جلسه بیست و سوم : استراتژی ورود ، نگهداری و خروج از بازار بورس

پس از فراگیری استراتژیهای عمومی معامله موفق در بورس ، نوبت آن است که مشخصا برای انتخاب یک سهم مناسب از بین تعداد بیشماری سهام شرکتها ، آستین بالا زده و با توکل وارد بازار سرمایه شوید. برای اینکار شما نیازمند رعایت اصول و استراتژی خرید ، نگهداری و فروش سهم هستید . در این پست شما را با این اصول آشنا خواهیم کرد :

الف ) استراتژی خرید سهم :

۱ – همانطور که در پست قبل توضیح دادیم شما برای ورود به بازار سهام ، وجه مشخصی را به عنوان سرمایه در گردش در نظر میگیرید . حال باید از این سرمایه به بهترین نحو ممکن استفاده کنید تا بیشترین منفعت ممکن را از آن کسب نمایید .اولین سئوالی که سرمایه گذاران با آن مواجه می شوند این است که از بین تعداد بیشماری سهام شرکتها چطور سهمی را انتخاب کنم که بهترین درآمد را نصیب من کند . ضرب المثل و اصطلاحی در بازار سرمایه هست که میگه همه تخم مرغهایتان را درون یک سبد قرار ندهید. این بدان معنی است که برای اجتناب از نوسانات ، اشتباهات غیر قابل پیش بینی ، تغییر گردش جریان ورود یا خروج وجه نقد به بازار ، اخبار فاندامنتالی ، و یا هر موضوع دیگری که احتمالا دارد به پیش بینی شما صدمه میزند ، شامل حال همه سهام خریداری شده شما نشده و بخشی بیشتری از سرمایه شما همچنان طبق برنامه با سود همراه باشد .

۲ – دومین مرحله از استراتژی خرید عبارت است از انتخاب گروه شرکت بورسی جهت ورود به بازار سرمایه . در این مرحله شما باید از بین گروه شرکتهای بورسی ، یک یا چند گروه را با توجه به شرایط بازار انتخاب نمایید . با توجه به اینکه در هر زمان ، پارامترهای گوناگون درونی و محیطی ، اعم از تاثیرات مسائل فنی ( بعنوان مثال کشف معادن جدید در گروه شرکتهای معدنی )، بهبود شرایط مالی ( بعنوان مثال حمایت دولت از قطعه سازان با تصویب و پرداخت وام کم بهره به آنان ) ، اخبار اقتصادی ( کاهش نرخ دلار برای شرکتهایی که ارزبری دارند و یا افزایش نرخ دلار برای شرکتهایی که محصولات صادراتی دارند و درآمد آنان از محل ارز تامین می شود و همچنین اعطا امتیاز خاص به شرکتها به عنوان مثال معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی داراییهای ثابت) ، اخبار سیاسی ( از قبیل تنشهای منطقه ای و یا آرامش سیاسی ) ، اقبال عمومی سرمایه گذاران ( افزایش تقاضا برای گروهی خاص ) ، فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود ( بعنوان مثال شرکتهایی که سال مالی آنها ۲۹ اسفند است از اردیبهشت تا نیرماه مجامع برگزار میکنند و تصمیمات مجمع تاثیر زیادی بر روند قیمت سهم خواهد گذاشت) ، فصل شکوفایی عملکرد شرکتهای گروه ( به عنوان مثال شرکتهای زراعی در فصولی که موقع برداشت محصول است با درآمد بیشتر مواجه شده و قیمت سهم هم رشد خواهد یافت خصوصا اگر با بارش خوب همراه باشد ) و سایر موارد تاثیر گذار ، سرمایه گذار ، گروه مطلوب را از بین تعداد محدودتری گروه بورسی انتخاب می کند . همه موارد فوق در نمودار شاخص گروه مستتر بوده و شما می توانید همه تحلیلهای تکنیکال را علاوه بر هر سهم شرکت ، در گروه شرکتها هم دنبال کنید . بعنوان مثال شما با بررسی شاخص گروه خودرویی به این نتیجه می رسید که در حال حاضر نوبت رشد گروه خودرویی است و یا در فصل یا ماهی دیگر گروه بانکی را آماده رشد می بینید.

۳ – پس از اینکه گروه مورد نظر برای ورود به بازار را انتخاب کردید ، نوبت آن است که از بین شرکتهای محدود موجود در آن گروه ، یک یا چند سهم را برای خرید برگزینید. طبیعتا انتخاب شما باید منطبق با تحلیل های فنی و تکنیکال بوده و از انتخاب باری به هر جهتی و یا صرفا سفارش کانالها و گروهها اجتناب شود.

۴ – پس از آنکه سهم مناسب قابل رشد را یافتید ، حال باید نقطه یا محدوده ورود به بازار را هم بیابید. گاهی سرمایه گذران شاکی از این موضوع هستند که سهمی را خریده اند و علیرغم اینکه در تشخیص روند صعودی اشتباهی نکرده اند ، ولی در نقطه ورود اشتباه کرده اند. بسیاری از گروهها یا کانالها تبلیغات گسترده ای را برای سهمی انجام میدهند که خود یا دنبال کنندگانشان از مدتها قبل مالک آن سهم هستند و فرضا به دنبال سود ۵۰ درصدی هستند . در حالی که خود آنها تا اینجای کار ۳۰ درصد از مسیر سود را هم طی کرده اند . حال چنانچه شما از این نقطه بخواهید وارد عمل شده و این سهم را بخرید نباید انتظار سودی داشته باشید که آنها خواهند برد . و در بسیاری از موارد بلافاصله پس از ورود شما همانهایی که الان در سود ۳۰ درصدی هستند با خالی کردن سهامشان ، با افزایش عرضه به افت بیشتر سهام دامن زده و ضرر شما را که در نقطه اوج وارد شده اید باعث می شوند. ( استراتژی نگهداری سهم را با استراتژی خرید سهم اشتباه نگیرید. گاهی سهمی برای نگهداری مناسب است ولی برای ورود سهم مناسبی نیست در حالی که امکان یافتن سهمی بهتر برای خرید وجود دارد)

۵ – پس از آنکه سهم مورد نظر هم برای ورود به بازار انتخاب کردید ، نوبت آن است که زمان و حجم سهم جهت ورود به بازار را انتخاب کنید. بسیاری از سرمایه گذاران که تجربه موفقی در بورس نداشته اند به این دلیل بوده که در تشخیص نقطه ورود اشتباه کرده و روزی که یک سهم را مستحق خرید دانسته اند ، بصورت قیمت لحظه ای وارد عمل شده اند. برای کاهش ریسک ورود به بازار ،به جای تعیین نقطه ورود ، از تعیین محدوده ورود استفاده نمایید . و سرمایه خود را بصورت تدریجی وارد سهم کنید. بعنوان مثال چنانچه شواهد و قرائن از بهبود سهم بانکی تجارت حکایت دارد و شما قصد دارید مبلغ یک میلیون تومان در این سهم سرمایه گذاری کنید ، به جای اینکه به عنوان مثال سطح حمایت ۴۰۰ ریال را تعیین کنید و با این قیمت وارد بازار شوید ، از محدوده ۳۹۰ تا ۴۰۰ ریال بعنوان محدوده مناسب استفاده کنید. حال به میزان ۳۰ درصد از سرمایه انتخابی ( معادل ۳۳۰ هزار تومان ) برای این سهم در نقطه ۴۰۰ ریال کنار گذاشته و خرید انجام دهید . اگر سهم پس از این قیمت رشد کرد که به همان میزان سرمایه بسنده کنید ولی اگر سهم به ۳۹۵ ریال کاهش پیدا کرد ، تا زمانی که برابر تحلیل و انتظار در محدوده خرید قرار دارد ، از در ضرر قرار گرفتن سهم نگران نشوید و به میزان یک سوم دیگر ( ۳۳۰ هزار تومن ) باز هم خرید انجام دهید. چنانچه سهم باز هم کاهش پیدا کرد تا به حداقل و کف محدوده خرید شما رسید باقیمانده سرمایه کنار گذاشته شده برای این سهم را نیز به خرید اختصاص دهید.

رعایت این نکته الزامی است که : اگر شما مدام سهامی را میخرید که پس از خرید ، قیمت سهم کاهش پیدا کرده و در ضرر میروید ، این بدین معناست که شما سطح حمایت یا محدوده خرید را خیلی بالا در نظر گرفته و برای ورود به بازار عجله میکنید و در نتیجه باید در تشخیص خط یا محدوده حمایت تجدید نظر کنید. ولی اگر برعکس ، بطور مدام قیمتی را برای ورود انتخاب می کنید که هیچگاه قیمت به آن نقطه نمیرسد ، بدین معناست که شما ریسک پذیری پایینی داشته و عملا از سرمایه تان به نحو احسن در معاملات بهره نمیبرید.

۶ – نکته ای که ضرورت دارد همزمان با تعیین محدوده خرید رعایت کنید ، این اصل است که در همان زمان ، سقف هدف را نیز برای فروش و همینطور حد ضرر در صورتی که قیمت به ریزش خود ادامه داد را نیز مشخص کنید تا از ضرر بیشتر شما جلوگیری کند.

ب ) استراتژی نگهداری سهم :

بسیاری از سرمایه گذاران پس از آنکه خرید سهامشان مسجل شد ، روزی چند بار به سامانه و نمودار مراجعه کرده و در صورت کاهش قیمت دچار استرس شده و از انتخاب نامناسب شاکی می شوند. این در حالی است که یک سرمایه گذار موفق ، با هدف ، وارد بازار شده و نوسانات مثبت و منفی را جزیی از برنامه قلمداد کرده و ریزشهای موقتی ولو با صف فروش همراه باشد ، باعث شتابزدگی در تصمیم و یا مانعی برای ادامه اهداف خود نخواهد دید. هر چند پس از خرید سهم شما باید تحلیل های خود را آپدیت کرده و با توجه به الگوهای آتی تشکیل شده ، و همینطور اندیکاتورها و سیگنالهای صادر شده اهداف خود را نیز بروزرسانی کنید ، ولی این بدان معنی نیست که هر روز چندین بار تابلوی قیمت سهم را مشاهده کنید. لذا با توجه به نوع سرمایه گذاری انجام شده از نظر زمان نگهداری ( کوتاه مدت ، میان مدت ، یا بلندمدت ) به اهداف خود پایبند بمانید و از تصمیمات احساسی حذر کنید.

ج ) استراتژی فروش سهم :

همانطور که برای خرید سهم و ورود به بازار استراتژی پبلکانی و تعیین محدوده حمایت را پیشنهاد کردیم ، برای فروش و خروج از بازار هم تعیین محدوده مقاومت و سطوح اهداف کوتاه مدت ، میان مدت ، و بلندمدت را پیشنهاد میکنیم. بعنوان مثال برای خرید سهم وتجارت هدف اول کوتاه مدت ۵۹۰ ریال و هدف میان مدت ۱۰۰۰ ریال و هدف ۱۲۶۰ ریال بلندمدت را در نظر میگیرید. و در هر مرحله بخشی از سهام خود را میفروشید. بعنوان مثال هر گاه سهم به قیمت ۵۹۰ ریال رسید یک سوم سرمایه خود را در این نرخ تبدیل به نقد میکنیم. و چنانچه سهم افزایش پیدا کرد تا به قیمت ۱۰۰۰ ریال رسید یک سوم دیگر از دارایی سهام خود را تبدیل به نقد میکنیم. و یک سوم باقیمانده سهام خود را برای هدف قیمتی ۱۲۶۰ ریال نگه میداریم. توجه کنید که ممکن است قیمت به اهداف میان مدت و بلندمدتی نرسد و پس از تاچ هدف اول مجددا قیمت ریزش کند. در اینصورت شما باید دو سوم باقیمانده دارایی خود را در قیمت ورود و خرید سهم ، فروخته و تبدیل به نقد کنید که در اینصورت یک سوم سهام خود را با سود کوتاه مدتی فروخته اید و باقیمانده سهام خود را در قیمت سر بسر و بدون سود یا زیان فروخته اید. با این روش شما ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش داده و به توفیق بیشتر در کسب درآمد خواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *