نعوظ صبحگاهی به چه معناست؟

نعوظ صبحگاهی برای مردان جوان اتفاقی عادی است. اگر شما یک مرد باشید حتما سفتی آلت را در هنگام بیدار شدن از خواب تجربه کرده اید. اغلب مردان بدون توجه به اینکه در چه سنی باشند این سفتی آلت را خواهند داشت و نبود آن نشان دهنده مشکلی در آلت است.

نعوظ صبحگاهی، که به عنوان  NPT) nocturnal penile tumescence)  نیز شناخته می شود، تقریبا هر روز برای بسیاری از پسران و مردان اتفاق می افتد. هر از گاهی ممکن است مردان با یک آلت تناسلی راست بیدار شوند. این اتفاق در مردان جوان بیشتر شایع است، هر چند مردان در هر سنی  نعوظ صبحگاهی را دارند ولی دفعات آن با افزایش سن کمتر خواهد شد.

بسیاری از مردم بر این باورند که نعوظ صبحگاهی، علامتی از تحریک جنسی است، اما این موضوع همیشه درست نیست. نعوظ صبح احتمالا پاسخ بدن شما به یکی از چندین رخداد طبیعی است.

چه چیزی موجب نعوظ صبحگاهی می شود؟

علت NPT به احتمال زیاد چند عاملی است. پزشکان چند نظریه دارند که توضیح می دهند که چرا مردان هر از گاهی بعد از خواب دچار نعوظ آلت تناسلی می شوند، اما هیچکدام از این نظریه ها با شواهد و مدارک پزشکی مشخص همراه نیست. این نظریه ها عبارتند از:
تحریک فیزیکی : اگرچه چشمان شما بسته است، بدن شما هنوز از وقایع اطراف شما آگاه است. اگر شما یا شریک جنسی شما به صورت تصادفی اندام های تناسلی را لمس کنید، ممکن است مستقیما نعوظ پیدا کنید. بدن شما تحریک را احساس می کند و با نعوظ به آن پاسخ می دهد.

تغییرات هورمونی : سطح تستوسترون شما صبح بعد از بیدار شدن در بالاترین سطح خود است. این هورمون بلافاصله پس از بیدار شدن از مرحله خواب که مرحله حرکت سریع چشم یا (REM) نامیده می شود بالاترین سطح را دارد. افزایش این هورمون به تنهایی ممکن است باعث ایجاد نعوظ، حتی بدون تحریک فیزیکی باشد. با افزایش سن مردان، معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ سال، سطح طبیعی تستوسترون شروع به کاهش می کند. همانطور که سطح این هورمون کاهش می یابد، بروز نعوظ صبحگاهی و دفعات آن نیز ممکن است کاهش یابد.

آرامش مغزی : در طول ساعات بیداری، بدن شما هورمون هایی را برای سرکوب نعوظ آزاد می کند. وقتی خوابیدید، میزان ترشح این هورمون ها در بدن کمتر می شود. این واقعیت را با دلایل دیگر نعوظ صبحگاهی ترکیب کنید و احتمال ایجاد نعوظ در صبح بیشتر می شود.

چیزی که به صورت واضح تر می توان بیان کرد این است که چه عواملی باعث نعوظ صبحگاهی نمی شوند. به عنوان مثال، نیاز به ادرار کردن دلیلی برای ایجاد نعوظ صبحگاهی نیست. بعضی مردم معتقدند که نعوظ صبح هنگام مانع از دفع ادرار هنگام خواب می شود، اما این درست نیست. نعوظ در هنگام صبح همچنین همیشه نشانه ای از تحریک جنسی نیست. در بسیاری از موارد NPT یا به علت خواب دیدن یا رویاها و افکار جنسی ایجاد نمی شود.

چه کسانی دچار نعوظ صبحگاهی می شوند؟

مردان در تمام سنین می توانند NPT را تجربه کنند. بروز این حالت در هر سنی طبیعی است و نشانه ای از گردش خون و سیستم عصبی سالم در داخل و اطراف آلت تناسلی است. پسران جوان ممکن است NPT را از سن ۶ تا ۸ سالگی تجربه کنند. NPT همچنین ممکن است در مردان در دهه ۶۰ و دهه ۷۰ رخ دهد ولی این مسئله با شروع اختلال نعوظ در سنین بالا کمرنگ تر شده و بیشتر ناتوانی نعوظ با افزایش سن مهم می شود.

مردان ممکن است نعوظ را سه تا پنج بار در هر شب تجربه کنند. NPT بدون اینکه به خواب ها و رویا های شما ارتباطی داشته باشد می تواند تا سی دقیقه طول بکشد . بعضی از مردان ممکن است تا دو ساعت در طول خواب خود نعوظ را تجربه کنند. بیشتر نعوظ در عرض چند دقیقه بعد از بیدار شدن، کمتر شده و از بین می رود.

عدم نعوظ صبحگاهی نشانگر چیست؟

داشتن یک آلت تناسلی راست هنگامی که شما از خواب بیدار می شوید نشان دهنده جریان خون سالم و سیستم عصبی سالم آلت تناسلی است. همچنین وجود NPT) nocturnal penile tumescence) به احتمال زیاد نشان می دهد که شما به لحاظ جسمی قادر به ایجاد و حفظ نعوظ در حال بیداری نیز هستید.

بیشتر مراجعین به کلینیک که اختلال نعوظ دارند اظهار می کنند که نعوظ صبحگاهی  NPT)  nocturnal penile tumescence)  ندارند، این علامت اغلب نشانه اولیه بیماری اختلال نعوظ است.

پس باید توجه کنید که اگر نعوظ صبحگاهی ندارید، به احتمال زیاد ممکن است علامتی از اختلال نعوظ باشد. شاید اتفاقی در بدن شما افتاده است که مانع گردش خون مناسب و عملکرد درست اعصاب مربوط به نعوظ شده است. شما ممکن است به احتمال زیاد ناتوانی جنسی را تجربه کنید.

اگر شما  :

اضافه وزن دارید.
فشار خون بالا دارید.
چربی خون بالا دارید .
دیابت دارید.
افسردگی دارید.
یا دچار بعضی از معلولیت های فیزیکی هستید مراجعه به یک پزشک به شما در پیشگیری از اختلال نعوظ و همچنین ارائه روش های تقویت نعوظ کمک خواهد کرد.

داروها نیز ممکن است بر توانایی شما در تجربه نعوظ صبحگاهی تاثیر بگذارند. داروهای ضد درد و بعضی از داروهای ضد افسردگی ممکن است باعث جلوگیری از NPT شوند.

نعوظ صبحگاهی یا  NPT) nocturnal penile tumescence) ممکن است هنگامی که سن شما بیشتر می شود کمتر اتفاق بیفتد، اما اگر شما جوان هستید و نعوظ صبحگاهی را تجربه نمی کنید و یا اگر به صورت ناگهانی دچار توقف در نعوظ خود شدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به یک کلینیک جنسی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *