جلسه بیست و یکم : آموزش نرم افزار مفید تریدر – ۴

با ادامه مبحث آموزش نرم افزار مفید تریدر خدمت شما هستیم. در جلسات قبل علاوه بر نوار ابزار ، منوهای اصلی file و view را توضیح دادیم. در این جلسه منوی Insert  و Chart و Window را توضیح خواهیم داد.

منوی درج یا  Insert :

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید منوی Insert شامل ۴ زیر منو به شرح زیر است :
۱ – اندیکاتور یا Indicators : در این منو اندیکاتورهای مورد نیاز شما در ۵ دسته به شرح زیر طبقه بندی شده اند :
a : روندها یا Trend : در این طبقه  که عموما اندیکاتورها بر روی خود نموار قرار میگیره ، و به نام اندیکاتورهای روندی شناخته می شوند لیست شده اند . عمومی ترین اندیکاتور روندی ، Moving Average هست که در تصویر زیر آن را مشاهده میکنید.

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر

با انتخاب این اندیکاتور جدولی شامل پارامترهای این اندیکاتور برای شما نمایان می شود که بطور پیش فرض مقادیری که عموم تحلیلگران از آن استفاده میکنند درج شده و شما با تایید آن ، اندیکاتور را بر روی نمودار خواهید دید. اگر مایلید مقادیر پارامتر را تغییر دهید ، این کار هم برای شما امکان پذیر است. ولی پیشنهاد میکنیم بدون تغییر از پارامترهای استاندارد سیستم استفاده کنید.
همانطور که مشاهده میکنید میانگین متحرک  10 روزه این نماد بر روی نموار و با رنگ قرمز درج شده است. بطور معمول هر گاه قیمت بالای میانگین متحرک باشد نشاندهنده صعودی بودن قیمت و هرگاه قیمت به زیر میانگین متحرک برود نشاندهنده ریزش قیمت خواهد بود.
b : نوسان نما یا Oscillators : در این طبقه اندیکاتورهای نوسان نما درج گردیده اند. عموما وجه اشتراک نوسان نماها این است که اعدادی بین ۰ و ۱۰۰ دارند . پرکاربردترین نوسان نماها Rsi و Macd و Stochastic هستند.
در تصویر زیر لیستی از نوسان نماها را مشاهده میکنید که برای نمونه rsi  انتخاب و به نمودار اضافه شده است:

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر

همانطور که مشاهده میکنید نوسان نماها بر روی نمودار اصلی قرار نگرفته و در نموداری جداگانه و در پایین نمودار اصلی قرار میگیرد. تحلیل نحوه عملکرد نوسان نمای RSI را جلسات قبل توضیح دادیم
c : حجم یا volumes : تعدادی اندیکاتور اختصاصی جهت بررسی میزان حجم عرضه و تقاضا و معاملات انجام شده لیست گردیده است.
d : بیل ویلیامز یا Bill williams : در این دسته هم تعدادی اندیکاتور با نام مبدع این اندیکاتورها درج گردیده که در صورت تمایل می توانید از آنها استفاده کنید.
e : سفارشی یا Custom : در این دسته تعداد زیادی اندیکاتور سفارشی وجود دارد که شما می توانید هر یک از آنها را با توجه به نیاز و میزان تاثیرگذاری آن در نمودار بر حسب تجربه خودتان استفاده کنید
در تصویر زیر اندیکاتور Zig Zag Color را از دسته سفارشی انتخاب کرده ایم:

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر

همانطور که ملاحظه میکنید این اندیکاتور با حذف نوسان های موقت و جزیی روند افزایش قیمت را با خط آبی و روند کاهش قیمت را با خط قرمز رسم میکند. این اندیکاتور برای تشخیص نقاط کف و سقف و با حذف پرشهای غیر معمول ، کمک شایانی به شما برای تشخیص الگوهای رفتاری قیمت خواهد کرد. به عنوان مثال اگر قرار باشد شما الگوی سر و شانه را در نمودار پیدا کنید بهتر است اندیکاتور زیگ زاگ را اضافه و نحوه تشکیل آن را با این اندیکاتور دنبال کنید . و یا اگر قرار است از فیبوناچی استفاد کنید و شک دارید مبدا و مقصد یا کف و سقف فیبو کجا باید باشد ، این اندیکاتور Zig Zag به شما کمک خواهد کرد تا نقاط کلیدی حداقل و حداکثر را بیابید.
و اما منوی اصلی Insert ، سه زیر منوی دیگر هم داره.
۲ – ابزار ترسیم یا Opject که قبلا توضیح آن را در بخش نوار ابزارها دادیم
۳ – مشاوران حرفه ای یا Experts : در این گزینه ، برنامه های ربات آماده شده توسط تحلیلگران لیست شده که با انتخاب آن و با توجه به فرمولهای تعریف شده از قبل ، به شما سیگنال خرید یا فروش خواهند داد. به عنوان مثال برنامه مشاوری به نام میانگین متحرک بر این مبنا تعریف شده که هرگاه قیمت بیش از میانگین شد سیگنال خرید صادر کند. یا برعکس هرگاه قیمت از میانگین متحرک کمتر شد سیگنال فروش صادر کند.
طبیعیه که این قبیل فرمولها همیشه نمیتونه نشان دهنده واقعیت بازار باشه و در نتیجه پیشنهاد ما هم این است که خودتان با استفاده از آموزه هایی که از این وبلاگ و سایر منابع کسب میکنید استفاده نمایید.
۴ – اسکریپ ها یا Scripts : در این بخش هم تعدادی اسکریپت آماده و آزمایشی برای توضیح بیشتر در خصوص نماد مورد تقاضا درج شده است.
و اما منوی اصلی بعدی نمودار یا Charts می باشد که ابزار کار با نمودار را برای شما در این گروه طبقه بندی کرده است.
بسیاری از امکانات این گروه در نوار ابزار هم وجود دارد و توضیحات آن را در جلسات قبل ارائه کردیم.

اما دومین گزینه از این دسته با عنوان لیست اندیکاتورها یا Indicator List است ، که در تصویر زیر می بینید:

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم فزار مفید تریدر

با انتخاب این گزینه شما لیستی از اندیکاتورهای استفاده شده بر روی نموار فعال را مشاهده خواهید کرد که در تصویر بعد میبینید:

آموزش نرم افزار مفید تریدر
عنوان

همانطور که میبینید دو اندیکاتور در لیست وجود داره. یکی Persian Calendar که برای فارسی کردن تاریخ در زیر هر نمودار هست و دیگری ZigZag Color که همان اندیکاتور زیگزاک هست. شما می توانید در صورت نیاز هر اندیکاتور را انتخاب و دکمه حذف را بزنید تا اندیکاتور انتخابی از روی نمودار حذف شود.


آخرین گزینه از منوی چارت Chart هم ویژگی یا Properties  هست که مشخصاتی مانند نحوه نمایش نوع نمودار ، رنگ ها ، مختصات محور قیمت و سایر مولفه های نمودار را ملاحظه خواهید کرد:

آموزش نرم افزار مفید تریدر
عنوان

منوی اصلی بعدی ابزار یا Tools هست . اولین گزینه این منو ثبت سفارش هست که با توجه به اهمیت آن در جلسه دیگری توضیح خواهم داد. و آخرین گزینه هم تنظیمات نرم افزار هست که نیازی به تغییر ندارد.

در منوی اصلی بعدی یعنی پنجره یا Window ، انواع حالتهای قابل نمایش نمودارها را خواهید داشت:
۱- پنجره کاشی یا Tile Window : با انتخاب این گزینه همه نمودارهای اضافه شده به نرم افزار بصورت کاشیکاری به نحوی در صفحه قرار میگیرند که همه آنها را در کنار هم ببینید. مانند تصویر زیر:

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر

و اما گزینه دوم نمودارها را بصورت آبشاری  یا Cascade روی هم میچیند . مانند تصویر زیر :

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر

که شما با انتخاب هر نمودار می توانید تصویر بزرگ شده آن نمودار را داشته باشید

گزینه بعدی نمایش افقی یا Tile Horizontal هست که همه نمودارهای موجود را بصورت افقی کنار هم میچیند . مانند تصویر زیر :

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر

و گزینه آخر ، نمودارها را صورت عمودی کنار هم می گذارد . تصویر زیر :

آموزش نرم افزار مفید تریدر
آموزش نرم افزار مفید تریدر


بخشهای عمومی کاربردی نرم افزار مفید تریدر ارائه شد . اما مباحث تکمیلی و تخصصی و حرفه ای نرم افزار ، در آینده مجددا پیگیری خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *