اهمیت بهداشت تناسلی بانوان

اهمیت بهداشت تناسلی بانوان

از آنجا که سه دستگاه تناسلی و ادراری و گوارشی در بانوان در مجاورت یکدیگر قرار دارند، بهداشت و سلامت آنها نیز بر هم تاثیر مستقیم داشته و عفونت هر یک از دستگاه تناسلی و ادراری و گوارشی مشکلاتی جدی برای فرد بیمار ایجاد می کند، لذا دستگاه تناسلی زنان نیاز به مراقبت های خاص در مقایسه با سایر اعضای بدن دارد تا فرد از سلامت و بهداشت کامل برخوردار باشد . در این مطلب نکاتی را درباره بهداشت تناسلی بانوان بیان می کنیم.

بهداشت تناسلی

مهم ترین نکاتی که خانم ها باید درباره بهداشت تناسلی بدانند

یکی از مسائلی که برای تمام خانم ها در همه سنین مهم است و همیشه به آن می پردازند، تمیز و خوشبو نگه داشتن بدنشان است. این موضوع تمام اعضای بدن مثل پوست، مو و اندام تناسلی را در برمی گیرد. اما گاهی عضو تناسلی خیلی جدی گرفته نمی شود .
در حالی که اهمیت این موضوع به حدی است که باید از سنین قبل از بلوغ شروع شود و تا سن یائسگی ادامه پیدا کند. خانم ها به دلیل مسائلی مثل تغییرات هورمونی در زمان های مختلف زندگی مثل بلوغ، دوره عادت ماهانه، بارداری و یائسگی با تغییراتی در ترشحات واژن مواجه هستند که باید نحوه برخورد درست با این موضوع را بدانند . همچنین در خانم ها خروجی سه دستگاه ادراری، تناسلی و گوارش در فاصله کمی از هم قرار دارد که این قضیه خود باعث رشد باکتری و میکروب های بیماری زا یا ایجاد کننده بوی بد در محیط می شود. متاسفانه امروزه شرکت های آرایشی و بهداشتی برای افزایش فروش محصولات خود اطلاعات اشتباهی را در اختیار خریداران قرار می دهند و این محصولات گاهی نه تنها باعث بهبود شرایط و ارتقای بهداشت نمی شود، بلکه بدن را مستعد ابتلا به انواع حساسیت ها و قارچ ها می کند .

بهداشت تناسلی

ضرورت بهداشت دستگاه تناسلی بانوان

شست وشو
 اولین و مهم ترین اقدام برای حفظ بهداشت این ناحیه ،شست وشوی مرتب آن است. اما شستن این قسمت از بدن قوانین خاص خودش را دارد.این به این معنا نیست که شما باید از مواد شوینده خاصی استفاده کنید . شست وشو با آب ولرم و از سمت جلو به پشت کافی است، یعنی شست وشو از بالاترین ناحیه شروع می شود . چین های پوستی از هم باز شده و کاملا اطراف کلیتوریس و مجرای خروج ادرار و واژن و در انتها مقعد و اطراف آن را بشویید . این کار از وارد شدن میکروب های اطراف مقعد به دستگاه ادرار و واژن جلوگیری می کند. بهتر است مواد شوینده از نوع ملایم و بدون عطر باشد تا احتمال حساسیت را به حداقل برسد. خشک کردن این ناحیه بعد از شست وشو را فراموش نکنید. همچنین به یاد داشته باشد که واژن نیاز به شست و شو ندارد، زیرا به طور دایم ترشحات خود را خارج می کند .

راههای رفع بوی بد واژن

آزمون های سالانه
اگر فردی هستید که خیلی دچار بوی بد ناحیه تناسلی می شوید، می توانید هر سال آزمایش های مخصوصی را که مربوط به ناحیه واژن است، انجام دهید. انجام آزمون هایی مانند پاپ اسمیر می تواند بسیار کمک کننده باشد و نگرانی شما را از هر گونه ابتلا به سرطان گردن رحم از بین ببرد .

از بین بردن موهای ناحیه تناسلی
اگر موهای ناحیه تناسلی برطرف نشوند، جایگاه مناسبی برای رشدونمو باکتری ها ایجاد می شود و همانطور که گفته شد، این باکتری ها در واکنش به عرق، بوهای نامطبوع ایجاد می کنند. بنابراین هر چند روز یک بار با از بین بردن محل تجمع باکتری ها در ناحیه تناسلی، می توان بوهای نامطبوع این منطقه را کاهش داد .

بهداشت تناسلی

نکاتی برای افزایش بهداشت دستگاه تناسلی بانوان

لباس زیر مناسب
از پوشیدن لباس زیر تنگ برای طولانی مدت اجتناب کنید، زیرا امکان تبادل هوا در ناحیه تناسلی را از بین می برد. با پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی، هر گونه بوی نامطبوع را از خود دور کنید. هیچگاه از لباس زیر ارزان که از جنس مواد نا مناسب تهیه می شوند استفاده نکنید. اجازه ندهید شورت به ترشحات شما مرطوب شود . ترشحات که سبب رطوبت و لک روی شوت می شوند مواد آلوده و باکتری های مرده هستند که باعث تشدید بوی دستگاه تناسلی-ادراری می شوند .

رعایت بهداشت جنسی
به خانم هایی که ازدواج کرده اند توصیه می شود حتما پس از برقراری رابطه جنسی با همسر خود، ناحیه تناسلی خود را بشویند، زیرا ترشحات ناشی از رابطه جنسی، بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. بنابراین یکی از راه های مهم برای غلبه بر این بوی نامطبوع، استحمام پس از رابطه جنسی می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *