جلسه بیست و دوم : استراتژی موفق معامله در بورس – ۱۰ نکته طلایی

پس از آشنایی اولیه با بازار سرمایه و شناخت نسبی از مفاهیم بورس و همینطور فراگیری اصول اولیه تحلیل تکنیکال ، چنانچه خود را آماده ورود به بازار سرمایه می دانید ، باید اصولی را برای موفقیت در عملکرد تنظیم ، و خودتان را مقید به رعایت آنها بدانید. در این پست تعدادی از مقررات را که به آن استراتژی معامله خواهیم گفت اشاره می کنیم :

۱- تعیین میزان سرمایه اولیه : برای موفقیت در بازار ، لازم است شما میزان سرمایه اولیه ای که قرار است وارد بازار کنید ، را مشخص نمایید. همانطور که قبلا توضیح داده شد ، برای انجام معاملات آنلاین ، شما باید مبلغی را از طریق کد کاربریتان به عنوان سرمایه اولیه به حساب کارگزاری واریز نمایید تا بتوانید با اعتبار آن سهام شرکتها را بخرید و در مواقع مناسب بفروشید. هر بار که سهمی را میخرید کارگزار وجه ارزش سفارش شما را از موجودیتان برداشت و هر وقت که سهمی را میفروشید ، کارگزار وجه ارزش فروش را به حسابتان نزد خودش واریز میکند. شما هر زمان که مایل بودید می توانید از محل بستانکاری حسابتان نزد کارگزار درخواست پرداخت وجه دهید تا به حساب بانکی شما واریز شود . تعیین مبلغ سرمایه اولیه بسیار مهم و ضروری است . برای شروع کار ، این سرمایه اولیه را باید به اندازه ای انتخاب کنید که از دست دادن آن در نتیجه معاملات ناموفق احتمالی ، استرسی به شما وارد نکند ، و باعث نشود شما را از ادامه راه منصرف کند. در مبحث روانشناسی معاملات به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

۲ – رعایت ثباط در میزان سرمایه : همانطور که شرکتها سرمایه خود را هر سال تغییر نمیدهند ، شما هم بعنوان سرمایه گزار نباید مرتب سرمایه خودتان را کم یا زیاد کنید. گاهی دیده شده افرادی با مشاهده سهمی در حال رشد یا به سفارش گروهها و کانالها و یا با مشاهده صف خرید در بازار ، وسوسه شده و اقدام به تزریق سرمایه به بازار نموده و سعی در خرید سهم با هدف سودآوری بالا می کنند. این اشتباهی رایج در بین جمع کثیری از سرمایه گذاران است که ممکن است در برخی موارد هم به سود موقتی دست یابند ولی تزلزل در استراتژی باعث از دست دادن سرمایه آنان در درازمدت خواهد شد. البته قصد نداریم اصرار داشته باشیم که حتما تا چندین سال به سرمایه خو دست نزنید ، بلکه هر زمان احساس کردید توانایی اداره سرمایه بیبشتر هم دارید ، بدون در نظر گرفتن شرایط روز می توانید برای مدتی بلندتر ، و نه فقط برای خرید یک سهم خاص ، سرمایه تان را افزایش دهید.بیشتر از سالی دو یا سه بار افزایش سرمایه را به صلاح نمیدانم.

۳ – پیدا کردن سهم ارزشمند : یکی از مشکلترین کار بازار سرمایه پیدا کردن سهم خوب و ارزشمند جهت خرید است . بسیاری از سرمایه گذاران گله و شکایتشان از بازار سرمایه این است که از بین تعداد بیشماری سهام شرکتهای کوچک و بزرگ ، چطور یک یا چند سهم ارزشمند پیدا کنیم . و گاها مجبور میشوند بدون تحلیل ، به حرف سایرین اعتماد کرده و دست به معامله بزنند . بهتر است که صرفا به پیشنهاد کانالها و گروهها و مخصوصا مشاهده صف های خرید ، دست به معامله خرید نزنید و صرفا با مشاهده صف فروش اقدام به فروش نکنید. هر سهمی ارزشی داره و ارزش آن را قواعد تکنیکال مشخص میکند . حتما از بین سهام پیشنهاد شده ، زمانی را به دقت نظر در چارت و تحلیل تکنیکال بگذرانید و سپس تصمیم به خرید یا فروش بگیرید.

۴ – تشکیل سبد سهام : به جای اینکه تک سهم داشته باشید ، از سبد سهام استفاده کنید به این معنی که در هر زمان ، تعدادی سهام از گروههای مختلف در پنجره داراییهای سهامتان داشته باشید. مدیریت اینکه چه تعداد سهام و با چه ارزشی در سبد شما وجود داشته باشد به انگیزه های شما بستگی دارد . ولی پیشنهادم این است که در صورتی که سرمایه شما حداقل یک میلیون تومان است ، در هر زمان بین ۳ تا ۵ سهم در سبد خود داشته باشید و اکر سرمایه شما تا ۵ میلیون تومان است می توانید تعداد سهامتان را تا ۷ عدد افزایش دهید و اگر بیش از ۱۰ میلیون تومان سرمایه دارید می توانید  10 سهم را در هر زمان در سبدتان مدیریت کنید.

۵ – هدف از سرمایه گذاری از نظر زمان نگهداری: برای خرید هر سهم ، هدف زمانی خود را از اعم از کوتاه مدت ، میان مدت و یا بلندمدت ، مشخص کنید. نیازی نیست شما یک سرمایه گذار بلندمدت باشید و مقید به سرمایه گذاری بلندمدت برای همه سهم ها باشید . یا برعکس بگویید من سرمایه گذار کوتاه مدتم و هدفم نوسانگیری است پس سهمی را با هدف بلندمدت نمیخرم. بلکه بهتر است شما در سبد سهامتان هم سهم های کوتاه مدتی داشته باشید و هم سهم های بلندمدتی. پیشنهادم این است به ازای هر ۳ الی ۵ سهم کوتاه مدتی یک سهم بلندمدتی هم در سبد سهام داشته باشید.

۶ – دوره نگهداری سهم : با توجه به هدف شما از سرمایه گذاری زمانی(بلندمدت ، میان مدت ، یا کوتاه مدت) وقتی یک سهمی را خریدید نباید هر یک ساعت یکبار به سهم نگاه کنید. اینکار باعث افزایش استرس در شما شده و نتیجه آن دستکاری مرتب قیمت در سفارش فروش با توجه به میزان حجم عرضه و تقاضا و دامنه قیمتهای حداقل و حداکثر روزانه خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از این نوسانات قیمت روزانه ناشی از تصمیمات غیر اصولی سرمایه گذاران غیر حرفه ای است که نتیجه برآیند آن نیز شکست در معاملات خواهد بود. بهتر است وقتی سهمی را میخرید در همان زمان افق هدف مورد انتظار خود را نیز تعیین کنید و با توجه به اندیکاتورهای در اختیار و الگوهای قیمتی و سطح حمایت و مقاومت ، مثلا بگویید این سهم را تا فلان قیمت نگه میدارم و در این مبلغ خواهم فروخت. اگر هدفتان را درست تعیین کرده باشید ، نیازی نیست هر روز سقف قیمت خود را تغییر دهید . البته این امر مانع از این نخواهد بود که شما روزی یکبار مجددا الگوها و چارت و اندیکاتورها را بررسی کنید و در صورت مشاهده سیگنالهای مخالف یا حتی موافق نسبت به ارتقا سطح هدف یا تعدیل آن تا مبالغ کمتر اقدام کنید.

۷ – سیگنال خرید یا فروش : بسیاری از تحلیلگران صرفا با مشاهده یک سیگنال در یک نمودار تصمیم به خرید یا فروش میگیرند و با این فرضیه که ممکن است زمان از دست بدهیم ، دست به معامله احساسی زده که عموما هم بزودی پشیمان میشوند. بهتر آن است معامله گران در بررسی سیگنالها اعم از سیگنالهای صادره توسط اندیکاتورها ، یا سیگنالهای صادره توسط الگوها ، تعدادی از آنها را با هم قیاس کرده و برآیند جهت آنها را برای ورود به بازار و یا خروج از بازار تلقی کنند و صرفا بر مبنای یک اندیکاتور دست به معامله نزنند.

۸ – زمان ورود یا خروج : بسیاری از معامله گران پس از اینکه سهمی را مناسب برای ورود تشخیص دادند ، سعی میکنند سریع وارد آن سهم شوند در حالیکه در بسیاری از موارد مشاهده شده در عین حالی که سرمایه گذار در تشخیص روند صعودی سهم اشتباهی نکرده و در عمل هم روند عمومی و کلی سهم صعودی بوده ، ولی در تشخیص زمان ورود اشتباه کرده و هر چند قیمت در کانال صعودی بوده ، سرمایه کذار سهم را در زمانی که قیمت در سقف کانال صعودی بوده خرید کرده و بخش زیادی از سود را از دست داده است. و چه بسا با پشیمانی از عدم رشد مناسب آن در روزهای بعد ، در کف کانال صعودی هم بفروشد. لذا یک سرمایه گذار موفق با صبر و حوصله و تعیین سطح قیمت مناسب در سطح حمایت اقدام به ثبت سفارش خرید میکند . حال ممکن است قیمت سهم هیچگاه به قیمت انتظاری نرسد . در این حالت عدم انجام معامله بهتر از این خواهد بود که شما با عجله برای خرید سهم ، قیمت بالا درخواست کنید و معامله هم انجام شود ولی در ادامه قیمتها تا سطوح پایینتر ریزش کرده و باعث ضرر بیشتر شما شود.

۹ – بررسی تایم فریم های مختلف : برخی تحلیلگران صرفا با مشاهده یک یا حتی چند سیگنال معتبر در یک تایم فریم ( مثلا تایم فریم روزانه ) اقدام به خرید یا فروش سهم میکنند. در حالیکه یک سرمایه گذار موفق علاوه بر تایم فریم روزانه ، تایم فریم بالاتر ( مانند هفتگی و ماهانه ) و همینطور تایم فریم پایینتر ( مانند ۴ ساعته یا یکساعته) را نیز تحلیل میکنند. سهمی مناسب خرید است که علاوه بر تشخیص روند صعودی در تایم فریم روزانه ، در تایم فریم هفتگی هم صعودی باشه. اگر هدفتان از سرمایه کذاری بلندمدت باشد حتما باید نظرتان به تایم فریم ماهانه هم باشد و در اون نمودار هم سیگنال خرید مشاهده کنید. در غیر اینصورت صعود روزانه موقتی تلقی شده و اعتبار زیادی نخواهد داشت. همینطور علیرغم اینکه ممکن است تایم فریم روزانه سیگنال صعودی صادر کرده باشد ، ولی در تایم فریم ۴ ساعته هنوز انتظار کاهش قیمت داشته باشیم و در این صورت بهتر است باز هم کمی صبر کنیم تا در نرخهای معقول تری اقدام به ورود به بازار کنیم.

۱۰ – تعیین حد زیان و تبدیل به احسن کردن داراییها و سهام : برخی سرمایه گذاران ترجیح میدهند سهامی را که خریده اند و در ضرر قرار گرفته را آنقدر نگه دارند تا یا به سود بازگشته یا حداقل در نقطه سربسر بفروشند. شما باید به عنوان یک سرمایه گذار موفق حساب و کتاب سود و زیان سهامتان را هم به صورت تفکیکی و هم بصورت کلی داشته باشید و به نحوی مدیریت کنید که بیشترین سود و فایده را از سرمایه گذاریتان ببرید. اگر در حال حاضر سهمی را در اختیار دارید که در زیان است و چشم اندازی هم برای رونق آن سهم نمی بینید ولی در مقابل سهمی را پیدا کرده اید که میتوانید از آن کسب سود کنید ، بهتر است سهام در ضررتان را تبدیل به احسن کنید و از خیر سهام غیر سودده بگذرید . همین قاعده در مورد سهام در سود با بهره کمتر هم صادق است. به عنوان مثال شما سهمی را دارید که پس از ۲ ماه ۲۰درصد رشد کرده و احتمال داره در ظرف ۲ ماه آینده هم ۱۰ درصد دیگر رشد کند. و در مقابل سهم دیگری را میشناسید که در ظرف ۲ ماه آینده ۲۰ درصد رشد خواهد کرد. پس نگهداری سهم قبلی با انتظار سود ۳۰ درصدی توجیه اقتصادی نداره و به همان ۲۰ درصد سود فعلی بسنده کرده و با فروش آن ، سرمایه در اختیار را صرف خرید سهم جدید میکنیم که انتظار داریم ظرف دو ماه آتی ۲۰ درصد سود دهد. در این صورت کل سود دریافتی معادل ۴۰ درصد خواهد شد که بیش از حالت قبل می باشد.

در پایان لازم میدانم این نکته را هم عرض کنم که شما میتوانید علاوه بر قواعد فوق ، برای خودتان قواعد و قوانینی را تحت عنوان استراتژی معامله در نظر بگیرید و در صورت موفقیت ، آن را تداوم بخشید. مهم این است که در رعایت استراتژی ثابت قدم بوده و از انجام معاملات احساسی پرهیز کنید.

امیدوارم شما سرمایه گزاران عزیز با رعایت استراتژی های موفق ، راه پیشرفت و توسعه را در پیش گرفته و شاهد موفقیت روزافزون شما باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *