حکم عقد موقت ۹۹ ساله!

سوال: آیا ازدواج موقت به مدت ۹۹ ساله، صحیح است و موقت محسوب می شود؟

امام خمینی(ره):

صحیح است و موقت محسوب می شود.

(استفتائات، ۱۳۸۲، ج۳، ص۲۴۴ و ۲۴۵، س۴ و ۱۰)

(تحریرالوسیله، ۱۳۸۲، ج۲، ص ۲۹۰، م۹)

 

آیه الله بهجت(ره):

هر مقدار که به سفاهت نرسد ازدواج موقت صحیح است.

(جامع المسائل، ۱۳۸۵، ج۴، ص ۱۰، (مقدار مدت)

(استفتائات، ۱۳۸۶، ج۴، ص ۱۵۱، س ۵۱۱۸)

 

آیه الله تبریزی(ره):

عقد باطل نیست، لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. در صورتی که در عقد شرط ارث یا نفقه نشده، زن مطالبه ارث و نفقه نکند و برای جدا شدن بنابر احتیاط واجب علاوه بر ابراء مدت، مرد او را طلاق هم بدهد.

(استفتائات جدید، ۱۳۸۵، ج۲، ص ۳۴۲، س ۱۴۱۰)

(منهاج الصالحین، ج۲، ص ۳۴۴، (فی عقد المتعه)

 

آیه الله خوئی(ره):

در احکام، ملحق به عقد دائم است.

(استفتائات، ص ۲۹۲، س۹۸۹)

 

آیه الله سیستانی(دام ظلّه):

باطل است.

(المسائل المنتخبه، ص ۳۹۶، م ۱۰۱۵)

 

آیه الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):

صحیح است و موقت محسوب می شود.

(هدایه العباد، ۱۴۱۶، هـ ق، ج۲، ص ۴۴۵، م۹)

 

آیه الله فاضل لنکرانی (ره):

صحیح است و موقت محسوب می شود.

(الاحکام الواضحه، ص ۳۸۷، (النکاح المنقطع)

 

آیه الله گلپایگانی (ره):

صحیح است و موقت محسوب می شود.

(هدایه العباد، ۱۴۱۷، هـ ق، ج۲، ص ۳۵۲، م ۱۲۲۷)

 

آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

چنین ازدواج موقتی اشکال دارد، احتیاط آن است که احکام عقد دائم بر آن مترتب کنند. (در مواردی که مقرون به  احتیاط است)

(استفتائات جدید، ۱۳۸۶، ج۱، ص۲۲۶، س ۷۶۸)

(و ج۲، ص ۳۴۴ و ۳۴۵، س ۱۰۰۸ و ۱۰۱۰)

 

آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه):

در احکام، ملحق به عقد دائم است.

(متخب المسائل، ۱۴۲۰هـ ق، ص ۳۱۶، م ۱۰۱۱)

 

آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه):

بنابر احتیاط واجب نباید زمان عقد موقت بیش از عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد، و صحت عقد موقت، در فرض مذکور و تبدیل آن به عقد دائم محل اشکال است.

(منهاج الصالحین، ج۳، ص ۳۰۶، عقد المتعه، پاورقی ۱۰۵۳)

(جزوه موجود در واحد پاسخ به سوالات، ص ۸۸، س ۳۵۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *