سوالات قبل از ازدواج

پاسخ به سوالات قبل از ازدواج توسط حجت الاسلام دهنوی شامل موارد زیر :

۱) ازدواج فامیلی ۲) سربازی ۳) ملاکهای انتخاب همسر ۴) زیبایی همسر

 

در ادامه مطلب به پاسخ سوالات خود برسید …

نکته : پاسخ کلیه سوالات از حجت الاسلام حسین دهنوی می باشد.


دختری بیست و یکساله هستم و از ازدواج می ترسم . لطفا راهنمایی بفرمایید .

اگر ما راجع به هر چیزی آگاهی داشته باشیم از آن نمی ترسیم . الناس اعداء ما جهلوا : آدمها دشمن نادانی های خود هستند . اگر شما برنامه ما را جدی بگیرید و دنبال بکنید و به ائمه معصومین متوسل بشویید و از الان بگویید من با هرکس ازدواج کنم سی درصد نقاط منفی دارد . و دنبال ایده ال نباشید حتما موفق می شوید .

 

اگر ازدواج های فامیلی مشکل دارند ، چرا حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) که دختر عمو و پسر عمو بودند ، با هم ازدواج کردند و فرزندان سالمی داشتند ؟

البته این دو عزیز دختر عمو و پسر عمو نبودند . حضرت علی (ع) پسر عموی پیامبراکرم(ص) بودند . شاید بخاطر همین است که شایع شده است عقد پسر عمو و دختر عمو در آسمانها بسته شده است . البته ما گشتیم و چنین روایتی پیدا نکردیم .

ما باید این شُبهه را از بین ببریم . بالاخره ازدواج فامیلی بود . ما نگفته بودیم ازدواج فامیلی بد است . حتی متخصصان امر هم نمی گویند فامیل ها با هم ازدواج نکنند نهی نمی کنند . می گویند: اگر بنا هست فامیل های درجه یک با ازدواج کنند ، به جهت مشکلاتی که ممکن است در فرزندانشان ایجاد شود ، مشاوره و آزمایش ژنتیک را جدی بگیرند .

ازدواج فامیلی از جهاتی راحت تر است . بهر حال فامیل نزدیک ، یک عمر با هم رفت وآمد می کنند و همدیگر را می شناسند . در ازدواج غیر فامیلی ، بعضی مواقع صداقت نیست . ازدواج داشته ایم که طرف ، تحصیلا ت خود را دروغ گقته است .

اما پسر عمو نمی تواند درباره تحصیلات خود دروغ بگوید . اگر این ها را جدی بگیرند ، منعی برای ازدواج فامیلی نیست . حالا ممکن است بگویند : این دو عزیز بزرگوار آزمایش ژنتیک ندادند و فرزندانشان سالم بودند . بله این درست است ولی خداوندی که این دو را برای هم آفریده ، مشکلات آنها را هم حل می کند و نمی گذارد مشکلی برای آنها پیش بیاید .

 

خجالت می کشم با خواستگارانم گفتگو کنم . آیا راه دیگری برای تبادل فکر وجود دارد ؟

این کمرویی نقص و اختلال است . این حیای حمق است و به تعبیر روانشناسان این یک اختلال ارتباطی است . این مشکل را حل کنید .

شاید این یک عامل پس زدن آقا باشد . چون این نقص است راه دیگر این است که شما سوالاتتان را به صورت مکتوب بنویسید و به طرف بدهید تا ایشان سوالات را جواب بدهند . یا اینکه آقا صدایشان را ضبط کنند تا خانم صدای آقا را هم بشنود .

بنده خیلی موافق نیستم که کس دیگری به جای شما سوالات را بپرسند . که این خیلی جالب نیست . دو راه اول بهتر است . شما هم می توانید جواب سوالات را ضبط کنید و به آقا بدهید تا گوش کند .

 

دختردایی ام را دوست دارم و خجالت می کشم با خانواده ام مطرح کنم . راهنمایی بفرمایید؟

این حیای خوبی نیست . دو تا حیا ء داریم : حیای عقل و حیای حمق . شما با مادرتان مطرح کنید . و به خواستگاری بروند اگر شرایط را دارند. اینها حیای خوبی نیست و دین ما نمی پسندد.

 

با دختری بی نماز و غیر محجبه آشنا شده ام . بخاطر ازدواج با من محجبه و نماز خوان شده است . آیا می توانم اعتماد کنم ؟

خوب این خیلی خوب است . شما سبب خیر شده اید که ایشان محجبه و نماز خوان شده اند . اگر یک نفر زنده بشود ، گویی تمام مردم دنیا زنده شده اند . امیدوارم استمرار پیدا کند . ولی معمولا استمرار پیدا نمی کند و نکته اش هم این است که ایشان بخاطر شما این کار را می کنند نه بخاطر خدا این حجاب و نماز و عشق ، حجاب و نماز عشق است .

و من معتقدم این عشق ها ی قبل از محرمیت با محرمیت دفع میشود . به قول افلاطون وصال مدفن عشق است . و به قول چینی ها ، ازدواج گورستان عشق است شما ازدواج می کنید و ده ماه بعد عشق از بین می رود و حجاب و نماز هم از بین می رود . این احتیاط است . نمیخواهیم دل این آقا را بشکنیم .

اگر ایشان تمام شرایط شما را دارند و فقط حجاب و نماز است خوب این حیف است . شما میتوانید این کار را بکنید رابطه تان را با ایشان قطع کنید و بگویید ما به درد همدیگر نمیخوریم . و متوجه نشوند که این یک طرح است .

بگذارید یکسال بگذرد و دورادور ایشان را ببینید . و تحت نظر داشته باشید . اگر دیدی دست از حجاب و نماز برداشتند معلوم میشود این حجاب و نماز عشق بود ه است . ولی اگر دیدید استمرار پیدا کرد ، ایشان هدایت شده اند . و می توانید با ایشان ازدواج کنید . ولی روی این قول ها خیلی حساب نکنید .

بیست و دو ساله بودم که آقایی بیست و پنج ساله به من قول ازدواج داد و حالا بعد از سه سال می گوید : ما به درد همدیگر نمی خوریم . آیا بازی کردن با احساسات دختران درست است ؟

جوانان عزیز قول ندهید . این قول دادن مشکلاتی را پیش می آورد . جریحه دارکردن احساسات ، احساس شکست ، ازدواج گریزی و انتقام جویی و در خانم ها نفرت از مردان را بوجود می آورد . در ضمن از دست دادن فرصت ها هم هست . چرا ما تاکید می کنیم که قول ندهید ؟ زیرا شرایط آدمها عوض میشود و یا مانع ایجاد میشود .

یک موقع آزمایش ازدواج جواب نمی دهد یا مشاوره ژنتیک جواب نمیدهد . در جواب این خانم باید بگویم که این کار درست نیست و به این آقا می گویم : اگرشما بخاطر یک هوس مثلا یک خانم زیباتر را دیده اید و یا مثلا پولدارتر شده اید و می خواهید زیر قولتان بزنید ، این کار را نکنید . از دل شکسته پرهیز کنید و دل کسی را نشکنید .

حالا شاید در این چند سال ، ایشان به این رسیده اند که این دو بهم نمی خورند و آقا فهمیده که شما همتای هم نیستید ، در اینجا بنفع شما خانم است که با ایشان ازدواج نکنید . چون در آینده از هم جدا میشوید و مشکل بیشتر میشود .

 

آقایی قول داده که به سربازی برود و بعد با هم ازدواج کنیم و حالا زیر قولش زده ، چه کار باید بکنم ؟

در ازدواج نباید قول داد زیرا شرایط عوض میشود شما این را به فال نیک بگیرد و با این مسئله چالش پیدا کنید و به رابطه قبلی فکر نکنید و نگران نباشید . ان شاء الله در آینده مورد مناسبتری به خواستگاری شما می آید.

ch3.iribtv.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *