جلسه بیست و پنجم : الگوی پرچم

الگوی پرچم هم بعنوان یکی از الگوهای ادامه دهنده روند شناسایی می شود . الگوی پرچم از دو بخش ۱- میله پرچم و ۲ – ناحیه پرچم تشکیل شده است . این الگو هم در ادامه یک روند صعودی تشکیل می شود و هم می تواند در ادامه یک روند نزولی شکل بگیرد .

الف ) الگوی پرچم صعودی :

الگوی پرچم صعودی
الگوی پرچم صعودی

برای تشخیص تشکیل این الگو ابتدا باید قیمتها بصورت شارپی و با شیب بالا وجود داشته باشد . این بخش از نمودار بصورت یک میله صعودی قابل تشخیص خواهد بود که به آن میله پرچم می گویند. در این مرحله معمولا معاملات با حجم زیاد همراه است . پس از تشکیل میله پرچم ، قیمتها شروع به اصلاح کرده و در کانالی نزولی و معمولا مستطیل که شامل دو خط حمایت و مقاومت موازی و بر خلاف روند میله پرچم است قرار می گیرد . دلیل اینکه قیمتها پس از یه دوره رشد با سرعت بالا ، شروع به ریزش می کند این است که خریداران قبلی سهم ، که سهم خود را در کف میله پرچم خریده اند ، به سود مورد انتظار خود رسیده اند و با تثیت سود خود از سهم خارج می شوند و این امر به کاهش موقت ارزش سهم میانجامد. اما خریداران جدید که در صدد سود خود از نقطه جدید خواهند بود با تشکیل الگوی پرچم صعودی ، سیگنال تایید روند هم دریافت می کنند . در اینصورت و با تایید تشکیل الگو ، قیمت باید از سقف خط مقاومت خارج شده و به روند صعودی قبلی خود ادامه دهد . میزان صعود و هدف قیمتی مورد انتظار ، معادل طول میله پرچم ، قبل از تشکیل پرچم خواهد بود .

الگوی پرچم تشکیل شده در نمودار روزانه صنایع شیمیایی سینا را در تصویر زیر مشاهده می کنید .

الگوی پرچم صعودی
الگوی پرچم صعودی

در تصویر فوق میله پرچم به رنگ سبز و هدف قیمت به رنگ آبی مشخص شده است.

اما گفتیم ناحیه پرچم معمولا بصورت مستطیل تشکیل می شود . اما گاها مشاهده شده که ناحیه پرچم مستطیل نبوده بلکه بصورت مثلث متوازن تشکیل شده بطوریکه قطر ابتدای پرچم عریضتر و هر چه به انتهای پرچم میرسیم کوتاهتر خواهد شد. به این الگو کنج هم گفته می شود. در تصویر زیر الگوی پرچم مثلث صعودی را مشاهده می کنید :

الگوی پرچم مثلث صعودی
الگوی پرچم مثلث صعودی

بنابراین در الگوی پرچم صعودی ، ابتدا میله پرچم صعودی است ، سپس ناحیه پرچم نزولی شده ، در ادامه ، قیمت از سقف ناحیه پرچم خارج شده و به اندازه میله پرچم رشد خواهد کرد.

ب ) الگوی پرچم نزولی :

الگوی پرچم نزولی
الگوی پرچم نزولی

بر خلاف الگوی پرچم صعودی ، در الگوی پرچم نزولی ابتدا باید قیمتها بصورت شارپی و با شیب زیاد کاهش پیدا کند. این بخش از نمودار بصورت یک میله نزولی قابل تشخیص خواهد بود که باز هم به آن میله پرچم می گویند. در این مرحله معمولا معاملات با حجم زیاد همراه است . پس از تشکیل میله پرچم ، قیمتها شروع به اصلاح کرده و در کانالی صعودی و معمولا مستطیل که شامل دو خط حمایت و مقاومت موازی و بر خلاف روند میله پرچم است قرار می گیرد . در اینصورت و با تایید تشکیل الگو ، قیمت باید از کف خط حمایت خارج شده و به روند نزولی قبلی خود ادامه دهد . میزان نزول و هدف قیمتی مورد انتظار ، معادل طول میله پرچم ، قبل از تشکیل پرچم خواهد بود .

در تصویر زیر الگوی پرچم مثلث نزولی را در نمودار گروه بهمن مشاهده می کنید :

الگوی پرچم مثلث نزولی
الگوی پرچم مثلث نزولی

بنابراین در الگوی پرچم نزولی ، ابتدا میله پرچم نزولی است ، سپس ناحیه پرچم صعودی شده ، در ادامه قیمت از کف ناحیه پرچم خارج شده و به اندازه میله پرچم ریزش خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *