حرکت مخالف طلای زرد و سیاه

ایران هفته پرالتهابی را پشت سر گذاشت و احتمال شدت یافتن این جو ناآرام در هفته های آتی نیز وجود دارد. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی و اعلام شیوع کرونا در ایران مهم ترین عامل این آشفتگی ها می باشد. به اعتقاد فعالان بازار، تبعات ورود ویروس کرونا به کشور در رشد قیمت‌ ها مؤثر بوده و در صورت ادامه گسترش این ویروس قیمت‌ ها با نوسان بیشتری مواجه خواهند شد.

در هفته ای که گذشت نرخ دلار با رشد ۹.۲ درصدی از ۱۴۳۸۰ به ۱۵۷۰۰ تومان رسید که این بیشترین رشد قیمت این دارایی طی هفته های اخیر می باشد. سکه نیز با رسیدن به ۶ میلیون ۱۰۰ هزار تومان بیشترین رشد را (۱۴.۴ درصد) به ثبت رساند. قیمت جهانی طلا نیز در هفته گذشته با رشد نوسانی ۲.۵ درصدی مواجه بود و طبق معمول تغییرات سکه بیشتر تحت تاثیر نوسانات دلار بوده و این دو دارایی در ایران روند تقریبا مشابهی داشته اند.

همان گونه که گفته شد قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF مهم ترین عامل افزایش نرخ طلا و سکه در هفته گذشته بوده است. اگر تا قبل از این ایران می توانست از طریق دور زدن تحریم ها مراودات مالی خود را انجام دهد، با قرار گرفتن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی راه ارتباط تجاری با سایر کشورها به روی ایران بسته شد. طبق قوانین بین المللی همه کشورها باید تراکنش های مالی افراد و نهادهای وابسته به ایران را تحت نظر داشته باشند و به این ترتیب نه تنها برای افراد مشکل ایجاد کرده بلکه دور زدن تحریم ها را نیز غیرممکن می نماید. اگر چه اثر روانی این موضوع از مدت ها پیش قیمت دلار و سکه را دستخوش تغییر قرار داده بود اما ورود فعالان اقتصادی با انگیزه تقاضای احتیاطی ارز و سکه و همچنین نوسانات نرخ حواله درهم منجر به رشد بیشتر این دو دارایی نسبت به هفته های اخیر گردید. البته ناگفته نماند که شیوع ویروس کرونا در کشور و بسته شدن مرزهای ایران برای جلوگیری از گسترش این ویروس باعث شد که راه های اندک ورود ارز به کشور نیز محدودتر شده و همین نکته نیز نرخ سکه و دلار را تحت تاثیر بیشتری قرار داد.

شاخص سهام نیز در هفته گذشته رشد ۹.۴ درصدی داشته است. بهبود وضعیت بورس‌کالا به دلیل روند صعودی قیمت کالا در بازار جهانی و افزایش نرخ دلار در سامانه نیما و شکستن مرز ۱۴ هزار تومانی در بازار آزاد و در نتیجه افزایش انتظارات تورمی را می‌توان از دلایل این رشد دانست. بازار بورس در هفته گذشته به جای تاثیر پذیری از اخبار منفی مانند شیوع بیماری کرونا و بازگشت ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، تحت تاثیر عوامل مثبتی همچون افزایش نرخ دلار و ورود جریان نقدینگی به بازار بورس قرار گرفت. لکن تحلیل گران انتظار دارند در هفته های آتی اثر منفی رخدادهای گفته شده بیشتر خود را نشان دهد. 

قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا در هفته گذشته به ترتیب با ۱۳.۵ و ۱۳.۲ درصد کاهش بیشترین سیر نزولی را طی هفته های اخیر داشته است. در حالی که کاهش اثرات منفی شیوع ویروس کرونا در چین منجر به رشد ملایم قیمت نفت شده بود، با گسترش این بیماری در بسیاری از کشورها از جمله ایران و ایتالیا و برخی کشورهای آسیای شرقی، فعالیت های صنعتی در سرتاسر دنیا محدودتر شده و این به مفهوم کاهش تقاضا و افت قیمت جهانی نفت می باشد.

همان گونه که پیش تر گفته شد قیمت جهانی طلا در هفته گذشته رشد ۲.۵ درصدی داشته است. هر انس طلای جهانی از مرز ۱۶۷۲ دلار گذشت و در انتهای هفته به حدود ۱۶۵۰ دلار رسید؛ این بالاترین نرخ از سال ۲۰۱۲ میلادی است. یکی از دلایل کاهش بهای این فلز گرانبها، احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به منظور افزایش اطمینان سرمایه گذاران می باشد. از سویی برخی تحلیل گران معتقدند با گسترش کرونا در آمریکا و ژاپن، ارزش جهانی دلار و ین کاهش یافته که در نهایت منجر به افزایش تقاضا و قیمت طلا به عنوان یک دارایی امن خواهد شد. این در حالی است که قیمت بیت کوین که هفته گذشته در کانال ۱۰ هزار دلار قرار داشت، در این هفته به کانال ۸ هزار دلار تنزل پیدا کرد. همچنین در هفته گذشته با کاهش مبادلات تجاری میان اروپا و آسیا به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش اعتماد سرمایه‌ گذران به اقتصاد آلمان، ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ ترین سطح در سه سال گذشته رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *