کاهش سن بلوغ جنسی در ایران و دلایل آن

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور گفت: میانگین بلوغ جنسی در ایران در سه دهه اخیر در بین نوجوانان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش فارس، غلامعلی افروز در نخستین همایش علمی «فضاهای مجازی، آسیب‌ها و پیامدها» که با حضور شمار زیادی از اندیشمندان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان برگزار شد، افزود: پایین آمدن سن بلوغ نوجوانان ناشی از الگوی رژیم غذایی نامناسب یعنی مصرف غذاهایی همچون همبرگر، پیتزا و غذاهای این چنینی، مصرف شامپوهای ین‌دار و نیز هجمه فرآورده‌های مجازی غیراخلاقی در حوزه ذهنی کودکان است.
وی تصریح کرد: استفاده پنهانی برخی کودکان از فضاهای مجازی و فیلم‌های مستهجن می‌تواند اثر عمده‌ای بر کاهش میانگین بلوغ جنسی کودکان داشته باشد و پیامدها و تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و موجب بی‌انگیزگی، بی‌رمقی و افسردگی کودکان می‌شود.
رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور ادامه داد: رعایت نکردن اصول اخلاقی و بهداشتی در استفاده از فضاهای مجازی و هجمه دشمنان کشور، نظام تعلیم و تربیت را متزلزل کرده است و با کاهش سن بلوغ و تبعات آن روی زندگی افراد، اجتماع و مدرسه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
افروز ادامه داد: این مسائل به طور عمده بر مدرسه و زندگی اجتماعی کودکان و نوجوانان سایه افکنده و ناهنجاری‌های بسیاری را سبب شده است.
وی افزود: ما باید این مسائل را به چشم تهدید نگاه نکرده بلکه فرصتی برای اصلاح روش‌ها و بهبود فضاها بدانیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.
رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور تصریح کرد: این خانواده‌ها هستند که شرایط بحرانی را با نداشتن آگاهی از فرآورده‌های مجازی و قرار دادن آن در دسترس کودکان و نوجوانان به سهولت ایجاد کرده و آنها را به گرداب انحراف می‌کشانند.
افروز اظهار داشت: خانواده‌ها از آثار مخرب و نامطلوب امواج تلفن همراه و زمینه‌ها تخریب‌ روحی آن بی‌اطلاع هستند.
وی تصریح کرد: خانواده‌ها باید با سیطره قوی در محیط خانه و ایجاد پیوندهای عاطفی با فرزندان خود و داشتن روابط صحیح و متعادل با همسرانشان و بدون تحکم و رفتارهای قهرآمیز تلاش کنند تا فرزندان به محیط گرمی در خانواده کشیده شده و جذب شوند تا زمینه‌های گرایش به فضاهای مجازی از بین برود.
رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور همچنین از مسئولان خواست تا در برنامه‌های منسجم شش ماهه و همگام با مسئولان فرهنگی و آموزشی، همکاری خانواده‌ها را جلب کرده و با زبانی مشترک، فرآورده‌های فضای مجازی را که در خلوت کودکان و نوجوانان به آنها توجه می‌شود بررسی کنند و به مکان عمومی خانواده انتقال دهند تا مورد کنکاش قرار گیرد.
افروز با تاکید بر اینکه باید زمینه استفاده از فرآورده‌های مجازی را به حداقل رساند، ادامه داد: باید با ایجاد مصونیت فرهنگی در کودکان و نوجوانان، امنیت را در جامعه بیش از پیش تامین کرد.
وی گفت: دست دشمنان فرهنگ اسلامی و ایرانی در کار است تا فرهنگ بومی ملت ما را از بین ببرند و به سطح کشورهای اروپایی و آمریکایی نزدیک کنند.
شناخت هرچه بیشتر فضاهای مجازی و پیامدهای ناشی از آن و نیز شناسایی راهکارهای منطقی برای تبدیل آسیب‌ها به فرصت‌های سودمند از مهم‌ترین اهداف برگزاری نخستین همایش علمی «فضاهای مجازی، آسیب‌ها و پیامدها» اعلام شده است.
این همایش توسط فرماندهی انتظامی استان سمنان و با همکاری استانداری، دانشگاه سمنان و مشارکت سایر دستگاه‌ها و مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی استان سمنان در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *