چگونه در امتحان علایم و شهری رانندگی قبول شوم؟

آزمون علایم و شهری رانن

امروزه افراد زیادی برای گرفتن گواهینامه رانندگی خود اقدام میکنند. برای گرفتن گواهینامه رانندگی افراد باید در دو آزمون کتبی و عملی شرکت کنند. آزمون شهری سخت‌ترین بخش گرفتن گواهینامه رانندگی است.

اکثر هنرجویان به دلیل داشتن استرس زیاد در آزمون شهری رانندگی رد میشوند. طبق آمار در یک روز تنها ۹ درصد افراد در آزمون شهری قبول می شوند.

اکثر این افراد هم به دلیل داشتن استرس بالا و ترس زیاد نمیتوانند در آزمون قبول شوند. برای اینکه در آزمون شهری به راحتی بتوانید قبول شوید باید اول از همه استرس و ترس خود را کاهش دهید.

۱٫نکات مهم قبل از شروع آزمون شهری

  • سعی کنید سریع تر از دیگران در محل برگزاری آزمون حاضر شوید. زیرا میتوانید اشتباهات دیگر هنر آموز ها را در هنگام رانندگی مشاهده کنید. همچنین دید دیگر هنرجو ها پشت فرمان باعث میشود استرس شما کاهش یابد.
  • داشتن اعتماد به نفس و کاهش استرس مهم ترین نکته آزمون شهری است. باید آرامش خود را حفظ کنید زیرا افزایش استرس در شما باعث میشود مواردی که آموزش دیده اید را هنگام آزمون فراموش کنید.
  • خیلی از افراد هنگام برخورد با افسر دچار ترس میشوند. برای مقابله با این ترس باید افسر را مانند مربی خود تصور کنید و به جای فکر کردن به آن نکاتی که آموزش دیده اید را با خود مرور کنید.

۲٫نکات مهم هنگام نشستن پشت فرمان

قبل شروع به حرکت خودرو باید یک سری نکات را رعایت کنید. افسر ها به این نکات بسیار توجه می کنند. تمامی کارهایی که باید قبل از شروع حرکت انجام دهید در کلمه صادرکات خلاصه شده است. در ادامه تک تک حروف آن را برای شما توضیح میدهیم.

  • ص

صاد در کلمه صادرکات به معنای صندلی است. یعنی هنگام نشستن در خودرو اولین کار این است که باید صندلی را مطابق با خودتان تنظیم کنید.

  • آ

بعد از تنظیم صندلی باید آینه ها را مورد بررسی قرار دهید و آن ها را جوری تنظیم کنید که دیده کافی نسبت به عقب خودرو داشه باشید.

  • د

بعد از تنظیم آینه ها باید از خلاص بودن دنده مطمئن شوید. زیرا اگر دنده خلاص نباشد در مرحله بعدی دچار مشکل میشوید

  • ر

در این مرحله دو کار انجام میگیرد اول از همه روشن کردن و بعد استفاده از راهنمای برای نشان دادن شروع حرکت.

  • ک

بعد از روشن کردن خودرو و راهنما زدن قبل از شروع حرکت باید کمربند ایمنی خود را ببندید. این مرحله بسیار مهم است و درصورتی که فردی این مرحله را فراموش کند با برخورد جدی افسر مواجه میشود.

  • آ

آماده کردن خودرو برای حرکت یعنی قرار دادن دنده در حالت یک و نگاه کردن به آینه ها برای اطمینان از عدم وجود خودرو دیگر در راه.

  • ت

و مرحله آخر ترمز دستی را در حالت خلاص و یا پایین قرار دهید.

این نکات باید مرحله به مرحله و پشت سر هم انجام شود. پس از گذراندن این مراحل خودرو آماده حرکت است.

۳٫نکات مهم هنگام رانندگی در امتحان شهری

بعد شروع حرکت در امتداد مسیر مهم ترین نکته داشتن دقت کامل به مسیر است. در هنگام رانندگی افسر نکاتی را به شما گوش زد میکند و یا درخواست هایی از شما میکند برای مثال توقف در یک نقطه و دیگر موارد.

در این مواقع باید ابتدا به خواست افسر فکر کنید و پس از اطمینان، آن را انجام دهید. زیرا بعضی وقت ها افسر ها سعی در گول زدن هنرجو دارند تا او را محک بزنند. برخی از این موارد که اکثر افسر ها آن ها استفاده میکنند در قسمت پایین آمده است.

  • پارک در برابر پل ها، درب های منازل و یا مقابل تابلوهای پارک ممنوع.
  • درخواست گاز دادن و بالا بردن سرعت تا اندازه غیرمجاز
  • رد کردن چراغ قرمز
  • دور زدن خیابان دارای خط ممتد.
  • بوق زدن در مکان بوق زدن ممنوع
  • وارد شدن به خیابان ورود ممنوع
  • و …

حتما بخوانید: آموزش پارک دوبل برای امتحان

۴٫اشتباهات هنرجو هنگام آزمون شهری

در هنگام آزمون شهری هر اشتباه ممکن است منجر به رد شدن شما در آزمون شهری شود اما از میان همه اینها یک سری اشتباهات هست که باید از انجام آن ها خودداری کرد.

نزدن راهنما: در سر تقاطع ها و یا ورودی ها و هرجایی که شما بخواهید جهت خودرو را تغییر دهید بایستی از راهنما استفاده کنید. شما با استفاده از راهنما خودرو عقبی را از حرکت بعدی خود مطلع میکنید. استفاده از راهنما از وقوع تصادفات جاده ای و شهری زیادی جلوگیری میکند.

صدا دادن دنده هنگام جابجایی آن: بعضی مواقع ممکن است به دلیل کامل نگه نداشتن کلاچ هنگام تعویض دنده یک صدای نامناسب شنیده باشید. این صدا از برخورد دنده با یکدیگر در گیربکس به وجود می آید و باعث آسیب رسیدن به قطعات آن می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید کلاچ را تا پایین نگه دارید. همچنین در هنگام استفاده از دنده عقب اول دنده را در قسمت یک یا دو جا بزنید و سپس آن را در دنده عقب بیندازید.

خاموش کردن: نکته دیگر که باعث میشود تا خیلی از افراد هنگام آزمون شهری درهمان اول رد شوند خاموش کردن خودرو است. هنگامی که دنده خود را جا میزنید و میخواهید حرکت کنید اگر هنگام ول کردن کلاچ مقدار گازی که به خودرو میدهید کم باشد خودرو خاموش میشود.

برای جلوگیری از این اتفاق باید هنگام حرکت در موقع ول کردن کلاچ، گاز را طوری تنظیم کنید تا دور موتور بین ۱٫۵ تا ۲ بماند و زیر یک نیاید چون زمانی که دور موتور زیر یک بیاید خودرو خاموش میشود.

موقع دیگری که ممکن است خودرو خاموش شود هنگام ترمز گرفتن است اگر خودرو در حال حرکت باشد و شما از ترمز استفاده کنید و خودرو در حالت ایست کامل قرار بگیرد خاموش میشود.

برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید باید قبل از ایست کامل خودرو کلاچ را هم همزمان با ترمز نگه داشته و بعد از ایست کامل دنده خودرو را در حالت خلاص قرار دهید.

سرعت مناسب: آزمون شهری در خیابان هایی که محل عبور و مرور افراد است انجام میشود. به همین دلیل باید سرعت خودرو را روی اندازه مناسب نگه دارید.

در صورتی که بخواهید با افزایش سرعت نظر افسر را جلب کنید کاملا در اشتباهید زیرا اینکار باعث میشود افسر شما را در آزمون شهری رد کند. سرعت بسیار پایین هم باعث خسته شدن افسر میشود و ممکن باعث بروز یکسری مشکلات شود.

۵٫نکات مهم در بخش پایانی آزمون

در پایان آزمون که افسر درخواست میکند خودرو را نگه دارید باید پس از استفاده از راهنما و توقف خودرو در کنار خیابان یک سری نکته را رعایت کنید.

ابتدا باید ترمز دستی را بالا کشیده و دنده را در حالت خلاص قرار دهید. بعد از آن خودرو را خاموش کرده و سوئیچ ماشین را در می آورید.

بعد از اطمینان از انجام این کار ها و قفل بودن فرمان درب خودرو را با دست راست باز کرده و در صورت نیامدن ماشین دیگر از خودرو پیاده میشود. توجه داشته باشید بعد از پیاده شدن از خودرو از پشت ماشین رد شوید نه از قسمت جلویی خودرو.

۶٫خرابی خودرو آزمون

بعضی از افراد این باور را دارند که خودرو آزمون خراب است و دستخوش یک سری تغییرات شده است. اما این باور کاملا غلط است.

تمامی خودرو ها مثل هم نیستند و در قسمت هایی مانند پدال، دنده و صندلی تفاوت های زیادی با هم دارند. حتی در برخی موارد ممکن است خودروهایی که در یک روز در شرکت خودرو سازی تولید شده اند با یکدیگر متفاوت باشند.

در نتیجه اختلاف هایی که ماشین ها با یکدیگر دارند نباید باعث شود که شما در آزمون شهری موفق نشوید. فقط باید قلق های خودرو را متوجه شوید.

چون همانطور که در بالا گفتیم خودرو در قسمت کلاچ و ترمز با یکدیگر متفاوت هستند ممکن است کلاچ یک خودرو بالاتر از ماشین دیگر ول کند و یا ترمز یک خودرو سفت‌تر از دیگری باشد. پس شما باید با خونسردی پشت فرمان ماشین بنشینید و با یادگیری قلق هایش آن را به حرکت در آورید.

۷٫تسلط داشتن بر خود

  • حفظ خونسردی هنگام سوار شدن در ماشین آزمون
  • داشتن تمرکز کامل و توجه کردن به جلو
  • صحبت نکردن با دیگران. زیرا بعضی از افراد ممکن است باعث ایجاد اضطراب در شما شوند
  • هنگام نشستن در ماشین به جای داشتن افکار منفی و ترس از افسر به این فکر کنید که به جای افسری مربی شما و یا دوست یا یکی از اعضای خانوادتان در کنار شما نشسته است.
  • در هنگام مواجهه با یک مانع و یا حرف های افسر مانند گفتن سریع تر رانندگی کن به هیچ عنوان عجله نکنید و سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید.

۸٫نکاتی که در آزمون شهری باید رعایت کنیم

  • درب ماشین را با استفاده از دست چپ باز کنید.
  • تمامی مراحل اولیه که در کلمه صادرکات خلاصه شده است را مو به مو انجام دهید. همانطور که در بالا توضیح داده بودیم معنی صادرکات به شرح زیر است:

(ص = صندلی، آ = آینه، د = دنده، ر = راهنما و روشن، ک = کمربند، آ = آماده، ت = ترمز دستی)

  • موقع رانندگی حواستان به کیلومتر و چراغ خطر های ترمز دستی، کمربند و درب باشد.
  • در هنگام خارج شدن از محل پارک ابتدا راهنما بزنید و سپس سر خود را از شیشه بیرون بیاورید تا نقاط کور را هم ببینید. سپس حرکت کنید.
  • هنگامی که افسر از شما خواست که دنده را به دو تغییر دهید سعی کنید این کار را با گاز زیاد انجام دهید. همچنین مراقب باشید چون ممکن است سریعا درخواست توقف از شما بکند.
  • ممکن است افسر از شما بخواهد که خودرو را در محل های ممنوعه مانند روبروی پل ها، درب پارکینگ ها، ۱۵ متری ورودی بیمارستان ها، روی خط عابر و یا جلوی ایستگاه اتوبوس نگه دارید. این جور مواقع ابتدا از افسر اجازه میگیرید سپس خودرو را پارک میکنید.
  • موقع دور زدن هم اگر آن خیابان دارای خط ممتد بود ابتدا از افسر اجازه بگیرید.
  • موقع دنده عقب رفتن به صورت آرام که به اصطلاح به آن حرکت لاکپشتی میگویند حرکت کنید.
  • در هنگام دنده عقب حتما باید فرمان صاف باشد. اگر بعد از پارک دوبل افسر از شما خواست که دنده عقب حرکت کنید ابتدا با چرخاندن فرمان به اندازه ۱٫۵ برابر به راست فرمان را صاف کنید سپس حرکت کنید.
  • وقتی افسر از شما درخواست کرد که خودرو را متوقف کرده و پیاده شوید ابتدا ترمز دستی خودرو را بالا میاورید سپس دنده را خلاص میکند و در پایان خودرو را خاموش میکند. بعد از خاموش کردن خودرو دنده را در حالت یک قرار میدهید.
  • برای خاموش کردن خودرو سوئیچ را بر خلاف عقربه های ساعت بچرخانید در غیر این صورت خودرو دوباره استارت می خورد.
  • هنگام پیاده شدن ابتدا با استفاده از آینه پشت سر خود را نگاه کنید سپس در را با دست راست باز کنید و از قسمت پشت خودرو رد شوید.

۹٫نکات مهم در رابطه با افسر آزمون شهری رانندگی

در هنگام آزمون افسری که از شما آزمون میگیرد کاملا جدی با شما رفتار میکند. افسر در آزمون درخواست هایی از شما میکند که ممکن است در قوانین راهنمایی رانندگی ممنوع باشد.

شما باید در مواقعی که افسر همچین درخواستی از شما کرد خونسردی خود را حفظ کنید و بعد از کسب اجازه از او این کار را انجام دهید.

افسر با انجام این کار میخواهد مقدار تسلط شما بر قوانین را محک بزند اگر شما بدون اجازه درخواست او را انجام دهید صد در صد در آزمون رد خواهید شد.

وقتی افسر از شما درخواست خروج می کند در صورتی که در آزمون قبول شده بودید از شادی های بی جا بپرهیزید و تنها با یک تشکر از خودرو افسر دور شوید.

همچنین در صورتی که در آزمون رد شدید با تمام ناراحتی که دارید با افسر به خوبی برخورد کنید. اگر برخورد شما با افسر به دلیل رد کردن شما بد باشد او میتواند شما را از ادامه آزمون منع کند.

در پایان هنگام آزمون به قوانین راهنمایی رانندگی مسلط باشید و با حفظ خونسردی به رانندگی بپردازید.

سوالات آیین نامه اصلی (قبولی ۱۰۰٪) برای افراد مختلف دانلود ، در درجه ی اول با هدف افزایش اطلاعات و دانش آنها در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی و سپس موفقیت آنها در آزمون آیین نامه رانندگی  اصلی (قبولی ۱۰۰٪) ارائه می شود. نمونه سوالات آیین نامه اصلی با جواب شامل بخش های فنی، فرهنگ رانندگی، تابلوها وعلائم راهنمایی و رانندگی می شود. استفاده از آزمون های آیین نامه اصلی قبولی شما را در آزمون آیین نامه اصلی ۱۰۰% تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *