افزایش دمای کره زمین، جهان را تهدید می‌کند

نتایج بررسیهای دانشمندان جهان نشان می‌دهد، در صورت ادامه روند افزایشی دمای کره زمین، قاره آفریقا در کنار کشورهای حوزه مدیترانه و جنوب ‌آمریکا صدمات اقتصادی و اجتماعی زیادی را تحمل خواهند کرد.
صدها تن از دانشمندان برجسته جهان که در چارچوب گروه مطالعاتی سازمان‌ملل ‪ IPCC‬به بررسی عواقب گرم شدن دمای کره زمین پرداخته‌اند، این هفته نتایج بررسیهای سه سال گذشته خود را در پاریس ارایه خواهند کرد.
به نقل از رسانه‌های خبری، نتایج این گزارش قرار است مبنای مذاکرات دولتها برای تنظیم موافقتنامه بین‌المللی جدیدی که در سال ۲۰۱۲ میلادی جایگزین موافقتنامه “کیوتو” خواهد شد، قرار گیرد.
مذاکرات در خصوص کنترل گازهای گلخانه‌ای که عامل اصلی گرم شدن دمای کره زمین شناخته می‌شود، تاکنون بدلیل مخالفتهای آمریکا که بیشترین تولید کننده این گاز مخرب می‌باشد، به بن بست رسیده است.
با این حال دانشمندان امیدوارند، گزارش جدید سازمان ملل زمینه‌های تنظیم یک موافقتنامه بین‌المللی را برای حل این معضل جهانی فراهم سازد.
موعد نخستین فاز موافقتنامه کیوتو در سال ۲۰۱۲ ‬به پایان می‌رسد و بیم آن می‌رود که تاخیر در کنترل آلودگیهای آب و هوایی، به بحران اقلیمی جهان در آینده نزدیک منجر شود.
“راجندرا پاچاوری” مدیر گروه مطالعاتی سازمان ملل ‪ IPCC‬به خبرگزاری رویتر گفته است، “امیدوارم گزارش جدید موجب شوک مردم و دولتها برای اتخاذ اقدامات جدی شود.”
بر اساس پیش بینی های این گزارش، دمای کره زمین تا سال ۲۱۰۰ ‬میلادی به اندازه ۸/۵ ‬سانتیگراد گرم‌تر خواهد شد و در اثر آن سطح آبهای بین‌المللی بین ۱۴ تا ۴۳ سانتی متر افزایش خواهد یافت.
بنابراین گزارش، متوسط گرمای کره زمین سالیانه بین یک تا دو درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت.
دمای کره زمین در یکصد سال گذشته هفت دهم درجه سانتیگراد افزایش یافته است.
در صورت کاهش دمای کره زمین به اندازه یک تا دو درجه سانتیگراد، پیش‌بینی می‌شود میزان منابع آب در کشورهای حوزه مدیترانه، بخشهایی از جنوب آفریقا و آمریکای جنوبی، بین ۲۰ تا ۳۰ ‬درصد کاهش یابد.
در این صورت ده میلیون نفر در معرض سیلابهای ساحلی قرار خواهند گرفت و ۴۰ تا ۶۰ ‬میلیون نفر نیز با احتمال مبتلا شدن به بیماری مالاریا روبرو خواهند شد.
در صورت کاهش ۳ ‬درجه‌ای دمای کره‌زمین، جنوب اروپا حداقل یکبار در هر دهه با خشکسالی جدی مواجه خواهد شد و یک تا ۴ میلیارد نفر از جمعیت کره‌زمین با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم خواهند کرد.
همچنین سیلابهای ساحلی جان یک میلیون تا ۱۷۰ میلیون نفر را تهدید خواهد کرد و در نیمه صده حاضر ۱۵۰ ‬تا ۲۰۰ میلیون نفر بخاطر تغییرات اقلیمی مجبور به مهاجرت خواهند شد.
در صورتیکه دمای کره‌زمین ۴ ‬درجه کاهش یابد، بارندگیها درمدیترانه و جنوب آفریقا، بین ۳۰ تا ۵۰ ‬درصد کاهش خواهد یافت و برداشت محصولات کشاورزی در آفریقا بین ۱۵ تا ۳۵ درصد افت خواهد کرد.
همچنین ۸۰ میلیون نفر از ساکنان این قاره در معرض تهدید مالاریا قرار خواهند گرفت و سیلابهای ساحلی جان ۷ ‬تا ۳۰۰ ‬میلیون نفر دیگر را در این قاره تهدید خواهد کرد.
اگر کاهش دمای کره زمین به ۵ ‬درجه برسد، یخچالهای ارتفاعات هیمالایا ناپدید خواهد شد که سبب محرومیت آبی ۲۵ درصد از جمعیت چین و صدها میلیون نفر از جمعیت هند خواهد شد.
افزایش سطح آب دریاها و اقیانوسهای جهان، بندرهای بزرگ مانند لندن، نیویورک و توکیو را تهدید خواهد کرد و بدلیل افزایش درصد اسید آب دریاها و اقیانوسها، اکوسیستم جهان مختل و منابع غذایی اقیانوسها با تهدید جدی مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *