود باعث میشه که شما یک خط کش عمودی و افقی همزمان بصورت صلیبی در روی نمودار داشته باشید.محل تلاقی خطوط افقی و عمودی این صلیب ، محل قرارگیری موس شماست.
۶ – گروه بعدی که با شماره ۶ شماره گذاری شده شامل ۷ گزینه به شرح زیر می باشد:
a : رسم خط عمودی بر روی نمودار یا draw vertical line . پس از فشردن این گزینه ، هر جا که موس را در صفحه نمودار کلیک کنید ، خطی عمودی در آن مکان از نمودار رسم می شود.
b : رسم خط افقی بر روی نمودار یا draw horizontal line . پس از فشردن این گزینه ، هر جا که موس را در صفحه نموار کلیک کنید خطی افقی در آن مکان از نمودار رسم می شود.
c : رسم خط روند یا draw trendline . با انتخاب این گزینه شما می توانید خطی مورب در هر جای نمودار رسم کنید . روش کار به اینصورت است که شما ابتدا موس را در نقطه مبدا خط قرار داده و کلیک میکنید و در حالی که همچنان موس در حالت قرار دارد (کلیک چپ موس را رها نمیکنید)  موس را تا نقطه مقصد هدایت کرده و سپس کلیک موس را رها می کنید.
d : رسم کانال تعادلی یا draw equidistant chanel . با فشردن این گزینه ، ابتدا موس را به محل مبدا کانال هدایت کرده و کلیک چپ موس را فشرده و همچنانکه در حالت انتخاب هست موس را به مقصد نمودار هدایت کرده و سپس کلیک موس را رها کنید تا کانال مورد نظر تکمیل شود.
e : رسم اندیکاتور اصلاحی فیبوناچی یا draw fibonacci retracement . با انتخاب این گزینه ابتدا موس را به مبدا شروع روند هدایت کرده و با فشردن و کلیک موس و نگهداشتن آن تا مقصد یعنی انتهای روند ، اندیکاتور بر روی نمودار بصورت کامل رسم می شود.( نقاط مبدا و مقصد انتخابی ، نقاط مینیمم و ماکزیمم قیمت می باشد). پیشنهاد میشه برای درک صحیح از روند آینده هر نماد و تاثیر متقابل نرخ و  اندیکاتور ، آن را به نحوی ترسیم کنید که از خط افق مقداری از آخرین تیک موجود در نمودار عبور کند. توضیح این مطلب را در تصویر زیر مشاهده میکنید:

راهنمای آموزش رسم فیبوناچی
راهنمای آموزش رسم فیبوناچی

همانگونه که در تصویر فوق مشاهده میکنید ، اندیکاتور برای تحلیل تیکهای آینده و جانمایی در آن آماده هست و نیازی به رسم مجدد و یا اصلاح آن نخواهید داشت.
f :درج متن یا draw text . گاهی شما نیاز دارید که در بخشهایی از نمودار ، متن یا توضیحی را برای فعالیتها یا شکلهای ترسیمی خودتان داشته باشید. با کلیک بر روی این گزینه و کلیک در مکانی از نمودار این امکان برای شما فراهم می شود.
g : رسم فلش یا draw arrow . گاهی شما نیاز دارید که مکانهایی از نمودار را با اشکالی علامت گذاری کنید . با انتخاب این گزینه شما می توانید یک شکل از اشکال مورد نیاز را از لیست موجود در این گزینه انتخاب و با کلیک در مکانی از نمودار ، از آن استفاده کنید.
۷ – گروه بعدی که با شماره ۷ شماره گذاری شده تایم فریم نمودار هست که در این صفحه با
M1  هر دقیقه یک تیک
M5  هر ۵ دقیقه یک تیک
M15 هر ۱۵ دقیقه یک تیک
M30 هر ۳۰ دقیقه یک تیک
H1 هر یکساعت یک تیک
H4 هر ۴ ساعت یک تیک
D1 هر روز یک تیک
W1 هر هفته یک تیک
MN هر ماه یک تیک
مشخص شده است.

هر کدام از این زمانبندی ها برای دوره انتظار خاصی از سرمایه گذاری مورد استفاده قرار میگیره بطوریکه تیکهای کمتر از یک روز برای تحلیل سرمایه گذاریهای کوتاه مدت و تیکهای هفتگی و ماهانه برای بررسی سرمایه گذاریهای بلندمدت کاربرد دارد.
ابزارهای توضیح داده شده در سه دسته کلی استاندارد standard ، ابزار رسم line studies ، تناوب timeframe  طبقه بندی شده اند که در اولین اجرا پس از نصب صرفا ابزار استاندارد در اختیار شما خواهد بود. شما میتوانید دو دسته ابزار دیگر را هم از طریق منوی اصلی view  و سپس زیر منوی toolbars ، انتخاب و برابر تصویر زیر به نرم افزارتان اضافه کنید.

راهنمای سفارشی کردن  نوار ابزار مفید تریدر
راهنمای سفارشی کردن  نوار ابزار مفید تریدر

همچنین با توجه به اینکه این نرم افزار زبان فارسی را هم پشتیبانی میکند ، شما می توانید در صورت تمایل از گزینه زبان یا language از منوی اصلی view برای تغییر زبان به فارسی استفاده کنید.

در جلسات بعد امکانات بیشتری از این نرم افزار برای شما توضیح داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *