جلسه سیزدهم : آموزش نرم افزار معاملات آنلاین – ۲

در این پست با ادامه تحلیل تکنیکال در خدمت شما خواهم بود.
با توجه به اینکه کارگزاریها در طی سالهای گذشته پیشرفتهای خوبی داشته اند و امکانات و خدمات خوبی را به مشتریانشان عرضه کرده اند ، در این پست از ابزار تحلیل تکنیکال کارگزاری مفید بهره خواهیم برد. افرادی که این سامانه در اختیارشان هست می توانند همراه با ما مراحلی را که عرض میکنم دنبال کنند، در غیر اینصورت سایر اعضا می توانند از سایر برنامه های مشابه از قبیل متاتریدر و یا سایت سهام یاب هم برای تحلیل تکنیکال استنفاده کنند که اصول آموزشی ارائه شده تفاوت چندانی نخواهد داشت.

نرم افزار تحلیل تکنیکال سامانه آنلاین معاملات بورس
نرم افزار تحلیل تکنیکال سامانه آنلاین معاملات بورس

همانطور که در تصویر بالا می بینید، این صفحه اول سامانه برخط معاملات کارگزاری مفید هست که البته من خودم شخصی سازی کرده ام و پنجره های پرکاربرد را توی صفحه اول قرار داده ام. شما هم می توانید چندین پنجره را شامل پنجره سبدبان ، پنجره معاملات باز ، پنجره ارسال سفارش و سایر موارد مورد نیازتان  در آن قرار دهید. ضمن اینکه شما امکان شخصی سازی ۳ پنجره در کنار ۲ پنجره پیش فرض کارگزاری را خواهید داشت که جمعا ۵ پنجره متفاوت را در همزمان در اختیار خواهید داشت که می توانید به تناسب مورد استفاده قرار دهید.
در صورت لزوم در جلسات بعد به نحوه شخصی سازی این پنجره ها هم خواهیم پرداخت.
اما در این پست می خواهیم در مورد ابزار تکنیکال صحبت کنیم که منوی آن در سمت راست تصویر بالا و با یک فلش قرمز رنگ مشاهده میکنید.
با کلیک بر روی این منو، ابزار تکنیکال به شرح تصویر بعد در اختیار شما قرار خواهد گرفت:

نمودار قیمت پارسان
نمودار قیمت پارسان


این تصویر را یکم اسفندماه ارسال کردیم که مربوط به سهم پارسان بود که عمده موضوع جلسه یازدهم آموزشی ما بود. در آن پست گفتیم که علیرغم اینکه قیمت در کانالی نزولی قرار گرفته ولی چندتا دلیل برای شروع روند صعودی سهم مهیاست:
اولین دلیل ما این بود که اندیکاتور rsi14 از زیر محدوده ۳۰ درصد خارج شده و روند صعودی به خود گرفته است. نمودار rsi را در قسمت پایین تصویر فوق مشاهده میکنید.
دلیل دوم علیرغم اینکه قیمت هر بار افزایش پیدا میکرده ،زمانی که به خط مقاومت برخورد میکرده ، پس از آن روند نزولی در پیش میگرفته تا به خط حمایت میرسیده. اما در طی ۱۰-۱۲ روز اخیر نتوانسته روند نزولی را ادامه بده و در خطی مستقیم طی کرده تا اینکه خط مقاومت به قیمت رسیده.
با این حساب پیش بینی ما این بود که قیمت از این پس باید خط مقاومت را شکسته و از آن عبور کند
این یک الگویی است که در صورت تشکیل آن اتفاقات بعدی به شرحی که عرض خواهم کرد برای سهم اتفاق خواهد افتاد:
قیمت تا حدی از خط مقاومت بالا میره ، مجددا قیمت کاهش پیدا میکنه تا اینکه یکبار دیگه در روندی نزولی خط مقاومت قبلی را لمس کنه
و بعدش دوباره شروع به صعود میکنه
در این پست این سهم را دوباره با هم مروز میکنیم:

چند نکته آموزشی در مورد تصویر بالا عرض میکنم:
اول اینکه فلش سبز رنگ بالا منویی را نشان داده که شما می توانید با آن بر روی نمودار خط های افقی ، عمودی یا مورب که نشان دهنده خطوط حمایت و مقاومت هست را رسم کنید.
این شمایید که باید این نقاط را بر حسب تجربه بیابید و با خط مشخص کنید تا بتوانید تصویر بهتری از قیمت و نقاط ایده آل برای خرید و فروش را به دست آورید.
دوم اینکه فلش سبز رنگ پایینتر نشان دهنده یکی از اندیکاتورهای در اختیار از جعبه مربوطه و منوی کشیدنی هست با نام مخفف rsi یعنی relative strength index  که با کلیک بر روی آن ابزار فوق در پایین صفحه و در موازات نمودار قیمت در اختیارتان قرار می گیرد.
همانطور که در تصویر اخیر می بینید قیمت برابر پیش بینی ما در جلسه یازدهم بود قیمت شروع به صعود کرد. اما گفتیم که در اندیکاتور rsi ، زمانی که نمودار در محدوده زیر ۳۰ درصد قرار داره یکی از سیگنالهای خرید هست. اما دقت کنید که تنها سیگنال ما نیست.
در واقع و دقیقتر اینه که اگر نمودار rsi  بصورت صعودی از محدوده زیر ۳۰ درصد شروع به بالا رفتن کنه سیگنال خرید هست اما از طرف دیگه گفتیم که rsi یه محدوده ۳۰ درصد بالایی هم داره. قاعده اینه که هرگاه نمودار rsi از محدوده بالای ۷۰ درصد شروع به افت کنه نشانه ای بر فروش خواهد بود
از آنجا که هنوز این سهم به محدوده بالای ۷۰ درصدی rsi  نرسیده پس هنوز موقعیت مناسبی برای فروش این سهم نیست
و انتظار داریم علیرغم نوسانات موجود ، باز هم قیمت این سهم افزایش پیدا کنه.

نمودار نماد پارسان
نمودار نماد پارسان

در تصویر بالا خط حمایت s1  را ملاحظه میکنید که روی قیمت ۳۳۵۰ قرار گرفته و ما قبلا هم پیش بینی کردیم دیگه قیمت از این پایینتر نخواهد آمد
هر چه تعداد دفعات تماس قیمت با این خط حمایت بیشتر میشد اطمینان ما و بازار از اینکه این نقطه خط حمایت قوی خواهد بود بیشتر میشد.
و از همان موقع خط مقاومت اول r1 را روی قیمت ۳۷۸۰ و خط مقاومت دوم r2 را روی قیمت ۴۱۱۰ پیش بینی کردیم
در طی روزهای گذشته همانطور که میبینید قیمت پس از عبور از کانال قبلی به نقطه مقاومت r1 رسید که مورد انتظار ما بود
پس از آن مجددا روند نزولی در پیش
گرفته اما انتظار این هست که بتونه این مقاومت را بشکند و سطح مقاومت بعدی یعنی r2  برسه
مگر آنکه سیگنالهای دیگری در طی روزهای آتی مبنی بر نزولی شدن سهم صادر بشه
تا کنون خطوط مقاومت و حمایت و همچنین اندیکاتور rsi را خدمتتان توضیح داده ایم
در آینده اندیکاتورهای دیگری هم آموزش خواهیم داد که مبنای تشخیص شما و سیگنالهای خرید و فروش قرار خواهند گرفت
در پست بعد اندیکاتور فیبوناچی را توضیح خواهیم داد
همچنین در جلسات آتی انواع الگوهای قیمتی را توضیح خواهیم داد که در تصمیم گیری شما تاثیرگذار خواهند بود
مجددا لازم هست تاکید کنم که :

۱- در بورس چیزی به نام قطعیت وجود نداره بلکه احتمال وقوع رخدادی با توجه به قرائن و شواهد کاهی بر رخداد دیگری ارجحیت پیدا میکنه و تا زمانی که فایده یک تصمیم بیش از ریسک آن باشد می توانیم دست به معامله مورد نظر بزنیم. حتی اگر واقعا تحلیل برابر پیش بینی ما پیش نرفت

۲- نکته ای که باید مد نظر قرار بگیره و به درستی از اون استفاده کنید، اینه که سیگنال هایی که با توجه به اطلاعات یک روز استخراج میشه صرفا تاریخ اعتبارش برای همان روز هست. روز بعد باید تحلیل مجزایی با توجه به روند داشته باشید. چه بسا در یک روز سیگنالها نشان از تایید خرید بدهند ولی دو روز بعد روند حرکت قیمتی به نحوی باشه که سیگنال فروش صادر بشه.
۳- الزاما هر صعودی نشانه خرید نیست و اگر از قبل سهامی را خریده اید ، هر افت قیمتی نباید بدون تحلیل، شما را نگران کنه.

به امید موفقیت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *