جلسه دوازدهم : آموزش نرم افزار معاملات آنلاین – ۱

سرمایه گذاران پس از اینکه کد کاربری و رمز عبور سامانه معاملاتی آنلاین خود را از کارگزار دریافت و وارد سامانه شدند ، منوها و میانبرها و اطلاعاتی را بصورت پیشفرض در صفحه اول خواهند دید که پنجره های پر مصرف و مورد لزوم ، حسب سلیقه شما قابل تنظیم هست.
در تصویر زیر پنجره های تنظیم شده سامانه معاملاتی من را ملاحظه میکنید:

سامانه معاملاتی آنلاین بورس
سامانه معاملاتی آنلاین بورس

در نوار آبی رنگ بالا ، و سمت راست یک چرخ دنده می بینید که مربوط به تنظیمات ابزارک پنجره ها هست.
در قسمت پایین این صفحه و سمت راست اعداد ۱ و ۲ و ۳و ۴و ۵ را میبینید که هر کدام یک نمای شخصی سازی شده از سامانه هست که شما در هر لحظه می توانید از یکی از این نماها استفاده کنید.
نماهای ۱ و ۲ پیش فرض هستند و قابل تغییر نیستند ولی نماهای ۳و۴و۵ را شما می توانید شخصی سازی کنید. در نتیجه اون علامت چرخ دنده که مربوط به تنظیمات بود فقط در حالتی در دسترس خواهد بود که شما یکی از نماهای ۳ یا ۴ یا ۵ را انتخاب کرده باشید.
از نوار آبی رنگ بالای صفحه پس از منوی تنظیمات ، آرم کارگزاری مفید را ملاحظه میکنید که ضمنا لینک صفحه اول سامانه هم هست و هر جا که نیاز داشتید به صفحه اول رجوع کنید می توانید روی همین نماد کلیک کنید
گزینه بعدی به عنوان بلوکه شده با علامت دایره قرمز هست که در این کاربری با مبلغ ۰ ریال درج شده. این گزینه صرفا اطلاع رسانی هست و بیانگر این است که در این لحظه چه مقدار از موجودی شما نزد کارگزار بلوکه شده است.
لازم هست توضیح بدم که وقتی شما از موجودی خودتون برای خرید سهام سفارشی را ثبت می کنید به میزان ارزش قیمت گذاری شده از موجودی شما بلوکه میشه تا زمانی که یا سفارش شما انجام بشه یا سفارش را حذف کنید
گزینه بعدی قدرت خرید هست که در این لحظه مبلغ ۱۶۶۴۶۹۶ ریال را نشان می دهد. و این بدان معناست که شما در حال حاضر می توانید تا سقف این مبلغ سهام بخرید.
برای توضیح بیشتر ، فرض کنید شما ۵ میلیون ریال به حساب کارگزار واریز میکنید . در این لحظه قدرت خرید شما همان مبلغ ۵ میلیون ریال میشه و بلوکه شده ۰ ریال
فرض کنید شما سفارش خرید ۱۰۰۰ سهم از سهام شرکتی را به مبلغ ۱۴۰۰ ریال به ازاء هر سهم ثبت میکنید
در اینصورت هزینه این معامله که عبارت خواهد بود از :
۱۴۰۰۰۰۰ = ۱۴۰۰ * ۱۰۰۰
به اضافه تقریبا نیم درصد هزینه کارمزد به مبلغ تقریبی ۷۰۰۰ ریال
پس جمعا ۱۴۰۷۰۰۰ ریال از موجودی شما کسر و بلوکه خواهد شد.
پس در این لحظه قدرت خرید شما میشه ۳۵۹۳۰۰۰ ریال و بلوکه شده شما میشه ۱۴۰۷۰۰۰ ریال
یعنی حتی اگر سهام اون سفارش اول شما به سرانجام نرسه با وضعیت فعل ، فقط تا سقف ۳۵۹۳۰۰۰ ریال میتوانید خرید انجام دهید.
حال اگر سفارش شما چه در روز جاری ، و چه در روزهای بعد عملیاتی بشه اونوقت تنها اتفاقی که میفته اینه که مبلغ بلوکه شده شما ۰ میشه ولی قدرت خرید همچنان همان مبلغ قبلی خواهد ماند.
ولی اگر سفارش شما به هر دلیلی لغو بشه مبلغ بلوکه شده شما ۰ شده و به قدرت خرید شما اضافه میشه و به همان مبلغ ۵ میلیون ریال میرسه.
در ادامه نوار آبی رنگ یک سری اطلاعات بازار شامل شاخص کل و درصد تغییرات آن و زمان لحظه حاضر را مشاهده می کنید.
علامت کلاهی که نزدیک شاخص کل هست تور راهنماست که پس از کلیک می توانید از بین گزینه های مورد نظر یکی را برای اخذ راهنمایی لازم انتخاب کنید.
گزینه بعدی شامل پیغام ها که در سه بخش پیغامهای ناظر بازار به ترتیب زمان صدور ، پیغام فوری ، و پیغام هسته هست.
پیغام های ناظر بازار شامل بازگشایی نمادها ، توقیف نمادها ، عرضه های عادی ، و سایر اطلاعیه هایی است که در حیطه وظایف ناظر بازار هست که اطلاع رسانی کنه.
پیغام های فوری شامل پیغامهایی است که از درجه بالایی برخوردار هستند . مثل عرضه های اولیه ، ساعت عرضه و هرگونه اخبار مهم که نیاز هست به فوریت به اطلاع علاقمندان برسه.
پیغامهای هسته هم مربوط به اطلاعیه های مربوط به سامانه هست و معمولا مشکلات فنی سایت و سامانه و بورس در این بخش به اطلاع افراد می رسه.
گرینه بعدی تنظیمات هست که مربوط به تنظیمات عمومی اپلیکیشن هست : مانند تعریف عدم اخذ تایید قبل از ارسال سفارش یا حذف سفارش ، تقسیم سفارشات بزرگ ، عدم نمایش مانده و …
گزاره بعدی نام سهامدار هست که در مقابل گزینه ای شبیه دوشاخه برق قرار گرفته که اکر بازار بسته باشه دوشاخه منفصل هست و در صورتی که بازار باز باشه دوشاخه برق هم بصورت متصل نمایش داده خواهد شد.
گزینه آخر هم خروج از سامانه هست
و اما در سمت راست تصویر هم میانبرهایی را میبینید که بسیار مهم هستند و لازم هست توضیح دهم
اولین میانبر که بصورت سه خط موازی هست و منوی اصلی سامانه هست.

منوهای سامانه معاملات آنلاین بورس
منوهای سامانه معاملات آنلاین بورس

همانطور که در تصویر بالا میبینید منو خود شامل ۴ زیر منو می باشد که عبارتند از ۱- حسابداری ۲- معاملات ۳-اطلاعات بازار ۴- پرتفوی
هر کدام از این زیر منوها ، خود از چند منوی دیگر تشکیل شده که در تصویر بعد میبینید:

سامانه معاملات آنلاین بورس
سامانه معاملات آنلاین بورس

میانبر اصلی بعدی که با تصویر یک دست که کارت بانکی در دست داره با نام واریز وجه هست که شما می توانید با از این گزینه برای شارژ حساب کاربریتون استفاده کنین که هر مبلغی که خودتان تمایل دارین میتونین از کارت بانکی تون بصورت آنلاین به حسابتون واریز کنین.
میانبر بعدی تقاضای وجه هست که در صورتی که شما مایل به برداشت از حسابتون باشین از این گزینه استفاده میکنین.
دقت کنین که قبل از استفاده از این گزینه شما باید حساب بانکیتون رو نزد کارگزار تعریف کرده باشین تا بصورت حواله مبلغ درخواستیتون به حساب بانکی شما واریز بشه.
مورد بعدی گزارش سفارشاتی که به سرانجام رسیده اعم از خرید و فروش را ملاحظه خواهید کرد. سفارشاتی که به هر دلیل لغو شده و به سرانجام نرسیده هم میتوانید در این گزاره ببینید.
میانبر بعدی پرتفوی سرمایه گذاری هست که میزان سهامهای شما را با درصد و مبلغ ارزش آن نشان می دهد.
منوی بعدی تغییر کارگزار ناظر هست که در صورت عدم رضایت از کارگزاری میتوانید درخواست لازم ارسال کنید.
میانبر بعدی گردش حساب هست که تراکنشهای مالی حسابتون رو نشان می دهد.
مورد بعدی نمای بازار هست که در سایتهای بورس مفصل راجع به این موضوع صحبت کردیم و اطلاعات سهام همه شرکتهای حاضر در بورس را نمایش می دهد.
و گزینه بعدی ابزار تکنیکال هست که در جلسات بعد مفصل صحبت خواهیم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *