در اصل شانزدهم قانون اساسی چنین آمده است: از آنجا که زبان قرآن و پایه فرهنگ اسلامی عربی است و ادبیات فارسی کاملا با آن آمیخته است این زبان در تمام سطوح آموزشی باید تدریس شود اهداف کلی آموزشی زبان عربی را می توان بدین شرح بیان نمود:
۱- آشنایی با واژگان پرکاربرد قرآنی
۲- آشنایی با ساختار جمله های عربی
۳- کسب مهارت نسبی در ترجمه ی عبارت ها و جمله های عربی به فارسی
۴-توانا شدن در درک مفهوم کلی یک متن عربی
۵- کسب مهارت نسبی در بهره گیری از منابع دینی و علمی که به زبان عربی نوشته شده اند
۶- پی بردن به ارتباط تنگاتنگ زبان عربی و معارف اسلامی با زبان و ادبات فارسی
۷- بهره گیری از زبان عربی برای فهم و درک ادبیات فارسی و بالاخص متون نظم و نثر ادبی اهداف کلی آموزش زبان عربی در دوره ی دبیرستان:
الف : حیطه ی شناختی:
۱-از دانش اموزان انتظار می رود از واژگان کثیر الاستعمال قرآنی و فرهنگ اسلامی آشنا شود(سطح دانش)
۲-با ساختار های مختلف جملات عربی آشنا شود (سطح دانش)
۳-با ممیزات و ویژگی های زبان عربی در مقایسه با زبان فارسی (مانند جملات ،اعراب و…)آشنا شود(سطح درک و فهم)
۴- با مباحث صرفی اسم ،فعل،حرف و مباحث نحوی شامل مرفوعات ،منصوبات ، مجرورات ،اعراب فعل مضارع ،اعداد و برخی از توابع آشنا شود(سطح درک و فهم)
۵-با روش تجزیه و ترکیب کلمات آشنا شود(سطح درک و فهم)
۶-با اصول ترجمه ی روان به فارسی و عربی آشنا شود(سطح درک و فهم)
۷-با قرائت متون عربی آشنا شود و صحیح خوانی را یاد گرفته و به کار برد(سطح کاربرد)
۸-با متون مختلف عربی در قالب بیان ارزش ها و مسایل اخلاقی آشنا شود
۹-با نظام صوتی زبان عربی آشنا شود
ب : حیطه عاطفی:
۱- دانش آموزان را نسبت به زبان عربی علاقمند نموده و نگرش مثبتی نسبت به زبان عربی در آن ها ایجاد کند.
۲- ذهنیت مثبتی نسبت به پویایی و آسان بودن یادگیری زبان قران ایجاد کند
۳- به صورت غیر مستقیم نسبت به ارزش های دینی ایجاد علاقه نماید
۴- نگرش مثبتی در مورد ضرورت یادگیری این زبان در فراگیران به وجود آورد
۵-نگرش منفی حاکم بر دانش آموزان مبنی بر عدم ضرورت یاد گیری زبان عربی قدیمی بودن و غیر کاربردی بودن آن در عرصه ی زندگی را بزداید
۶-دانش آموزان را نسبت به تلاش دانشمندان ایرانی برای شکوفایی زبان عربی توجیه کند.
۷- برای یاد گیری زبان عربی ،با طرح آن به عنوان زبان بین المللی جهان اسلام ایجاد انگیزه کند.
ج : حیطه ی مهارتی
۱- توانایی ترجمه ی واژگان کثیر الاستعمال قرآنی و دیگر متون دینی را داشته باشد
۲- بتواند جملات عربی را در ساختار های مختلف (اسمیه فعلیه،تعجبی،ندایی،استفهامی و….)بسازد.
۳ -توانایی تشخیص وجوه اشتراک و افتراق قواعد زبان عربی و فارسی را در حد کتاب درسی داشته باشد.
۴- توانایی تحلیل و بررسی مباحث صرفی و نحوی و تشخیص نقش و نوع کلمات را در حد مطالب ارائه شده در کتاب درسی را داشته باشد.
۵- بتواند جملات زبان عربی را تجزیه و ترکیب کند
۶-توانایی ترجمه جمله های ساده فارسی را به زبان عربی داشته باشد.
۷-توانایی قرائت صحیح متون عربی را داشته باشد.