خورش بامیه و بادمجان

مواد لازم برای ۴ نفر :

بامیه خورشی ————————— ۳۰۰ گرم

بادمجان ———————————- سه عدد متوسط

پیاز ————————————— یک عدد متوسط

گوشت خورشی ————————- ۳۰۰ گرم

آب گوشت ——————————- ۴ لیوان

گوجه فرنگی —————————-  ۲ عدد متوسط

غوره فریز شده ————————-  یک استکان

نمک ، فلفل —————————– به مقدار لازم

طرز تهیه :

ابتدا گوشت را شسته و  یک دست خرد کنید . پیاز را خلال خرد کنید و در کمی روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی شود . بعد گوشت ها را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و کمی سرخ کنید تا اندازه ای که آب گوشت کاملا کشیده شود . بعد ۶ لیوان آب روی مواد بریزید حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد . بعد از جوشیدن آب ، حرارت را ملایم کنید تا آرام بپزد .

بامیه هارا تمیز بشوئید و کلاهک سر آنها را طوری با چاقو ببرید که حفره سر بامیه باز نشود . در غیر این صورت خوش بسیار لیز و بد مزه میشود . بادمجانها را هم پوست بگیرید و به اندازه دلخواه برش بزنید ، مقداری نمک لا به لای آنها بپاشید و کنار بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود ( حدود یک ساعت ) بعد بادمجانها را در روغن زیاد سرخ کنید.

 ( هر چه روغن حین سرخ کردن بادمجان ها بیشتر باشد ، مقدار جذب روغن توسط بادمجان کمتر میشود )

برای اینکه از روغن کمتری استفاده کنید ، قبل از اینکه بادمجانها را درون روغن بیندازید روغن را خوب گرم کنید و هنگام سرخ شدن درب ظرف را بگذارید تا بادمجانها کاملا  سرخ شوند و هم پخته شوند . دقت کنید که بادمجانها موقع سرخ شدن رنگشان تیره نشود .

بعد از اینکه بادمجانها سرخ شدند . آنها را از ظرف خارج کنید و بامیه ها را در باقیمانده روغن کمی سرخ کنید . دقت کنید در حدی سرخ شود که مزه خامی آن از بین برود و دچار تغییر رنگ نشوند .

بعد از سرخ شدن بامیه ها ، بادمجانها را به آنها اضافه کنید و گوجه فرنگی ها را به چهار قسمت برش بزنید و در مخلوط بامیه و بادمجان بریزید .

از آب معمولی در این غذا استفاده نکنید بهتر است . فقط از آب گوشت استفاده کنید .

آب گوشت در حال پختن را به ظرف بامیه و بادمجان و گوجه اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش کم کم با آب گوشت جا بیفتد .

 غوره را به خوش اضافه کنید . (( وقتی غوره فریز میشود طعم بهتری دارد . غوره تازه خورش ها را کمی تلخ میکند ولی برای انواع آش ( مثلا آش گوجه ) بسیار مناسب تر از غوره فریز شده است . ))

وقتی گوشت پخت آنرا داخل ظرف خورش بریزید و مقدار نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و صبر کنید تا خورش به حد لازم جا بیفتد .

بادمجان مقدار کمی ویتامین های آ ، ب و ث دارد و دارای پتاسیم فراوان میباشد . ارزش غذایی و انرژی زایی کمی دارد به همین جهت در رژیم های لاغری زیاد مورد استفاده قرار میگیرد . همچنین تا حدی به رفع کم خونی کمک میکند .

بامیه دارای مقدار فراوانی از ویتامین ب و قدری ویتامین آ و ث است . همچنین دارای املاح معدنی و فسفر و پتاسیم و منیزیم میباشد .

و گوشت منبع مطمئنی از پروتئین است + مقداری فیبر و کلسیم .

این خورش معمولا با چاشنی آبغوره سرو میشود و در استانهای آذربایجان شرقی و غربی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد . ولی در جاهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد .

میتوانید این خورش را بدون بادمجان هم تهیه کنید . در این صورت روغن کمتری را به خورد خانواده خواهید داد !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *