جلسه ششم – آموزش امکانات سایت بورس اوراق بهادار تهران-۳

در پست قبل بخش فوقانی اطلاعات منوی ۱ ” در یک نکاه ” از صفحه اطلاعات شرکت را بررسی کردیم. در این پست ابتدا بخش پایینی صفحه مربوطه شرکت را توضیح خواهم داد که ادامه همان منوی شماره ۱ و منوی “در یک نگاه” هست:

در یک نگاه شرکت خساپا
اطلاعات نماد خساپا در یک نگاه – قسمت دوم

در این تصویر که ادامه منوی “در یک نگاه” هست سمت چپ بالا اطلاعات کدال codal شرکت را ملاحظه میکنید. کدال اطلاعیه هایی است که هر شرکت در مورد فعالیتش ارائه کرده و سازمان بورس برای اطلاع عموم منتشر میکنه . مثل ترازنامه ، سود و زیان ، قراردادهای مهم ، پیش بینی سود ، پیش بینی و عملکرد فعالیت ، برگزاری مجمع ، افزایش سرمایه ، پرداخت سود سهام و غیره

در سمت راست تصویر نمودار حرکت قیمت در بازه زمانی مورد دلخواه را نشان می دهد.

این نمودار خطی هست و قیمتهای پایانی روز را درج میکند.

همانطوریکه که میدونین قیمتها در طی روز هم بالا و پایین می رود و قیمتهای متفاوتی را تجربه میکند که این نوسانات روزانه از طریق نمودار خطی قابل مشاهده نیست. ولی سایتهای دیگری هم هست که امکان نمایش نمودار شمعی را به شما می دهد و من جمله سامانه آنلاین معاملات که جدیدا نمودار شمعی هم به منوهای خود اضافه کرده تا تصمیم گیری روند قیمتها را برای شما تسهیل کنه.

در نمودار شمعی به جای یک نقطه در هر روز ۴ نقطه قابل تشخیص هست

نقطه قیمت آغازین روز ، نقطه حداکثر قیمت روز ، نقطه حداقل قیمت روز ، و قیمت پایانی روز

کندل نمودار شمعی
کندل نمودار شمعی ژاپنی

به مجموعه اطلاعات هر روز شامل ۴ نقطه مورد اشاره یک کندل می گویند که در تصویر بالا دو کندل ملاحظه میکنید که یکی سفید هست و دیگری مشکی

سفید نشان دهنده صعودی بودن روند در طی روز هست و مشکی نشان دهنده نزولی بودن قیمت در همان روز

در برخی نرم افزارها کندل صعودی به رنگ سبز و نزولی به رنگ قرمز نشان داده می شود

هر کندل از یک بدنه تشکیل شده  و دو تا دنباله در بالا و پاتیین بدنه

از آنجا که ترتیب نقاط در کندل صعودی و نزولی کمی متفاوت هست ابتدا صعودی را توضیح می دهم

اون قسمت مستطیل وسط را که بدنه نامگذاری کردیم در کندل صعودی خط پایین بدنه نشان دهنده قیمت آغازین می باشد و خط بالای بدنه نشان دهنده قیمت پایانی.

دنباله ای که از خط پایین بدنه به سمت پایینتر کشیده شده نقطه ای است که در طی روز حداقل به این قیمت رسیده و دنباله ای که از بالای بدنه به سمت بالاتر رفته هم نشان دهنده قیمتی است که در آن روز حداکثر به آن قیمت رسیده.

حالا در مورد کندل نزولی تنها فرقی که میکنه اینه که نقطه آغازین خط بالای بدنه هست و نقطه پایانی خط پایین بدنه

ولی قیمت حداقل و حداکثر مثل کندل صعودی به ترتیب همان دنباله های پایین و بالا هستند.

در آینده که خواستیم تحلیل تکنیکال را توضیح بدیم این مفاهیم بسیار مهم خواهند بود.

ولی فعلا به همان نمودار خطی بسنده میکنیم

اما هر نقطه در نمودار خطی یا هر کندل در نمودار شمعی ژاپنی گفتیم نشاندهنده یک روز هست

ولی ما میتونیم نمودارمون رو به جای روز تبدیل به ساعت کنیم یا تبدیل به هفته یا ماه یا سال کنیم

و ضمنا محدوده هم کم یا زیاد کنیم تا اطلاعات بیشتری از روند قیمت را بدست آوریم

در بخش پایین صفحه در یک نگاه هم اطلاعات کلی سایر شرکتهای همان گروه را جهت مقایسه آنها درج کرده

مثلا وقتی شما دارین اطلاعات شرکت سایپا را نگاه میکنید ، در این قسمت اطلاعات گروه بهمن و ایران خورو و سایر شرکتهای خودرویی را هم میتونین ببینین که وضعیت اونها در این روز به چه شکل است.

و اما منوی دوم » اطلاعات پایه

اطلاعات پایه
اطلاعات پایه نماد خساپا

در این منو اطلاعاتی مختصر از نام شرکت ، عنوان نماد ، صنعت و گروهی که آن شرکت به آن تعلق دارد را نشان می دهد

۳- منوی سابقه EPS

اطلاعات eps
سابقه EPS نماد خساپا

گفتیم که شرکتها در دوره های سه ماهه موظف هستند که سود خودشون رو پیش بینی کنند و ضمنا عملکرد واقعی سود و زیان شرکت را بر مبنای صورتهای مالی هم در مقاطع سه ماهه منتشر کنند. ضمنا گفتیم هر شرکت باید اطلاعات صورتهای مالی و من جمله سود خودش را در مقاطع ۶ ماهه و پایان سال حتما با تایید حسابرس منتشر کنه ولی اطلاعات صورتهای مالی ۳ ماهه و ۹ ماهه نیازی به تایید حسابرس نداره ولی الزام به تایید هیئت مدیره خواهد داشت.

در این منو کلیه اطلاعات سود پیش بینی شده و عملکرد واقعی آن شرکت را در هر تاریخی که منتشر شده ملاحظه میکنید . و میتوانید سوابق قبلی را هم ببینید تا روند چندین سال آن شرکت هم دستتان بیاید

۴- سابقه DPS

اطلاعات dps خساپا
سابقه DPS نماد خساپا

این منو هم مشابه منوی قبل است با این تفاوت که سابقه اطلاعات سود سهام پرداختی ثبت میشود که بخشی از سود کل شرکت خواهد بود

۵- سابقه معاملات

سابقه معاملات خساپا
سابقه معاملات نماد خساپا

در این منو سابقه معاملات انجام شده روزانه شامل حجم معامله ، تعداد معامله ، قیمتهای حداقل و حداکثر و شروع و پایانی و درصد تغییرات آنها در آن روز را یکجا میبینید

۶- پیامهای ناظر بازار

پیامهای ناظر بازار خساپا
پیامهای ناظر بازار نماد خساپا

سازمان بورس تشکیلاتی داره که یکی از آنها ناظر بازار هست

پیامهایی که ناظر بازار در خصوص توقیف و بازگشایی نماد را منتشر میکنه در این بخش به اطلاع فعالین بازار می رساند

۷- اطلاعیه های کدال

اطلاعیه های کدال خساپا
اطلاعیه های کدال نماد خساپا

در قسمتهای مختلفی از سایت امکان دسترسی به اطلاعیه های کدال بود که توضیح لازم داده شد. از این منو هم این اطلاعیه ها قابل دسترس هستند

۸- صورتهای سود و زیان

صورتهای مالی خساپا
صورتهای سود و زیان نماد خساپا-۱

در این منو صورت سود و زیان شرکت در سه مقطع دوره جاری ، دوره مشابه سال قبل و کلی سال قبل به تفکیک درآمدها و هزینه ها و سود کل ، سود سهام ، و سود پرداختنی درج میشه

به دلیل طولانی بودن این صورت ادامه اطلاعات سود و زیان هم در تصویر بعدی مشاهده میکنید:

سود و زیان خساپا2
صورتهای سود و زیان نماد خساپا-۲

۹ – ترازنامه

ترازنامه خساپا
ترازنامه نماد خساپا-۱

در این منو هم اطلاعات وضعیت مالی یعنی ترازنامه را مشاهده میکنید که بخش داراییها در تصویر اول و بدهی و سرمایه را در تصویر دوم ملاحظه میکنید

ترازنامه خساپا
ترازنامه نماد خساپا-۲

قبلا گفتیم که تحلیل فاندامنتال بر اصولی استواره که بخشی از آنها تحلیل ترازنامه و سود و زیان هست که نیاز به تخصص مالی داره و ممکنه در تخصص همه سرمایه گذاران نباشه. اگه شما هم از این اطلاعات سررشته ای ندارید  زیاد نگران نباشید چون بسیاری از سرمایه گذاران هم خیلی به علم حسابداری اشراف ندارند و به آمار و ارقام ترازنامه دقت نمیکنن و شاید بیشتر از همان تحلیل تکنیکال استفاده میکنن

۱۰ – سهامداران

شهامداران خساپا
سهامداران نماد خساپا-۱

به دلیل آنکه تعداذ سهامداران شرکت سایپا خیلی زیاد بود ، ادامه اطلاعات این منو را هم در تصویر دوم برایتان آوردم

سهامداران خساپا
سهامداران نماد خساپا-۲

در این منو مشخص میکنه که چه افراد حقیقی یا حقوقی مالک این شرکتی هستند که در حال مطالعه اطلاعات اون هستین و هرکدام مالک چه مقدار از سهام آن شرکت هستند

۱۱- منوی هیئت مدیره

هیئت مدیره خساپا
هیئت مدیره نماد خساپا-۲

در این منو اعضای هیئت و مشخصات هر کدام و اینکه افرادی حقیقی هستند یا نماینده شرکتی دیگر و همینطور موظف هستند یا غیر موظف یعنی حقوق بگیر شرکت متبوع هستن یا خیر ، درج میشه

۱۲- آگهی دعوت به مجمع

آگهی دعوت به مجمع خساپا
آگهی دعوت به مجمع نماد خساپا

در این منو آخرین آگهی که سهامداران را دعوت به مجمع میکنه را درج میکنند. یادتون باشه اگر شما هم سهام شرکتی را خریدید و تا روز مجمع ان سهام را نگه داشتید میتوانید به عنوان سهامدار در مجمع شرکت کنید و حق رای خواهید داشت

۱۳- منوی اطلاعات تماس

اطلاعات تماس خساپا
اطلاعات تماس نما خساپا

در این منو هم اطلاعاتی از قبیل آدرس و شماره تماس شرکت درج میشه

۱۴- منوی سابقه مشمول فرآیند تعلیق

سابقه مشمول فرآیند تعلیق
سابقه مشمول فرآیند تعلیق نماد خساپا

در این منو هم سابقه ای از زمانهایی که این شرکت مشمول تعلیق قرار گرفته را جهت اطلاع سرمایه گذاران درج میکنند

در جلسه قبل اطلاعاتی از حرکت قیمت سهم در یک روز ارائه کردم اما لازم میدانم برای درک بیشتر موضوع ، قیمتهای یکی دو شرکت دیگر را هم مثال بزنم

یکبار دیگه تصویر قیمت سهام شرکت سایپا را بررسی میکنیم

عرضه و تقاضا خساپا
عرضه و تقاضای نماد خساپا

طبق توضیح کد ۱۸ تصویر گفتیم که بهترین تقاضایی که برای خرید این سهم وجود داره عبارت است از

۳ نفر خریدار که مجموعا تقاضای ۱۰۹۵۰۰ سهم از این شرکت را به قیمت ۱۱۷۱ ارائه کرده اند

بعد از این ۳ نفر ، ۱۱ نفر دیگه بودن که مجموعا ۴۵۱۲۲۶ سهم را به قیمت ۱۱۷۰ ریال طالب بودن

و بعد از همه اینها ۷ نفر دیگه بودن که مجموعا متقاضی  166358 سهم به قیمت ۱۱۶۹ ریال بودن

اما در مقابل افرادی که فروشنده بودن عبارتند از ۲ نفر که کلا ۲۳۱۴۱ سهم را به قیمت ۱۱۷۲ ریال برای فروش گذاشته بودن و دنبال آنها یک نفر بود که ۱۰۰۰ سهم برای فروش داشت که قیمت هم ۱۱۷۵ اعلام کرده بود و یک نفر دیگه هم ۲۰۰۰ سهم داشت که به مبلغ ۱۱۷۸ برای فروش گذاشته بود.

و گفتیم اتفاقی که توی بازار میفته اینه که اگه فروشنده و خریدار سر حرف خودشون مصر باشن و تعدیلی توی قیمتهاشون ندن هیچ معامله ای جوش نخواهد خورد

ولی به نظر شما با توجه به تعداد خریداران و فروشندگان کدامیک زودتر قیمتش رو تعدیل میکنه ؟

چون اینجا خریدار زیاده و فروشنده کمه در نتیجه خریداران زودتر حاضر میشن برای رقابت و عقب نیفتادن از قافله ، قیمت خریدشون رو بالا ببرن. در مقابل فروشنده ها هم وقتی اوضاع رو اینجوری میبنن اونها هم قیمتها را بالا و بالاتر میبرن

مثالی دیگر میزنم

اطلاعات سهام شرکت بیسکویت گرجی

عرضه و تقاضا سهام غگرجی
عرضه و تقاضا نماد غگرجی

همانطور که میبینید ۱۹۵ نفر جمعا بیش از ۷ میلیون سهم را به قیمت ۵۹۳۸ ریال پیشنهاد خرید داده اند

ولی در مقابل هیچ فروشنده ای در این نرخ وجود نداره. “هیچ فروشنده ای”

پس قیمت این سهم بالا و بالاتر میره تا جایی که فروشنده ای پیدا بشه.

همانطور هم که میبینید قیمت این سهم ۴٫۹۵ درصد رشد خورده و الان هم توی قیمت ماکزیمم ، این حجم خریدار داره

و اما تصویر بعدی شرکت کاشی و سرامیک حافظ

عرضه و تقاضا کحافظ
عرضه و تقاضا نماد کحافظ

برای این شرکت هیچ کس تقاضای خرید نداره ولی تعدادی فروشنده وجود داره. هر چند تعداد فروشندگان زیاد نیست ولی همان تعداد هم  ترسشون از اینه که اگر یک مشتری هم پیدا بشه ، سهام فروشندگان دیگر را بخرن و سهام خودشون همینطور روی دستشان بماند. ضمنا میبینین که با وجودی که قیمت روی منفی ۵ درصد هست ولی باز هم مشتری برای اون وجود نداره

نکته : هر وقت برای برای سهامی خریدار زیاد باشه ولی فروشنده ای وجود نداشته باشه میگن صف خرید تشکیل شده

و برعکس ، اگر تعداد زیادی فروشنده باشه بدون اینکه خریداری وجود داشته باشه میگن صف فروش تشکیل شده

اینکه چرا میگن صف خرید ، قاعده صف خرید و فروش رو خدمتتون عرض میکنم:

افرادی که توی بورس تقاضای خرید سهامی را ثبت میکنن اگر قیمتشون بالاتر از دیگران باشه اولویت و نوبتشون برای خرید زودتر از دیگران خواهد بود. حال اگر چند نفر قیمت مشابه ارائه کرده باشن ، .اونی تو اولویت هست که درخواستش رو زودتر ثبت کرده.

برای فروش هم همین قاعده وجود داره . گاهی برای سهامی در ظرف مدتی کمتر از ۱ دقیقه بیش از ۵۰ میلیون سهم تقاضا میشه در حالیکه ممکنه در آن روز فقط ۱ میلیون سهم عرضه بشه در نتیجه این یک میلیون سهم گیر افرادی میاد که زودتر از بقیه درخواست داده اند

سهامی که محبوبت داره معمولا ساعت ۸:۳۰ دقیقه و صفر ثانیه باید کلیک شده باشه تا بلکه شانس خرید پیدا کنه

حجم مبنا : گفتیم که قیمت هر سهمی میتونه در طی روز حداقل و حداکثر در دامنه مثبت ۵ و منفی ۵ درصد نوسان کنه . ولی گفتیم که استثنائاتی هم داره که یکی دو موردش رو گفتیم

یکی دیگر از مواردی که باعث میشه نوسان قیمت از قاعده +۵ تا -۵ عدول کنه ، رعایت حجم مبنا هست

فرض بر اینه که در طی یکسال تعداد سهامی که از یک شرکت خرید و فروش میشه بیش از ۲۰ درصد کل سهام اون شرکت هست . در اینصورت اون دامنه ۵ درصد مثبت و منفی برای سهام شرکت معنی پیدا میکنه

حالا اگر متوسط حجم خرید و فروش سالانه سهام یک شرکتی به این عدد نرسه اونوقت این سهم نمیتونه از ظرفیت دامنه +-۵ درصد استفاده کنه و به همان نسبت دامنه قیمت کاهش پیدا میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *