فواید خود ارضایی و عوارض جبران ناپذیر آن برای سلامت بدن

در این مقاله به پیرامون خودارضایی ، عوارض جبران ناپذیر خود ارضایی پرداخته شده است.

برای آشنایی کامل با ما همراه باشید !

خود ارضایی نوعی تحریک جنسی به شمار می آید که نیازی به پارتنر ندارد. امروزه با زیاد و در دسترس بودن عوامل محرک جنسی، شیوع خود ارضایی به خصوص در گروه سنی جوانان و نو جوانان بسیار افزایش یافته است. متاسفانه در دسترس بودن شبکه های اجتماعی حاوی مطالب مستهجن و فیلم های پورن موجب تسهیل این امر شده است. مسائل دینی و اعتقادی ما در دین اسلام وسبب شده که خود ارضایی در فرهنگ ما به عنوان یک تابو به شمار بیاید اما اگر خارج از دین نیز به ین مسئله نگاه کنیم می بینم که در اکثر نقلاط جهان از این کار به دلیل مضرات بسیار زیاد این عمل که از نظر علمی نیز ثابت شده است مردم از انجام عمل خودارضایی نهی می شوند.

عوارض خودارضایی

آمار خود ارضایی در ایران و جهان :

بنا بر تحقیقات ویکی سرا  بطور میانگین بیش ۸۸ درصد ( افراد بالغ ۱۶ سال تا ۵۰ سال ) در دنیا بطور ماهانه حداقل یکبار خود ارضایی میکنند . این آمار در ایران ۳ درصد بیشتر است . عموما تحقیقات نشان میدهد که خودارضایی در زنان بیشتر از مردان شایع است و ترک خود ارضایی نیز در جتس مونث به مراتب آسان تر از جنس مذکر است .

عوارض خود ارضایی

احساس خستگی مفرط،اولین عارضه ی چشمگیر خود ارضایی :

هر کسی که خود ارضایی را تجربه کند متوجه می شود پس از آن به شدت احساس خستگی می کند.بدن در طول خود ارضایی مقادیر زیادی از مواد مغذی خود را از از دست می دهد و همین مسئله سبب میشود فرد احساس خواب آلودگی کند.
اگر خود ارضایی ادامه پیدا کند و به یک عادت مخرب تبدیل شود به مرور زمان این ضعف در بدن تثبیت می گردد و به حتالت عمومی و دائمی شخص مبدل می شود.

به خطر انداختن سلامت استخوان ها با خود ارضایی

در خود ارضایی ، کلسیم بسیار زیادی از بدن خارج می شود و مدامت بر انجام این کار منجر به پوکی استوان و احساس درد شدید در استخوان ها می گردد.

مسائل روحی و روانی مخرب خود ارضایی :

شاید یکی از مخرب ترین اثار خود ارضایی را بتوان تاثیر مستقیم آن بر روی سلامت روان بر شمرد.خود ارضایی می تواند عاملی برای ضعف اعصاب و پرخاشگری باشد و حساسیت فرد را به محرک های آزار دهنده افزایش دهد زیرادر اثر این کار مراکز عصبى و غدد در مغز و هیپوتالاموس آسیب می بیند و آسیب ‏هاى جبران‏ ناپذیر بر آنها وارد مى ‏شود. از طرفی این افراد از حس صمیمیت و جنبه های عاطفی رابطه ی جنسی بهره نمی برند و دائما در فکر و خیال می باشند و بنابر این لذت به ارگاسم رسیدن با همسر خود را از دست می دهند یکی از عوارض بسیار شایع خود ارضایی زودانزالی می باشد. اگر خودارضایی در شخص مکررا تکرار شود، ارضا شدن برای فرد در آن حالت یک عادت می شود و سریعا اتفاق می افتد.

عوارض خودارضایی

ریزش مو :

مسئولیت رشد مو و استحکام آن در بدن به عهده ی پروتیئن ها می باشد.

از آنجایی که مایع خارج شده هنگام ارضا شدن ۱۰ درصد پروتیئن به همراه خود دارد، مداومت بر خود ارضایی باعث از ذست رفتن استحکام مو و ریزش مو در فرد می گردد

ایجاد اختلال در دید:

اختلالات هورمونی ناشی از خود ارضایی و عدم تعادل هورمون ها در بدن این شخص ممکن است نشانه های خود را در بینایی نشان دهد و سبب تاری دید یا در بلند مدت ضعف بینایی گردد.

درد:

انجام عمل خود ارضایی به طور مکرر ممکن است ایجاد درد دائمی در ناحیه کمر و کشاله ران را به دنبال داشته باشد.
این درد ها در صورت ادامه یافتن می تواند در فعالیت های روز مره ی شما اختلال ایجاد نماید

اختلال نعوظ :

این مشکل بسیار جدی می تواند در اثر خود ارضایی نیز ایجاد شود. خود ارضایی بیش از حد ممکن است سبب نعوظ نرم شود و آلت تناسلی شما را ضعیف کند.

ضعف در سیستم ایمنی :

همانگور که پیشتر گفته شد خود ارضایی سبب از دست رفتن مواد مغذی از بدن می گردد.بنابر این می تواند بدن را در مقابل بیماری ها اسیب پذیر نماید و عملکرد بدن در مقابل میکروب ها را به طور محسوسی کاهش دهد. به همین دلیل افرادی که خود ارضایی می کنند زودتر مریض می شوند.

عوارض خودارضایی

از دست دادن زیبایی :

از بین رفتن شادابی چهره و به خصوص بی رمق شدن چشم ها از عوارض قابل مشاهده ی شخص در خود ارضایی می باشد. حالت چهره در افراد ارتباط مستقیمی با سلامت روحی و جسمس آنان داردو از آنجایی که خود ارضایی اثر مخربی بر این مسئله می گذار می تواند زیبایی را نیز دچار مشکل نماید.

بی اختیاری ادرار :

این مورد از شرم آور ترین عوارض خودارضایی است و تاثیر بسیار مخربی بر روی اعتماد به نفس شخص و حضور وی ور اجتماع دارد. خود ارضایی ممکن است به مرور باعث ضعف در کنترل ماهیچه های مجاری ادراری شود و باعث می شود فرد به خاطر شرمساری از بوی بد در اثر بی اختیاری ادرار از جمع ها فاصله بگیرد.

بر هم ریخت نظم عادت ماهیانه و درد بیشتر:

دخترانی که عمل خود ارضایی را زیاد انجام می دهند و به آن اعتیاد دارند ، در هورمون های بدن خود اختلال ایجاد می کنند و همین مسئله باعث می شود عادت ماهیانه ی آن ها به هم بریزد و در دوران قاعدگی درد بسیاری داشته باشند.

احساس گناه:

خود ارضایی در فرهنگ ما به شدت نهی شده است و از نظر مذهبی گناه کبیره محسوب می شود .اگر اعتقادات مذهبی در شخصی بیدار باشد، احساس گناه آزار دهنده ای را برای خود ارضایی تجربه میکند.

اختلال در زندگی روزمره

در برخی موارد نادر ، ممکن است افراد بیش از اندازه به خود ارضایی اقدام کنند که ممکن است:

  • آن‌ ها را از کار ، مدرسه یا رویداد های اجتماعی دور نگه دارد
  • عملکرد روزانه فرد را مختل کند
  • مسئولیت‌ ها و روابط او را تحت تاثیر قرار دهد
  • جایگزینی برای فرار از مسائل مربوط به روابط یا جایگزینی برای تجریات زندگی باشد

در این حالت فرد باید تحت درمان توسط یک روان درمانگر یا متخصص سکسولوژی قرار گیرد تا بتواند رفتار جنسی خود را مدیریت کند .

عوارض خودارضایی

توصیه هایی برای رهایی از خود ارضایی :

۱ـ حتما در طول مدتی که میخواهید خود ارضایی را کنار بگذارید با یک مربی یا درمانگر در ارتباط باشید.این مسئله کمک فراوانی برای ثابت قدم شما در این راه خواهد داشت.

۲-به این توجه کنید که چقدر از مسیر را آمده اید.ترک عادت های مخرب معمولا ۴۰ روز زمان می برد. به خود امیدواری بدهید تا بتوانید به نفس خود غلبه نمایید.

۳-عوارض خود ارضایی را دائما مرور کنید.احساس گناه و شرمساری که از این کار تجربه کردید را به یاد آورید این کار به شما کمک می کند بیشتر سر تصمیم خود بمانید.

۴- اگر شرایط ازدواج را دارید اقدام کنید تا فشار ها از روی شما برداشته شود.

۵-سعی کنید از لباس های تنگ و چسبان استفاده نکنید زیرا این لباس ها با تحریک اندام تناسلی ممکن است شمارا به سمت این کار ترغیب کند.

۶-موهای زائد ناحیه تناسلی خود را بزنید زیرا حس خارش در آن ناحیه می تواند عاملی برای رفتن به سمت خود ارضایی باشد.

نکته پایانی : در پایان متوجه خواهیم شد که خود ارضایی نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ کشور دیگری مورد تایید قرار گرفته نشده است لذا هیچگونه فوایدی را نیز به دنبال نخواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *