جلسه نهم – آموزش سایت tsetmc -بخش ۱

در پستهای قبل گفتیم که سازمان بورس، تشکیلات اداری زیادی زیرمجموعه داره که به توانمندی اون و سهولت معاملات و ارائه خدمات بهتر به سرمایه گذاران کمک میکنه . یکی از آنها شرکت مدیریت فناوری بورس تهران هست که اطلاعات آماری مورد نیاز سازمان بورس و سرمایه گذاران را ارائه میکنه

آدرس سایتش هم اینه  www.tsetmc.com

طی دو پست آتی امکانات این سایت که خوراک تحلیلگران را آماده میکنه رو بررسی می کنیم .

همونطور که ملاحظه میشه صفحه اول این سایت و در منوی “در یک نگاه” اطلاعات کلی بازار در روز جاری نمایش میده که شامل شاخصهای منتخب و نمادهای پر بیننده هست

سایت مدیریت فناوری بورس تهران
سایت مدیریت فناوری بورس تهران

در سمت چپ و بالای صفحه اصلی، ۷ منو وجود داره که پنجمین منو از سمت راست ، منوی دیده بان بازار هست. اگر موس را لحظه ای روی این منو ثابت نگه دارید، مشابه تصویر توضیح منو مبنی بر دیده بان بازار را مشاهده خواهید کرد.

با کلیک روی این منو،  اطلاعات شرکتها در بازار  امروز را به شرح تصویر پایین ملاحظه خواهید کرد:

دیده بان بازار
دیده بان بازار

این صفحه خلاصه ای از اطلاعات بازار شامل حجم و تعداد دفعات معامله ، قیمت لحظه سهام، تغییرات قیمت ،حداکثر قیمت روز، حداقل قیمت روز، eps,p/e را لحظه به لحظه در زمان فعالیت بازار نشان میدهد. در پایان روز و تا شروع فعالیت روز بعد این اطلاعات نمایشگر اطلاعات آخرین لحظه بازار هست.

قبلا توضیح دادیم که شرکتهای پذیرفته شده در بورس دارای دسته بندی خاصی هستند. در این نما شرکتها در دسته ها و گروههای مرتبط مرتب شده اند.

طبق تصویر ، ۴ شرکت در گروه خدمات فنی و مهندسی ، ۳ شرکت در گروه اطلاعات و ارتباطات، ۱۲ شرکت در گروه رایانه و فعالیتهای وابسته به آن قابل مشاهده هست.

رنگ فونت اعداد در ستونهای تغییر و درصد ، هم نسبت به پایانی و هم نسبت به آخرین قیمت یا سبز هستند یا قرمز. که گفتیم سبز نشان دهنده رشد نسبت به قبل هست و قرمز نشان دهنده افت آن . 

نکته :هیچگاه فراموش نکنید که هرگاه قصد خرید سهام دارید باید نگاهتان از کل به جزء باشد

به این معنی که ابتدا باید بسنجید که کلا شرایط برای ورود به بازار مهیا هست یا نه. برای اینکار شما باید بدون در نظر گرفتن سهامی خاص ، فقط به شاخص کلی بورس توجه کنید. اگر روند شاخص صعودی است یعنی شرایط برای خرید مهیاست. در غیر اینصورت ، تصمیم به خرید اشتباه خواهد بود.

باز هم تاکید میکنم روند را در نظر بگیرید و نه صرفا یک روز خاص . چون به هر حال بعضی روزها مثبت و برخی روزها منفی خواهد بود. مهم اینه که برآیند شاخص یک دوره مثلا هفته یا ماه مثبت باشه

نکته دوم: بعد از اینکه به این نتیجه رسیدید که شاخص توجیه کننده ورود به بازار هست ،حال شما باید گروه مورد نظر را برای خرید انتخاب کنید.

به هیچ عنوان در ابتدا سراغ یک سهم نروید.

نکته سوم: بعد از اینکه گروه مناسب برای خرید را انتخاب کردید ، از بین شرکتهای اون گروه به دنبال شرکتی بگردید که وضعیت بهتری نسبت به سایر شرکتهای هم گروه داره و اون رو انتخاب کنید.

نکته دیگری که در جلسات قبل تذکر دادیم این بود که شما باید برای کاهش ریسک ، سبد سهام تشکیل بدین و از خرید تک سهام خودداری کنید.

حتی اگر انتخاب معقول و منطقی انجام داده باشید ، باز این احتمال وجود داره که برخی از سهام خریداری شده شما با کاهش قیمت مواجه بشه ولی مهم اینه که میانگین و برآیند همه سهم ها مثبت باشه. به هیچ عنوان از کاهش قیمت برخی سهم ها نگران نباشید و این قاعده بازار هست.

اگر شما تک سهم را انتخاب کنید و اتفاقا همان سهم روند کاهشی در پیش بگیره شانس موفقیتتان را کاهش میده.

در بالای این صفحه ۹ منو وجود داره که هشتمین منو از سمت راست گزینه اکسل هست و به شما امکان میده که اطلاعات بازار را در قالب اکسل دریافت کنید.

خروجی اکسل نمای بازار
خروجی اکسل نمای بازار

در آینده در خصوص نحوه کار با اطلاعات اکسل توضیحات مفصلی خواهم داشت.

همانطور که در تصویر فوق میبینید اطلاعات با فرمتهای مختلف در دسترس هست

آخرین گزینه دریافت اطلاعات بازار در تاریخ خاص هست . فرمت استفاده به این شکل است : 13971105

که اطلاعات پنجم بهمن ماه را در اختیار شما قرار می دهد

نکته دیگری که وجود داره اینه که در صفحه دیده بان بازار با کلیک روی نام شرکت مورد نظر و یا از طریق منوی جستجو چنانچه شرکتی را بخواهیم مورد کاوش قرار دهیم ، اطلاعات زیر ( سهام بانک تجارت با نماد وتجارت ) طبق تصویر بعد در بخش “در یک نگاه” در دسترس خواهد بود :

اطلاعات نماد وتجارت
اطلاعات نماد وتجارت

اطلاعاتی از قبیل حجم معامله کلی ، حجم معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی ، قیمت ابتدا ، پایانی ، آخرین قیمت ، بازه قیمت در هفته ، بازه قیمت در سال ، نمودار حرکت قیمت در ساعات روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ ، حجم و قیمت عرضه و تقاضاهای موجود در صف و همینطور اطلاعات سایر شرکتهای موجود در گروه مورد مطالعه برای شما نشان میدهد.

منوهایی که با رنگهای متفاوت در بالای صفحه ملاحظه میکنید هر کدام اطلاعات خاصی را برای شما نشان میدهد.

از توضیح در خصوص بقیه منوها به دلیل مشابهت با اطلاعات سایت tse.ir که قبلا توضیح داده شده ، صرفنظر میکنم . به استثنا منوی آمارها که در پست بعد توضیح میدم.

برای یک سرمایه گذار ، علاوه بر نمودار حرکت قیمت در روز ، قطعا نمودار روند حرکت قیمت در طی یکماه یا یکسال یا چند سال خیلی اهمیت داره.

این سایت ، این امکان را هم که از طریق نوار ابزاری که در سمت چپ نوار خاکستری رنگ زیر منوهای رنگی وجود داره در اختیار شما قرار داده که با نما و شکل نمودار رنگی مشخص کرده است.

این منو را هم کاملتر در پست بعد بیشتر توضیح خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *