ضعیف تر شدن جریانات اقیانوسی

ضعیف تر شدن جریاتات اقیانوسی می تواند خبرهای بدی را برای ساکنین شمال غرب اروپا در بر داشته باشد.

نگرانی عمده درمورد آب وهوا باید بیشتر معطوف به بالا رفتن درجه حرارت ، بالا آمدن سطح آب اقیانوسها، تغییر در میزان بارش باران وسهمگین تر شدن طوفانها باشد که عامل عمده آن توزیع وگردش گرما از منطقه  حاره ای به نواحی قطبی است .بدین ترتیب متوجه می شویم که افزایش درجه حرارت در بعضی نقاط کره زمین  دراثر تغییرات جریانات دریائی است تا افزایش گازهای گلخانه ای .  در مقاله دکتر هری برایدن وهمکارانش از مرکز ملی اقیانوس شناسی ساوت امپتون که در مجله نیچر چاپ گردیده ذکر شده  که شواهد نشان می دهد جریانات اقیانوس اطلس شمالی که در دهه های گذشته ضعیف شده بود  بیشتر از عامل عرض جغرافیائی نواحی اطراف خود را تحت تاثیر قرارداده است  .

همه جریانات آب گرم گلف استریم که باعث افزایش درجه حرارت آب از خلیج مکزیک بطرف حواشی اقیانوس اطلس می شود می شناسند اما با جریان عمیق برگشتی جنوبی (DSRF)  کمتر آشنایی دارند در این جریان قسمتی از آبهای عمقی بطرف منطقه ای با  آب وهوای گرمتر برمیگردد. همانطور که در نقشه مشاهده می گردد جریان گلف استریم بدو قسمت تقسیم می شود یک بخش قسمتی از آب اقیانوس را به ساحل افریقا بر می گرداند که بعنوان جریان جنب حاره ای معروف است ، بخش دیگر مسیر DSRF   جریان عمقی برگشتی را دارد. بازوی شمالی جریان گلف استریم و DSRF

با هم یکی شده وتشکیل کمربند ناقل اقیانوس اطلس را میدهد.

 از سال ۱۹۵۷ سال بین المللی  ژئوفیزیک ، بخش جنوبی اقیانوس اطلس شمالی با اندازه گیری ها در طول ۲۵ درجه عرض شمالی از جزایر قناری تا فلوریدا  لحظه به لحظه  مورد مطالعه قرار گرفته است ، در طول این مسیر منقطه ای را نشان می دهد که حداکثرمقدار گرما به اطراف منتقل می شود وهمچنین جریانات پراکنده دریائی  براحتی در آن جریان داشته اند (اشکال بستر دریا در بخش شمالی بیشتر تمایل دارد که جریانات اقیانوسی  را به جریانهای کوچک تبدیل کند).

در تحقیقات نشان داده شده که ۵ جریان بصورت عرضی  این جریان را قطع کرده ، سه جریان در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۸ گزارش شده ، یک جریان توسط دکتر برایدن اعلام شد که در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاده.نتایج حاصل در سال ۱۹۹۲ همان نتیجه دو سال قبلی بوده.در سال ۱۹۹۸ افت جریان DSRF  محسوس است. ودر سال ۲۰۰۴ افت  بیشتری داشته. جریان آب گرم گلف استریم در فلوریدا تغییر نکرده است . و برای برقراری تعادل حجم آب حمل شده بوسیه جریان جنب

حاره به تلافی و جبران افت جریان DSRF  افزایش یافته است .در نتیجه زمانیکه تعدادی از جریانات تحت تاثیر قرار میگیرند ،حجم آب حمل شده توسط کمربند ناقل اقیانوس اطلس تا ۳۰ درصد کاهش یافته است .

اگر این امر درست باشد نتیجه آن برای بریتانیا که باعث افت میانگین  درجه حرارت تا ۱ درجه سانتیگراد می شود مهم است ، همین موضوع را قابل توجه کرده است . وممکن است این کاهش یبشتر هم بشود (درسال ۲۰۰۴ کاهش درجه حرارت بیشر از ۱۹۹۸ بود) واگر کمربند ناقل از همه جهت متوقف شود همانطور که در گذشته بود ، آب وهوای بریتانیا مانند نیوفوندلند می شود.سئوال این است که چرا این اتفاق می افتد وچه چیزی  می تواند پیش آید.

برای باور گرم شدن آب وهوای جهانی می توان ازمدلهای کامپیوتری کمک گرفت کمربند ناقل باغوطه ور شدن آب از سطح به بستر در سه ناحیه تقویت می شود، فرو رفتن آب بعلت شوری است در همین زمان این جریان به عرضهای شمالی می رسد که سرد ومتراکم است ، ، آب تازه بیشتر در دریا در اطراف نواحی غوطه وروجود دارد. این آب حاصل از افزایش بارندگی وتغذیه رودخانه هاست که در ناحیه جریان پیدا کرده وهمچنین حاصل از ذوب کلاهک یخ گرینلند می باشد. آب تازه تراکم کمتری تا آب شور دارد، نتیجه اینکه آب مخلوط شده در سطح کم کم پائین می رود.

مشاهدات برایدن تا دورترین منطقه شمالی گسترش ندارد و صحت آنرا در آن مناطق نمی توان بسادگی بیان کرد .

اما اندازه گیری در یکی از نواحی که جریان آب فرورفته (مقاله آن در ۴ سال پیش چاب شد) نشان می دهد که میزان وارونگی آب از سال ۱۹۵۷ افت چشمگیری داشته است .بنابراین تمام شواهد دال بر گرم شدن آب وهوا می باشد و مجله نیچر مقاله دکتر برایدن را در این مورد همزمان با هفته ای که نشست پروتکل کیوتو(مونترال کانادا) برقراربود چاپ نمود.بنابراین هرچند که افزایش گازهای گلخانه ای یکی از عوامل گرم شدن آب وهوا است ولی اثر کمربند ناقل را نمی توان نادیده گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *