جلسه یازدهم : تحلیل تکنیکال – RSI

با ادامه بحث تحلیل تکنیکال و مشخصا کاربرد اندیکاتور RSI در خدمت شما علاقمندان به بازار سرمایه هستم .از آنجا که سعی میکنم توضیحات و تحلیلها به روز و با تفصیل خدمتتون ارائه بشه ، نمودار روز شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد پارسان خدمتتان ارسال میکنم.

نمودار پارسان
نمودار پارسان

همانطور که ملاحظه میکنید از آبانماه امسال روند قیمت این نماد نزولی شده و شواهد اینجور نشون میده که قیمت توی کانال نزولی گیر کرده

قبلا هم گفتیم که کانال قیمتی یکی از ابزار تکنیکال هست ولی ابزارهای دیگری هم هست که باید بهشون توجه بشه.

حدود یکماه هست که کارگزاری مفید ابزار تحلیل تکنیکال را به سامانه معاملات برخط خودش اضافه کرده. من قبلا از اکسل برای این تحلیلها استفاده میکردم و هنوز هم از اکسل استفاده میکنم. ولی امشب از همان ابزار کمکی سایت کارگزاری مفید بهره میگیرم.

علاوه بر نمودار قیمت در وسط صفحه ، پایین نمودار خطوط سبز و قرمز رنگی مشاهده میکنید که نشان دهنده حجم معاملات هست. اولا همانطور که میبینید بعد از کاهش قیمت به مرور از حجم معاملات کاسته شده و کم کم قیمت به حدی افت پیدا کرده که دیگه معامله ای انجام نشده و یا در حجم پایین انجام شده. این بدان معناست که یا خریداران با توجه به روند نزولی علاقه ای به خرید ندارند و یا فروشندگان به دلیل قیمت پایین آن ترجیح داده اند از عرضه سهام خودداری کنند

ولی در این پست شما را با یک ابزار دیگه به نام اندیکاتور RSI آشنا میکنم

در تحلیل تکنیکال اندیکاتورهای زیادی وجود دارند که به نوعی سیگنال خرید یا فروش میدن و به ما کمک میکنن که تصمیم درست و منطقی بگیریم.

یکی از این اندیکاتورهای مهم ،  RSI هست

اندیکاتور RSI  مخفف Relative Strength Index هست.

در تصویر بعد نمودار قیمت همین شرکت را با ادغام نمودار RSI مشاهده میکنید.

اندیکاتور RSI نماد پارسان
اندیکاتور RSI نماد پارسان

در قسمت پایین صفحه ، شما نمودار دیگری میبینید که به آن اندیکاتور RSI گفته میشه و چون این اندیکاتور معمولا در دوره ۱۴ روزه تهیه میشه به RSI14 هم معروف هست. روند حرکتی اندیکاتور RSI را در تصویر بالا ملاحظه میکنید. این اندیکاتور خاصیتی که داره اینه که بصورت درصدی هست و از حداقل صفر تا حداکثر ۱۰۰ نوسان میکنه.

نموار RSI یک محدوده مینیمم از صفر تا ۲۰% داره و یک محدوده ماکزیمم از ۸۰% تا ۱۰۰%

به منطقه ۲۰ درصد پایینی محدوده اشباع فروش و به محدوده ۲۰% بالایی منطقه اشباع خرید گفته میشه.

یعنی هر بار که RSI کمتر از ۲۰% میشه دیگه فروش کم میشه و از اون ناحیه معمولا تمایل برای خرید آغاز میشه. و برعکس هر بار که RSI به بالای ۸۰% میرسه دیگه خریدهای هیجانی رنگ میبازه و نشاندهنده تغییر جهت قیمت ها به سمت فروش هست.

پس علیرغم اینکه کانال قیمت سه ماهه نزولی هست ولی اندیکاتور RSI داره سیگنال خرید میده چون rsi در محدوده زیر ۲۰% قرار گرفته و قاعدتا دیگه نباید قیمت ها بیش از این افت کنه و احتمالا به زودی صعودی خواهد شد.

از طرف دیگه خطوط افقی سبز رنگ و قرمز رنگ حمایت و مقاومت هم در تصویر آخر میبینید که من با توجه به سوابق قبلی این سهم و تکرارهای مینیمم و ماکزیمم های روی آن نقاط را ترسیم کردم

خط قرمز نقطه چین که روی افق مبلغ ۳۴۴۱ ریال قرار گرفته آخرین قیمت فعلی قیمت سهام هست

اولین خط مقاومتی که وجود داره روی قیمت ۳۷۸۰ هست. اگر قیمت بتواند از این سطح مقاومت عبور کنه مقاومت بعدی روی ۴۲۴۰ قرار گرفته . ضمنا قیمت ۴۷۵۰ مقاومت محکمتری است که در صورت عبور قیمت از مقاومتهای قبلی به اون سطح خواهد رسید.

اما اگر قیمتها همچنان تصمیم به کاهش داشته باشه خط حمایت جدی دیگری تا ۲۸۷۰ نداریم. پس اگر قرار باشه قیمت از ۳۳۱۵ ریال کمتر بشه پس میتونه تا همون خط حمایت ۲۸۷۰ هم کاهش پیدا کنه. اما انتظار نداریم این اتفاق بیفته.

علاوه بر اندیکاتور RSI ، اندیکاتور دیگری که به ما کمک میکنه که از نظر تکنیکال بگیم روند این سهم باید صعودی باشه اندیکاتور Stochastic هست.

در تصویر بعد نمودار را با همراهی این اندیکاتور ملاحظه میکنید.

اندیکاتور stochastic نماد پارسان
اندیکاتور stochastic نماد پارسان

این اندیکاتور هم تقریبا مشابه اندیکاتور قبل از دو محدوده ۲۰% پایینی و بالایی تشکیل شده.

در پستهای بعد در مورد نحوه محاسبه این اندیکاتورها و عملکردشون بیشتر با شما صحبت خواهم کرد.

یادمون باشه برخی معامله گران فرصت طلب و موفق با موقعیت سنجی در حالی که دیگران در حال خرید هستند و قبل از اینکه زمان مفید بگذره ، فروشنده میشن و در زمانی که دیگران در قیمتهای پایین در حال فروش هستند ، البته منطقی خریدار میشن.

در پستهای بعد ، این سهم و یکی دو سهم دیگر را با تفاصیل بیشتر و توضیحات تکمیلی اندیکاتورها ، تحلیل میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *