نکات مهم درس ۱ تا ۲۲ مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

مطالعات اجتماعی (درس اول) همسایه ی ما

محله قسمتی از یک شهر یا روستاست که در آن گروهی از مردم در همسایگی یکدیگر زندگی می کنند .

برخی مقررات زندگی در محله :

جزوه پاسخ فعالیت های کتاب اجتماعی چهارم ابتدایی
مشاهده

۱- در زمان استراحت همسایه ها در کوچه توپ بازی یا در خانه سر و صدا نکنیم

۲- در خانه صدای رادیو و تلویزیون را بلند نکنیم

۳ – در محل زندگی خود یا کوچه و خیابان ، ترقه بازی نکنیم .

۴ – موقعخداحافظی با مهمان ها با صدای بلند صحبت نکنیم .

۵- زباله ها را در جای مخصوص بگذاریم تا محل زندگی همسابه ها کثیف و آلوده نشود .

مطالعات اجتماعی (درس دوم) اینجا محله ی ماست

یکی از محل های جمع شدن مردم در محله ، مسجد است .

مردم در مسجد علاوه بر عبادت خدا با یکدیگر آشنا می شوند

، از حال هم خبر می گیرند و برای حل مشکلات محله ی خود  با یکدیگر مشورت می کنند .

مسجد همچنین محل برگزاری مراسمی چون دعا ، عزاداری و جشن های مربوط به عیدهای مذهبی است .

همه ی ما باید برای تمیز نگه داشتن بوستان و مراقبت از آن تلاش کنیم . برای مثال : چمن ها را لگد نکنیم ، گل ها را نچینیم ،

با گذشت زمان در محله تغییراتی بوجود می آید .

برای مثال مردم یک محله برای زندگی به جای دیگری می روند و افراد دیگری به آن محله نقل مکان می کنند

و شکل و نوع ساختمان ها و فعالیت ها نیز تغییر می کند .

یعضی وقت ها هم امکانات عمومی جدیدی مانند ایستگاه اتوبوس یا باجه ی تلفن عمومی ، فضای سبز یا کتابخانه در محله ایجاد می شود .

مطالعات اجتماعی (درس سوم) خرید و فروش در محله

در هر محله مکان هایی برای تولید بعضی کالاها یا دادن بعضی خدمات به مردم وجود دارد که هدف آنها رفع نیازهای  ساکنان محله است .

مانند نانوایی ، سوپرمارکت ، بانک ، خشکشویی ، روزنامه فروشی ، خیاطی و غیره …

برخی امکانات در محله برای استفاده ی همه مردم ایجاد شده است مانند تلفن های عمومی ، ایستگاه اتوبوس ، عابر بانک و غیره …

هزینه : یعنی پولی که برای خرید کالاهای مورد نیاز خرج می کنیم .

درآمد : یعنی پولی که برای انجام دادن کاری به دست می آوریم .

پس انداز : یعنی مقداری از پولی را که به دست آورده ایم ، برای زمانی که به آن نیاز پیدا می کنیم ، نگه داریم و خرج  نکنیم .

به جدولی که در آن درآمد ، هزینه و پس انداز ، نشان داده شود ، جدول بودجه می گوییم .

مطالعات اجتماعی (درس چهارم) نقشه ی محله ی ما

برای تهیه نقشه از عکس هوایی استفاده می کنند . عکس هوایی را با هواپیما از بالای زمین می گیرند .

نقشه ها در پیدا کردن مکان ها به ما کمک می کنند .

راهنمای نقشه ، معنای رنگ ها و علامت های روی نقشه را مشخص می کند

و کوه ، جنگل ، دریا ، پل ، خانه ها ، خیابان ،  فرودگاه و چیزهای دیگر را روی نقشه نشان می دهد .

مطالعات اجتماعی (درس پنجم) زندگی در شهر و روستا

کار بیشتر روستاییان کشاورزی و باغداری است .

بعضی از آن ها علاوه بر کشاورزی به دامپروری و تولید صنایع دستی مانند  قالی و جاجیم مشغول اند .

روستا از شهر ، کوچک تر و کم جمعیت تر است .

به همین دلیل بیشتر مردم روستا یکدیگر را می شناسند و با هم خویشاوندند .

اداره ی هر روستا به عهده ی شورای اسلامی آن روستاست .

بیشتر شهر نشینان در کارخانه ها ، مغازه ها و اداره ها کار میکنند .

معمولا اداره ها ، فروشگاه ها و بیمارستان ها و دانشگاه ها در مرکز شهر و کارخانه ها و کارگاه ها در اطراف شهر قرار می گیرند .

اداره ی شهر را شهرداری به عهده دارد . یکی از وظایف شهرداری ، زیبا نگه داشتن شهر و حفظ پاکیزگی آن است .

عده ی کمی از مردم زندگی عشایری دارند .

شغل اصلی عشایر ، دامپروری است و برای چراندن دام ها از جایی به جای دیگر کوچ می کنند .

برخی از تولیدات عشایر ، گوشت ، لبنیات ، گلیم و جاجیم است .

شهر های بزرگ ، شهرهایی هستند که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند .

پر جمعیت ترین شهر های ایران به ترتیب عبارتند از : تهران – مشهد – اصفهان – کرج – شیراز – تبریز – اهواز – قم

کشور ما را برای اداره ی بهتر به قسمت های بزرگی تقسیم کرده اند . به هر یک از این قسمت ها ، استان می گویند .

معمولا بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر هر استان ، مرکز آن استان است .

مطالعات اجتماعی (درس ششم) جهت های جغرافیایی

جهت های اصلی عبارتند از : شمال – جنوب – مشرق – مغرب

جهت های فرعی عبارتند از : شمال شرقی – شمال غربی – جنوب شرقی – جنوب غربی

منظور از شمال و جنوب چیست ؟

اگر در یک صبح آفتابی ، در حیاط خانه یا مدرسه ، طوری بایستیم

که دست راست ما به طرف خورشید باشد و دست چپ ما به طرف مغرب ، روبروی ما شمال و پشت سرمان جنوب است .

زمینی که ما روی آن زندگی می کنیم و شهرها و کشورها روی آن قرار دارند ، کره ی بسیار بزرگی است ، که به آن کره ی زمین گفته می شود .

بالاترین نقطه روی کره ی زمین ، قطب شمال نام دارد .

به پایین ترین نقطه ی زمین که روبروی قطب شمال قرار دارد ، قطب جنوب می گویند .

قطب نما وسیله ای است که جهت قطب شمال و جنوب زمین را نشان می دهد .

قطب نما یک عقربه ی مغناطیسی ( آهن ربایی ) دارد که نوک رنگی آن همیشه در جهت شمال قرار می گیرد .

مطالعات اجتماعی (درس هفتم) جغرافی دانان چگونه محیط های زندگی را مطالعه می کنند ؟

یکی از راه های شناخت محیط زندگی خود و دیگران استفاده از دانش جغرافیاست .

دانش جغرافیا به ما کمک می کند که محیط زندگی خود و محیط های دیگر را بشناسیم

و از چگونگی زندگی مردم در  مکان های مختلف آگاه شویم .

جغرافی دان کسی است که مکان های مختلف و زندگی مردم در این مکان ها را مطالعه می کند .

بعضی از وسایلی که جغرافی دان ها در کارهایشان از آن ها استفاده می کنند عبارتند از : نقشه ، کره ی جغرافیایی ، رایانه ، کتاب ، عکس ، لوح فشرده و فیلم

مطالعات اجتماعی (درس هشتم) نخستین روستاها چگونه به وجود آمده اند ؟

به نظر برخی دانشمندان ، اولین روستاها و شهرها هزاران سال پیش به وجود آمده اند .

دانشمندان از روی برخی وسایل و اشیایی که از هزاران سال پیش به جا مانده است ، حدس می زنند

که انسان ها در آن دوره  برای رفع نیازهای خود ابزارها و وسایل کمی داشته اند .

در گذشته های بسیار دور انسان غذای خود را از میوه ی درختان ، ریشه و برگ گیاهان و تخم پرندگان به دست می آورد .

انسان در زمان های گذشته برای اینکه از حمله ی حیوانات در امان بماند به غارها پناه می برد .

در غار انسان از سرما و گرما  هم در امان بود .

نقاشی های روی دیوار غارهای قدیمی ، نشان دهنده ی اهمیت شکار در زندگی مردم غارنشین است .

اولین ابزارهای انسان ، بیشتر سنگی بودند .

او در ابتدا از سنگ ، شاخه ی درختان و استخوان حیوانات برای کندن زمین ، پیدا کردن ریشه ی گیاهان و سوراخ کردن پوست جانوران برای تهیه لباس استفاده می کرد .

بعد ها انسان ها فهمیدند که با به هم زدن بعضی سنگ ها می توانند آتش درست کنند .

کشف آتش زندگی انسان را تغییر داد زیرا باعث پیشرفت زندگی انسان ها شد .

آن ها با پختن غذا به وسیله ی آتش توانستند غذای بیشتر و سالم تری برای خود تهیه کنند

و از آتش برای گرم کردن خود و روشنایی و پختن گوشت استفاده می کردند

کارهای کشاورزی به تنهایی ممکن نبود ، آن ها خانه هایشان را در کنار یکدیگر ساختند و به این شکل اولین روستا ها به وجود آمدند .

چون مردم برای کشاورزی نیاز به آب داشتند ، در کنار رودها و چشمه ها برای خود خانه های دائمی ساختند

و به این شکل  اولین روستاهای پر جمعیت در کنار رودها پدید آمدند .

مطالعات اجتماعی (درس نهم) نخستین شهر ها چگونه به وجود آمدند ؟

با رواج کشاورزی ، مواد غذایی به اندازه ی کافی تولید می شد ، در نتیجه همه افراد مجبور به کار کشاورزی نبودند .

به همین دلیل عده ای از مردم به کارهای دیگر مثل ساختن ابزارهای کشاورزی و قایق و نیز داد و ستد مشغول شدند .

در نتیجه تقسیم کار به وجود آمد .

در آن زمان داد و ستد به صورت مبادله ی کالا به کالا بود .

داد و ستد به صورت مبادله ی کالا به کالا مشکلاتی هم داشت .

مثلا گاهی کالاهایی که با هم مبادله می شد ، ارزش یکسان  و مساوی نداشتند .

برای حل این مشکل کم کم ، سکه های طلا و نقره و و بعدها پول اختراع شد .

اولین شهر ها در کنار رودهای پر آب به وجود آمدند .

تمدن ها سرزمین هایی با شهر های بزرگ بودند که ویژگی های زیر را داشتند :

۱ حکومت و فرمانروا

۲- آثار هنری

۳- خط

۴- داد و ستد

۵ – قانون و مقررات

۶- عقاید مذهبی

۷- تقسیم کار و مهارت در کارها

اداره امور شهرها در تمدن های قدیم به عهده فرمانروایان بود .

اختراع خط در پیدایش تمدن ها و دوام آن ها نقش بسیار مهمی داشته است .

سرزمین بین النهرین ، سرزمینی است که بین دو رود دجله و فرات قرار داشت .

برخی تمدن ها عبارتند از : ایلام – سومر – بابل – آشور

مطالعات اجتماعی (درس دهم) مورخان چگونه گذشته را مطالعه می کنند ؟

دانش تاریخ به ما کمک می کند که از چگونگی زندگی مردم در گذشته آگاه شویم .

به کسانی که درباره ی زندگی انسان ها و آنچه در گذشته اتفاق افتاده است ، تحقیق می کنند و می نویسند ، مورخ می گویند .

مورخان در مطالعات خود از دانش باستان شناسی هم استفاده می کنند .

مطالعات اجتماعی (درس یازدهم) سفری به شهر باستانی همدان

همدان شهری بسیار خوش آب و هوا در دامنه ی کوه های الوند است .

یکی از مکان های تاریخی همدان ، تپه ی هگمتانه است که مربوط به سه هزار سال پیش و از دوران مادهاست .

ایران یعنی سرزمین یا محلّ آریاییان . آریایی هم یعنی نجیب و شریف .

مورخان معتقدند که حدود چهار هزار سال پیش اقوام آریایی از دو طرف دریای خزر به این سرزمین مهاجرت کردند

و به تدریج در دشت های سرسبز و حاصلخیز آن ساکن شدند .

آریایی ها سه گروه بودند : مادها – پارس ها – پارت ها

مادها در غرب ایران ساکن شدند . آن ها با آشوری ها همسایه بودند .

آشوری ها قومی جنگجو بودند و بیشتر اوقات به سرزمین مادها حمله ور می شدند و آن ها را غارت می کردند .

مادها نمی توانستند جلوی حمله ی آشوری ها را بگیرند ، زیرا با هم متحد نبودند و سپاه منظمی نداشتند .

مادها به رهبری دیااکو حکومت ماد را به وجود آوردند و آشوری ها را شکست دادند .

مادها در دامنه ی کوه الوند شهری ساختند و نام آن را هگمتانه گذاشتند .

این شهر پایتخت مادها بوده و نام آن بعد ها به همدان تغییر پیدا کرده است .

در موزه ی هگمتانه آثار سنگی ، سفالی و فلزی از گذشته های دور به نمایش گذاشته شده است.

پس از حکومت مادها ، حکومت هخامنشیان به وجود آمد .

مطالعات اجتماعی (درس دوازدهم) سفری به تخت جمشید  ۱

پاسارگاد در حدود ۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد و آرامگاه کوروش در آنجا قرار دارد .

کوروش مردی از قوم پارس بود . او پس از جنگ های فراوان با مادها آنها را شکست داد

و حکومت هخامنشیان را به وجود آورد .

تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال پیش در نزدیکی شیراز ساخته شده است .

در تخت جمشید کاخ های وسیعی قرار داشته است که باقی مانده ی تالار های پذیرایی آن ها را هنوز می توان دید .

پلکان اصلی تخت جمشید ، در هر طرف ۱۱۱ پله دارد .

تخت جمیشد به فرمان داریوش اول ساخته شد .

معماری اصلی تخت جمشید را اقوام پارسی انجام داده اند .

ستون های سنگی تخت جمشید ، بیش از ده متر ارتفاع دارند و از شگفتی های معماری جهان هستند .

تخت جمشید محل برگزاری جشن های هخامنشیان ، به خصوص جشن نوروز ، بوده است .

داریوش دستور داد کشور را که بسیار پهناور بود به بخش هایی تقسیم کنند .بعد هم برای هر بخش یک شهربان انتخاب کرد

یکی دیگر از کارهای مهم داریوش ، ساختن راه ها بود .

راه ها مهم ترین وسیله ی ارتباط میان شهرها و روستا ها و پایتخت بودند .

مهم ترین و طولانی ترین راه ، راه شاهی نام داشت .

مطالعات اجتماعی (درس سیزدهم) سفری به تخت جمشید  ۲

هخامنشیان بیش از دویست سال بر ایران حکومت کردند .

هخامنشیان در اواخر حکومتشان به دلیل اختلاف های داخلی و بی لیاقتی شاهان ضعیف شده بودند .

در این زمان اسکندر به  ایران حمله کرد و آنها را شکست داد .

اسکندر پادشاه یونان و مقدونیه بود . و او آرزو داشت همه ی جهان را تصرف کند .

آریو برزن یکی از فرماندهان شجاع ایرانی بود که تا آخرین نفس با سپاه دشمن جنگید و سرانجام کشته شد .

جانشینان اسکندر بر کشور حاکم شدند و حکومت سلوکیان را تشکیل دادند .

سلوکیان سعی کردند آداب و رسوم و خط و  زبان یونانی ها را در ایران رواج دهند .

پارت ها گروهی دیگر از آریایی ها بودند که حکومت اشکانیان را به بوجود آوردند .

در زمان مهرداد دوم ، پادشاه اشکانی ، ایران به کشوری پهناور و قدرتمند تبدیل شد .

پارت ها در فنون جنگی و اسب سواری و تیر انداری بسیار ماهر بودند .

سورنا ، سردار اشکانی ، کراسوس ، سردار رومی را شکست داد .

مطالعات اجتماعی چهارم سفری به شهر باستانی کرمانشاه (درس چهاردهم)

شهر کرمانشاه در غرب ایران و مرکز استان کرمانشاه است و در میان رشته کوه های زاگرس قرار دارد .

در کرمانشاه آثاری از دوره های هخامنشیان ، اشکانیان و ساسانیان ، مشاهده می شود .

طاق بستان و بیستون از آثار تاریخی کرمانشاه هستند .

در طاق بستان ، مجموعه ای از سنگ نبشته ها و سنگ نگاره های دوره ی ساسانیان قرار دارد .

خسرو پرویز ، اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم ، از پادشاهان ساسانی بوده اند .

ساسانیان پس از اشکانیان به قدرت رسیدند .

اردشیر ، نوه ی ساسان در جنگ با اشکانیان ، پیروز شد و حکومتی را به وجود آورد که به نام جدش ، ساسانیان نامیده شد .

در زمان ساسانیان ، معماری و سنگ تراشی ، پیشرفت زیادی کرد .

یکی از شاهان قدرتمند ساسانی ، شاپور اول بود که توانست بر رومی ها پیروز شود و امپراتور روم را اسیر کند .

یکی دیگر از شاهان معروف ساسانی ، خسرو انوشیروان بود که در زمان او شهرهای بزرگی در ایران ساخته شد

و به دستور او  دانشگاه بزرگی هم در جندی شاپور ( در استان خوزستان ) ساخته شد .

زرتشتیان آتش را مقدس می شمردند و در آتشکده ها اهورا مزدا ( خدای دانا ) را نیایش می کردند

سه پایه ی اصلی دین زرتشت پندار نیک ، گفتار نیک و کردار نیک است .

سنگ نوشته هایی که در بیستون وجود دارد ، پیروزی داریوش بزرگ را بر مخالفانش نشان می دهد.

پیام دین اسلام برادری و برابری بود . وقتی عرب های مسلمان به قلمرو ایران حمله کردند

و سپاه ساسانی را شکست دادند ، مردم نواحی مختلف ایران به تدریج اسلام را با آغوش باز پذیرفتند .

مطالعات اجتماعی چهارم کوه ها و دشت های زیبا (درس پانزدهم)

به پستی و بلندی های زمین ، ناهمواری می گویند .

به کوه هایی که مانند زنجیر به یکدیگر متصل اند ، رشته کوه می گوییم .

بالاترین جای کوه ، قلّه است .

قلّه ی دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر ، بلندترین قلّه ی ایران است .

به زمین های پایین کوه ، کوهپایه می گویند .

دشت ها زمین هایی صاف و هموارند .

در کوهستان برف فراوان می بارد . با گرم شدن هوا ، برف کوه ها به تدریج آب می شود و از جاری شدن آن روی زمین ، جویبار پدید می آید .

جویبارها از کوه ها سرازیر می شوند و از پیوستن آن ها به یکدیگر رود تشکیل می شود .

به شن و ماسه و گل و لایی که رودها همراه خود می برند ، آبرفت می گوییم .

وقتی رودها به طرف دریا می روند ، آبرفت فراوانی را که با خود آورده اند ، در نزدیکی دریا ته نشین می کنند . این آبرفت ها روی هم انباشته می شوند و پس از سال ها جلگه را به وجود می آورند .

البرز رشته کوه بسیار بلندی است که در شمال ایران کشیده شده است .

رشته کوه زاگرس در مغرب و جنوب غربی ایران قرار دارد .

دشت کویر و دشت لوت وسیع ترین دشت های ایران هستند .

جلگه ی خوزستان پهناورترین جلگه ی ایران است .

مطالعات اجتماعی چهارم  آب و هوا (درس شانزدهم)

دما ، هوا و بارش مهمترین نقش را در تعیین آب و هوای یک منطقه دارند .

دمای هوا همیشه یکسان نیست . هنگام صبح و شب ، هوا خنک تر و هنگام ظهر ، هوا گرم تر است .

در فصل تابستان ، هوا  گرم و در فصل زمستان ، هوا سرد است .

مطالعات اجتماعی چهارم  نواحی آب و هوایی ایران (درس هفدهم)

نواحی آب و هوایی ایران عبارتند از : معتدل و مرطوب خزری – معتدل و نیمه خشک کوهستانی – گرم وخشک – گرم و شرجی سواحل جنوب ناحیه معتدل و مرطوب خزری در کناره ی دریای خزر واقع شده است .

در این ناحیه ، باران فراوان می بارد و گرما وسرمای  شدید وجود ندارد . وسعت این ناحیه بسیار کم است .

ناحیه معتدل و نیمه خشک کوهستانی ، شامل کوه های بلند و دامنه های البرز و زاگرس است .

در این ناحیه ، بیشتر ماه های سال سرد است . در زمستان برف زیادی روی کوه ها می نشیند

و دمای هوا به زیر صفر درجه می رسد . این ناحیه تابستان هایی معتدل دارد .

ناحیه ی گرم و خشک داخلی ، تابستان های گرم و زمستان های سرد دارد و مقدار بارش در آن کم است .

ناحیه ی گرم و شرجی سواحل جنوب نیز تابستان های گرم وزمستان های معتدل دارد و مقدار بارش در این ناحیه نیز کم است

به همین دلیل ، این ناحیه جزو نوحی خشک است . اما به علت رطوبت دریا ، هوا در آنجا حالت شرجی پیدا می کند ،
یعنی بسیار نمناک می شود .

مطالعات اجتماعی چهارم  پوشش گیاهی و زندگی جانوری در ایران (درس هیجدهم)

در ناحیه ی آب و هوایی گرم و خشک ، گیاهان کمتری می رویند و فقط گیاهانی می رویند که در مقابل کم آبی مقاوم اند
مانند درختان نخل ، گز ، پسته ی وحشی و درختچه های خاردار .

در گذشته شتر وسیله ی اصلی رفت و آمد ساکنان نواحی گرم و خشک بوده است . البته از شیر و گوشت این حیوان هم استفاده می شود .

مژه های بلند و پلک های بزرگ شتر از چشم های او در برار طوفان شن و تابش شدید آفتاب محافظت می کنند .

کوهان شتر عضوی است که در آن غذا و آب را ذخیره می کند .

دهان شتر به گونه ای است که می تواند گیاهان خار دار را بجود و بخورد .

پاهی شتر پهن آفریده شده اند به همین دلیل این حیوان به راحتی روی شن های نرم و ریز صحرا حرکت می کند و در آن ها  فرو نمی رود .

در دامنه های زاگرس ، جنگل های وسیع بلوط وپسته ی کوهی وجود دارد .

در ناحیه ی معتدل خزری ، باران فراوان می بارد . در این ناحیه جنگل های انبوه راش و افرا و چمنزارهای سرسبز وزیبا پدید آمده است .

مطالعات اجتماعی چهارم از محیط زیست مراقبت کنیم (درس نوزدهم)

هر موجود زنده ای در ناحیه ی خاصی زندگی می کند که زیستگاه آن موجود نام دارد .

برخی از جانداران فقط گیاه می خورند که به آن ها گیاه خوار می گوییم .

به برخی دیگر از جانوران که گیاه خواران را می خورند ، گوشت خوار می گوییم .

انسان ها از طریق کارخانه ها و اتومبیل ها مواد شیمیایی و سمی را به محیط وارد می کنند و موجب آلوده شدن آب ، خاک و  هوا می شوند .

پخش زباله در محیط ، به زندگی جانداران و گیاهان لطمه می زند .

یکی از کارهای نامناسب در جنگل ها ، روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن است . آتش سوزی یکی از عوامل از بین رفتن جنگل ها و موجودات زنده است .

مطالعات اجتماعی چهارم نشانه های ملی ما (درس بیستم)

مردم ایران مانند اعضای یک خانواده در خانه ای بزرگ به نام کشور ایران زندگی می کنند . نام این خانواده ی بزرگ ، ملّت ایران است .

برخی از نشانه های مشترک ملّت ایران عبارتند از : قانون اساسی – پرچم – سرود ملّی – تقویم – زبان و خط فارسی

قوانین مهم کشور ما در کتابی به نام قانون اساسی نوشته شده اند .

در حاشیه ی پرچم ایران کلمه ی الله اکبر نوشته شده است و در وسط پرچم ، علامت جمهوری اسلامی به شکل الله وجود  دارد .

مطالعات اجتماعی چهارم  تقویم (درس بیست و یکم)

یک سال ۱۲ ماه دارد .

در روز جمعه ، که آخرین روز هفته است ، اداره ها و مدرسه ها تعطیل اند

و در این روز مردم به نماز جمعه می روند ، به خویشان و دوستان خود سر می زنند و از بیماران عیادت می کنند .

در روز های جمعه بچه ها با پدر و مادرهایشان در خانه ی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها جمع می شوند .

گاهی هم دسته جمعی به بوستان ها یا گردشگاه های بیرون از شهر می روند و ساعت هایی را در کنار هم به استراحت و تفریح می گذرانند .

مطالعات اجتماعی چهارم روزهای مهم (درس بیست و دوم)

روزهای تعطیل در ایران به دو دسته تقسیم شده اند :

۱- روزهایی که به مناسبت های دینی تعطیل اند مانند عید فطر ، عید غدیر و عید قربان –

۲- روزهایی که به مناسبت های ملّی تعطیل اند مانند روزهای عید نوروز و ۲۲ بهمن

در بعضی کشورهای همسایه ی ایران مانند تاجیکستان ، افغانستان و جمهوری آذربایجان هم مراسم و جشن های نوروزی برپا  می شود .

در سال ۱۳۵۷ مردم ایران به رهبری امام خمینی ، علیه ظلم و ستم حکومت شاهنشاهی انقلاب کردند .

انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ به پیروزی رسید .

امام خمینی ، در حدود صد سال پیش در شهر خمین به دنیا آمد که نام او را روح الله گذاشتند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *