دانستنیهای ایران باستان

آیا می دانید: داریوش کبیر طرح تعلیمات عمومی و سواد آموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند که همین مناسبت خط آرامی یا فینیقی را جایگزین خط میخی کرد که بعد ها خط پهلوی نام گرفت داریوش به حق متعلق به زمان خود نبود و ۲۰۰۰ سال جلوتر از خود را می اندیشید .

آیا می دانید:داریوش در پاییز و زمستان ۵۱۸ _۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بر روی کاغذ آورد.

آیا می دانید:داریوش بعد از تصرف بابل ۳۵۰۰۰ یهودی برده را که در آن شهر در زیر یوق بردگی شاه بابل بودند آزاد کرد.

آیا می دانید:داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کوروش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین می رفت که بعدها جاده ابریشم نام گزاری شد.

آیا می دانید: داریوش برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بود ۲۵۰۰۰ کارگر به صورت ۱۰ ساعت کار در تابستان و ۸ ساعت کار در زمستان به کار گماشته بود و به هر استاد کار هر ۵ روز یک بار یک سکه طلا داریک می داد وبه خانواده از کارگران بهغیر از مزد آنان روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن” کره” عسل و پنیر می داده است و هر ۱۰ روز یک بار استراحت داشتند .

آیا می دانید: داریوش در سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داد که به گفته مورخان گرانترین کاخ دنیا محسوب می شد این درحالیست که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بودند بدون پرداخت مزد که با شلاق نیز همراه بوده است.

 آیا می دانید: تقویم کنونی (ماه ۳۰ روز) به دستور داریوش پایگزاری شد و ادو هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی “دنی برن” بسیج کرده بود بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و۳۱ روز تعطیلی رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است.

آیا می دانید: داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایگذاری کرد وبه مناسبت آن تمام جوانان  چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببیند تا بتواند از سرزمین پارس دفاع کند .

آیا می دانید:داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه- وزارت آب –سازمان املاک – سازمان اطلاعات – سازمان پست و تلگراف (چاپار خانه) را بنیان نهاد.

آیا می دانید:داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از امپراتوری ایران بود سدی عظیم بروی رود سند نهاد.

آیا می دانید:اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد.

آیا می دانید:فیثاغوریث که به دلیل مذهبی از کشور خود گریخته بود به ایران پناه آورد و توسط داریوش کبیردارای یک زندگی خوب همراه مستمری دائم شد.

آیا می دانید: در طول سلطنت داریوش کبیر ۲۴۲ حکمران بر علیه او شورش کردند و او پادشاهی بود که با ۲۴۲ مورد شورش مقابله کرد و همه را بر جای خود نشاند و عدالت را در سراسر ایران گسترش داد او در آخر پادشاهی به اندازه ۱۰ میلیون لیره انگلستان ذخیره مالی در خزانه دولتی بر جای گذاشت.

آیا می دانید : تحولی که زرتشت در فرهنگ ایران به وجود آورد زنهای ایرانی را در تمام زمینه ها هم تراز مردان کرد و زنها از چنان آزادی برخوردار شدند که مانند آنرا در هیچ جایی از دنیای باستان نمیتوان یافت. درآن زمان یونانیها با زنان خود مانند برده رفتار میکردند و ارسطو میگفت زن نمیتواند روح داشته باشد. (پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۰)
آیا می دانید : هیچ صفحه ای از کتابهای تاریخ نمیتواند گواه دهد که یک نفر بزور به اندیشه زرتشت وارد شده باشد. اگر جز این بود زمانی که ایرانیان امپراطوری جهانی درست کرده بودند، یونان و هند و مصر و تمام خاور میانه و نیمی از آفریقا زرتشتی شده بودند. ( پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس ۱۹۸۴ رویه ۱۱۴)
آیا می  دانید در فرمان آزادی کورش (قانون استوانه ای  حقوق بشر). که ۲۵۴۱ سال پیش با خط میخی روی استوانه بزرگی نوشته شده و امروز در موزه لندن است، البته از دفینه های خاک عراق امروزی بود که در آن زمان جزو سرزمین امپراتوری ایران بود . این جمله ها آمده اند: « انسانها آزادند که هر خدایی را که دلخواه آنها است بپرستند، آنها آزادند که در کشور دلخواه خویش زندگی کنند، همگی باید در آرامش و صلح زندگی نمایند…..». ( و. ایلرز : ترجمه استوانه کورش از خط میخی، ۱۹۷۴ : ی. کیله: تفسیر نوشتار استوانه کورش، ۱۹۷۳ )

آیا می دانید : پس از آزادی یهودیان از اسارت بابل بوسیله کوروش بزرگ، ساختن معبد اورشلیم بوسیله داریوش و جمع آوری تورات بوسیله خشایارشاه، سه پادشاه ایران، پیامبران یهودی همچون ایسایی، ژرمی، ازقیل ودانیل، کورش بزرگ را در تورات « فرستاده خدا و پیام آور آزادی» خواندند. (ژرار ایزرایل: کورش بزرگ، پاریس ۱۹۸۷)
آیا می دانید: دولت های هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *