جلسه پانزدهم : تحلیل تکنیکال – فیبوناچی

در قرن ۱۳ میلادی ریاضی دانی ایتالیایی بنام لئوناردو فیبوناچی به دنبال حل مسئله ای بود که نهایتا با خواص شگفت انگیز سری اعدادی مواجه شد که بنام خودش سری اعداد فیبوناچی نامگذاری شد.
این اعداد شگفت انگیز را بعدها خیلی از دانشمندان در علوم دیگر و بسیاری از مردم در طبیعت به تجربه بکاربردند و جالب اینجاست که در بسیاری از شگفتیهای خلقت هم از قبیل زیبایی شناختی دیده می شود. از قبیل نحوه چینش دانه های تخمه آفتابگردان ، لاک حلزون ، مقیاس و تناسب اندام بدن از جمله دست و پا یا محل قرار گرفتن چشم و گوش در صورت.
فیبوناچی پس از قراردادن عدد صفر و یک ، اعداد بعدی را از حاصل جمع دو عدد قبل بدست آورد و سری زیر را مورد کاوش قرار داد
۰٬ ۱٬ ۱٬ ۲٬ ۳٬ ۵٬ ۸٬ ۱۳٬ ۲۱٬ ۳۴٬ ۵۵٬ ۸۹٬ ۱۴۴٬ ۲۳۳، . . .
همانطور که میبینید به جز دو عدد اول ، هر عدد از جمع دو عدد قبل از آن بدست آمده است.
در تصویر متحرک زیر این موضوع توضیح داده شده است :

سری فیبوناچی

حالا اگر هر عدد از سری فوق را بر عدد قبل از آن تقسیم کنیم عددی نزدیک به عدد طلایی ۱٫۶۱۸ بدست می آید که نسبت طلایی می نامند.
مطابق جدول فوق چنانچه عدد ۲۳۳ را بر ۱۴۴ تقسیم کنیم عدد ۱٫۶۱۸ به دست می آید.
همینطور اگر ۱۴۴ را بر ۸۹ تقسیم کنیم تقریبا همین عدد به دست می آید.
یعنی هر عدد به اندازه ۶۱٫۸ درصد بیش از عدد قبلی آن خواهد بود.
و به عبارت دیگر هر عدد به اندازه ۶۱٫۸% از عدد بعدی آن کوچکتر است
سرمایه گذاران فعال در بازار بورس از این اعداد شگفت انگیز برای تعیین نقاط خرید یا فروش خود استفاده می کنند و چون تعداد افرادی که از این قانون تبعیت می کنند زیاد هستند ، در نتیجه در عمل هم با عرضه و تقاضاهای زیادی در این محدوده مواجه شده ، قیمتها هم تمایل دارند که به سمت همین نقاط سوق داده شوند.
از طرف دیگر هر عدد از سری فیبوناچی ، تقریبا ۳۸٫۲ درصد از دو عدد بعداز آن بزرگتر است.
پس قیمتها طبق قاعده فیبوناچی بعد از یه صعود ، تمایل دارن که به اندازه ۳۸٫۲ % اصلاح شوند که اتفاقا این نقطه با خط حمایت برابر خواهد بود . و بعد از آن دوباره روند صعودی را ادامه دهند که در مرحله بعد هدف ۱٫۶۱۸ هست. ضمنا این نقطه هم خط مقاومت را تشکیل میدهد.در صورت شکست خط حمایت سطح هدف بعدی محدوده ۶۱٫۸% خواهد بود.
البته باز تاکید میکنیم که هیچ کدام از قواعد تحلیل تکنیکال به تنهایی قطعی نیستند و نباید مبنای تصمیم گیری قرار گیرند ولی عموما رعایت این قواعد به موفقیت سرمایه گذاران کمک شایانی میکنه. در این جهت لازم هست که شما سایر اندیکاتورها را هم در کنار هم بررسی کنید چرا که در شرایطی که قیمت با قواعد فوق نتواند پس از لمس سطح ۳۸٫۲ ، مجددا روند قبلی را در پیش بگیره و سطح حمایت را بشکند اونوقت ، سطح بعدی ۵۰% و پس از آن ۶۱٫۸ درصد هست که خطوط حمایت بعدی را تشکیل می دهند.

سطوح فیبوناچی

در تصویر فوق خطوط درصد فیبوناچی بر روی سطح قیمت با رنگهای مختلف نشان داده شده است.
فیبوناچی انواع مختلفی داره که دو حالت عمومی آن که کاربرد بیشتری داره رو خدمتتان عرض میکنم
یکی فیبوناچی گسترشی یا Extension  که خود دو حالت داره :
اول اینکه قیمتها صعود میکنه سپس مقداری اصلاح میشه و در ادامه مجددا روند صعودی خودش را دنبال میکنه که گفتیم در اولین مرحله سطح ۱٫۶۱۸ هدف اول هست و پس از آن اهداف بعدی که اعداد فیبوناچی تعیین میکنند.
دوم هم عبارت از حالتی است که قیمتها در حال ریزش هست و سپس مقداری اصلاح میشه یعنی افزایش پیدا میکنه که باز از درصد های فیبوناچی تبعیت میکنه و در ادامه همچنان به ریزش قیمت تا سطح ۱٫۶۱۸ و اعداد بیشتر ادامه میده و به این حالتها گسترشی میگویند
و اما حالت دیگری در فیبوناچی هست که به آن اصلاحی یا Retracement می گویند که این هم میتونه دو حالت داشته باشه:
اول اینکه قیمتها صعودی بوده ولی در ادامه نمیتونه روند صعودی خود را دنبال کنه و مجبور به اصلاح قیمت به سطوح پاینتتر میشه تا وقتی که حتی به قیمت ابتدایی آن هم ممکنه برسه.
و یا حالتی که قیمتها نزولی بوده ولی در ادامه نمیتونه خط حمایت را بشکنه و قیمتها از آن نقطه شروع به افزایش میکنه و به قیمتهای شروع نقطه فیبوناچی میرسه.

فیبوناچی گسترشی

در تصویر فوق نمونه ای از فیبوناچی گسترشی میبینید که قیمت از نقطه A شروع شده و به نقطه B  رسیده ولی در ادامه دوباره قیمتها افزایش پیدا کرده و از حد نقطه A  هم فراتر رفته که با فلش قرمز در سمت راست تصویر میبینید.

فیبوناچی اصلاحی

و اما در تصویر بالا قیمت از نقطه A آغاز شده و به نقطه B رسیده ولی در ادامه نتونسته این سطح را رد کنه و به نقاط اصلاحی ما بین حداکثر و حداقل رسیده که باز با فلش قرمز نشان داده شده است. به این نوع فیبوناچی اصلاحی یا Retracement  گفته میشه.

مهمترین اعداد درصد فیبوناچی عبارتند از :
۲۳٫۶
۳۸٫۲
۵۰
۶۱٫۸
۱۶۱٫۸
۲۶۱٫۸

ذکر این نکته لازم است که متاسفانه ابزار تحلیل تکنیکال موجود در سامانه های برخط و آنلاین ، ابزار فیبوناچی را پشتیبانی نمیکنه و باید از نرم افزارهای دیگری از قبیل متاتریدر (مفیدتریدر) و یا سایر نرم افزارها برای به دست آوردن این نقاط استفاده کنید که با جستجو در سایتها می توانید آنها را بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *