بایدها و نبایدها درباره ویروس کرونا

اطلاعات زیادی در فضای مجازی و به صورت آنلاین موجود است. با این حجم اطلاعات چه کار کنم؟

داستان‌ها و اطلاعات ضد و نقیض زیادی درباره ویروس کرونا در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود، از قبیل نحوه انتشار این ویروس، چگونگی در امان ماندن از این ویروس، و نگرانی‌های مربوط به مبتلا شدن به این ویروس.

بنابراین، لازم است مراقب باشید که از منابع درست اطلاعات و توصیه‌های مربوطه را دریافت کنید. علاوه بر دستورالعمل‌هایی که در اینجا آورده شده، سازمان بهداشت جهانی بخش مفیدی برای پاسخگویی به سوالات متداول در این زمینه دارد. همچنین پیشنهاد می‌شود که برای به‌روزترین اطلاعات در مورد سفر، آموزش و سایر دستورالعمل‌های مرتبط به این بیماری، به اخبارها و توصیه‌های مقامات کشوری و محلی‌تان توجه کنید.

من نگران هستم که مورد آزار و اذیت، تبعیض و برچسب زنی دیگران قراربگیرم. بهترین راه برای صحبت درباره آنچه در حال رخ دادن است چیست؟

اگر راجع به ویروس کرونا نگران هستید، کاملاً قابل درک است. ولی ترس و برچسب‌زنی موقعیت دشوار کنونی را بدتر می‌کند. به‌عنوان مثال گزارش‌هایی از سراسر دنیا وجود دارد که افراد به‌خصوص آسیایی‌ها در معرض سوءاستفاده کلامی یا حتی جسمانی قرار گرفته‌اند.

اعلام وضعیت اضطراری به‌علت بهداشت عمومی برای افرادی که درمعرض همه‌گیری قرار دارند، پر‌استرس است. این نکته حائز اهمیت است که آگاه باشید و نسبت به یکدیگر مهربان و حمایتگر باشید. کلمات مهم هستند، و استفاده از زبانی که به کلیشه‌های موجود دامن بزند، ممکن است افراد را از این که آزمایش بدهند و اقدامات محافظتی برای خود و اجتماع انجام دهند، دور کند.

بایدها و  نبایدها برای صحبت با کودکانتان، افراد خانواده و دوستان‌تان در مورد ویروس کرونا:

باید: راجع به بیماری کرونا ویروس صحبت کنید

نباید: منطقه یا قومیت خاصی را به این بیماری ربط دهید. به خاطر داشته باشید که برای ویروس‌ها این که افراد از چه قومیت، نژاد یا جمعیت خاصی هستند مهم نیست.

باید: راجع به «مبتلایان به ویروس کرونا» ، «کسانی که درحال درمان هستند»، «کسانی که بهبود یافته‌اند»، یا «کسانی که براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند» صحبت کنید.

نباید: به کسانی که این بیماری را گرفته‌اند بگویید «موارد ویروسی» یا «قربانیان ویروس»

باید: در مورد افرادی که به ویروس کرونا «مبتلا شده» یا «درگیرشده‌اند» صحبت کنیم.

نباید: افرادی که «ناقل ویروس کرونا هستند»، «دیگران را آلوده می کنند» و «ویروس را منتشر می‌کنند»، را طوری خطاب کنیم که گویی عمداً این کار را کرده‌اند و لایق سرزنش هستند.

باید: درمورد خطرات ویروس کرونا به صورت صحیح و براساس اطلاعات علمی و آخرین توصیه‌های بهداشتی رسمی صحبت کنیم.

نباید: شایعات تایید نشده را تکرار یا منتشر کرد، و نباید از الفاظ اغراق‌آمیز که ایجاد ترس می‌کند نظیر طاعون، آخرالزمان، و … استفاد کرد.

باید مثبت صحبت کرد و بر اهمیت اقدامات پیشگیری‌کننده تاکید کرد، ازجمله راهنماهای ما درمورد شستشوی دست‌ها. برای اکثر افراد این فقط یک بیماری است که می‌توانند بر آن فائق شوند. با چندین گام ساده‌ می‌توانیم از خودمان، عزیزان‌مان و افراد آسیب‌پذیر محافظت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *