مجرد یا متاهل

خدای قادر متعال در هستی همه چیز را از روی حکمت خلق کرده است وعلاوه بر خلقت حکیمانه ، انواع اسباب و علل آزمایش بشر را هم مهیا کرده است . و از همه مهمتر بشر را عقل سلیم اعطا کرده تا خود ، راه را انتخاب کند و درست و غلط را به دلخواه گزینش کند .

. او می تواند گزینش کند . او می تواند ازدواج کند و می تواند مجرد بماند . او از سنی به بلوغ جنسی می رسد که نیاز جنسی او رو به افزایش است . می تواند به این نیاز پاسخ دهد و می تواند بی پاسخ بگذارد و فقط تفاوت در چند چیز باقی می ماند . اینکه او باید بجای جهاد با نفس ، جهاد با طبیعت و خلقت را آغاز کند . یعنی یک تلاش بی جهت تکامل انسان ندارد و البته ممکن است در جهت دفع غرق شدن در شهوت باشد ولی جهت تکامل ندارد .
مثل اینکه سرما خوردگی یک امر طبیعی است و لباس گرم هم در اختیار است ولی با آن مبارزه کرده و سرما را تحمل می کنید .
مبارزه بی هدف ، ریاضت بی سود می باشد . این فکر باطل است و ارضاء شهوت از راه صحیح و از راه طبیعی یک سقوط و نزول از راه تکامل نیست .
آدم (ع) از بدو خلقت کامل نبود ، لذا پروردگار عالم ،همسر او ، حوا(ع) را آفرید تا مکمل هم باشند و با هم به سمت کمال حرکت کنند . در قرآن کریم می فرماید :
انا خلقنا کم من ذکر و انقی
زن و مرد را با هم قید می کند و خلقت انسان را با مذکر و مونث کامل می داند .
در تاریخ صدر اسلام آمده است ، دختری نزد پیامبر (ص) عرضه داشت : « یا رسول الله ! من متبتله شدم .» حضرت فرمودند : یعنی چه ؟ گفت « یعنی تصمیم گرفته ام تا زنده ام ازدواج نکنم و تن به زوج ندهم » پیامبر (ص) فرمودند : اگر در اینکار حسنی می بود دخترم فاطمه (ص) در اینکار از همه سبقت می گرفت .(۱)
در جایی دیگر حضرت رسول (ص) می فرمایند : مجردی یکی از شعبه های جنون است . (۲)
یعنی نمی تواند انسان مجرد قوه عقلانی او به تحلیل برخی مسائل بپردازد و عاقلانه بررسی کند و می فرماید اگر کسی ازدواج کرد نیمی از دین خود را کامل کرده .
همچنین می فرماید : از ما نیست کسی که ازدواج نمی کند و اگر کسی این سنت را اجرا نکند ، دین او در خطر است .
از روایات فوق در می یابیم ازدواج کردن هم عقل انسان کمک می کند و هم دین او را نگه می دارد و سبب می شود ، انرژی انسان در یک مسیر تکاملی مصرف شود و نه سوخته تو بی هدف از بین برود .

پی نوشت ها :
۱- وسائل الشیعه – کتاب نکاح

۲- وسائل الشیعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *